طرح درس سالانه مطالعات اجتماعی سال اول دبیرستان
«طرح درس سالانه مطالعات اجتماعی»تهیه شده توسط گروه علوم اجتماعی زرین شهر
علی دستانزاده-فاطمه شریعتی
قابل توجه همکاران محترم علوم اجتماعی: لازم به توضیح است که از 3 ساعت تخصیص یافته به درس مطالعات اجتماعی در هفته، یک ساعت جهت بررسی و حل فعالیتهای گنجانده شده در مباحث کتاب می باشد. |
||
جلسات |
محتوا |
صفحه |
اول |
بیان اهداف کتاب و ضرورت مظالعه کتاب های درسی علوم اجتماعی 1 _ شناخت محیط اجتماعی ( جوانی و تفکر مستقل_ نتایج شناخت نادرست از محیط اجتماعی _ شناخت جامعه (شناخت حاصل از زندگی _ شناخت علمی_ رابطهشناخت علمی و شناخت حاصل از زندگی) |
4-2
|
دوم |
2 _ شکل گیری گروه (اجتماعی بودن انسان _ تعامل اجتماعی – شکل گیری «ما» _ شکل گیری گروه) |
7-5 |
سوم |
3 _ هنجارها و ارزش های اجتماع(الگوی عمل یا هنجار _ ارزش) |
10-8 |
چهارم |
4 _ رابطهی گروه ها با یکدیگر(گروه ملت یا سایر گروهها) |
13-11 |
پنجم |
پرسش کلاسی درس اول تا پایان درس چهارم فصل اول 5 _ تاثیرات گروه بر فرد(شکل گیری خود آگاهی _ شکل گیری جهت گیریها_ گروه و جوان) |
16-14 |
ششم |
6 _ آسیب های گروه (دوگانگی ارزش _ بیگانگی از جامعه _ مطلق گرایی گروهی _ تبعیت بی چون و چرا در گروه وایجاد شخصیت تابع) |
21-17 |
هفتم |
آزمون کتبی فصل اول 1 _ نظام اجتماعی(نقش اجتماعی _ انتظارات نقش) |
28-25 |
هشتم |
2 _ وابستگی متقابل نقشها(پیوند نقشها _ آرمان اجتماعی) |
32-29 |
نهم |
3 _ نظام اجتماعی (مفهوم نظام _ تعریف نظام اجتماعی _ رابطهی فرد و نظام اجتماعی) |
35-33 |
دهم |
4 _ ارتباط نظامهای اجتماعی با یکدیگر(نظام اجتماعی کل _ خرده نظام _ هماهنگی و تعادل در نظام اجتماعی کل _ تعارض و عدم در نظام اجتماعی کل) |
39-36 |
یازدهم |
پرسش کلاسی اول تا پایان درس چهارم فصل دوم 5 _ نظام اجتماعی و فرد(نیاز نظام اجتماعی به فرد _ جامعه پذیری _ درونی کردن ارزشها _ کنترل اجتماعی) |
43-40
|
دوازدهم |
آزمون کتبی فصل دوم 1 - نظام خانواده(خانواده، یک نظام اجتماعی_ ملاک های تمایز گروهها از یکدیگر - تفاوت خانواده با گروههای دیگر - خانواده به منزله یک گروه - خانواده به عنوان بک نظام اجتماعی - مجموعه و نقش زن وشوهری - مجموعه نقش پدری - مادری - فرزندی |
50-47
|
سیزدهم |
2 - خانواده و نظام اجتماعی کل( آثار و نتایج خانواده _ آثار و نتایج نامناسب خانواده _ مشکل رشد سریع جمعیت _ آثار نامطلوب رشد سریع جمعیت) |
55-51 |
چهاردهم |
3 - خانواده و فرد(خانواده و شکل گیری شخصیت _ خانواده و نقش ارشادی و حمایتی _ خانواده و حمایت عاطفی _ خانواده و تحقق شخصیت مستقل _ دلیل بقا پایداری نظام خانواده) |
59-56 |
پانزدهم |
4 - آسیب های نظام خانواده (1)(ناسازگاری زن و شوهر درخانواده - نظام اجتماعی و ناسازگاری زن و شوهر _ عدم تحقق کامل جریان اجتماعی شدن و ناسازگاری زن و شوهر _ گونه های مختلف اجتماعی شدن و ناسازگاری زن و شوهر _ عوامل عمده در تنوع جریان های اجتماعی شدن _ تغییرات سریع نظام اجتماعی تزلزل بنیان خانواده) |
63-60 |
شانزدهم |
5 - آسیب های نظام خانواده (2) (ناسازگاری فرزندان و والدین _ تغییر نقش کودکی به نوجوانی – گونه های مختلف اجتماعی شدن نظر خواهی از دانش آموزان در خصوص مسائل خانواده |
65-64
|
هفدهم |
1 _ نظام اقتصادی (مفهوم نظام اقتصادی_ فعالیت اقتصادی و شکلهای مختلف آن _ رابطهی اقتصادی _ قاعدهی مالکیت _ تعریف نظام اقتصادی) |
71-69 |
هیجدهم |
2 - اجزای نظام اقتصادی(نظام تولیدی - نظام توزیع - نظام پولی و بانکی |
76-72 |
نوزدهم |
3 _ رابطه نظام اقتصادی با عوامل و نظام های دیگر(اقتصاد ومحیط طبیعی _ اقتصاد و صنعت _ اقتصاد و نظام آموزشی _ اقتصاد و نیازهای افراد _ اقتصاد و نظام سیاسی _ اقتصاد و نظام خانواده) |
82-77 |
بیستم |
4 _ نظام اقتصادی و نظام اجتماعی کل ( نظام اقتصادی و تحل نظام اجتماعی کل _ نظام اقتصادی و تضاد طبقاتی _ نظام اقتصادی و رواج پول پرستی) |
85-83 |
بیست و یکم |
5 _ نظام اقتصادی و فرد(1) ( اشتغال و آثار آن بر زندگی فرد) |
88-86 |
بیست و دوم |
6 _ نظام اقتصادی و فرد(2): عوامل عمده در انتخاب شغل(علاقه – استعداد _ مهارت _ خویشتن پنداری _ محیط و شرایط اجتماعی) |
94-89 |
بیست و سوم |
7 _ آسیب های نظام اقتصادی : مفهوم بیکاری _ عوامل بیکاری (رشد جمعیت _ نظام آموزشی _ ماشینی شدن «اتوماسیون» _ عدم تعادل در نظام اقتصادی _ رکود اقتصادی _ زیربنای اقتصادی) بررسی نتایج تحقیق دانش آموزان در خصوص تورم _ گران فروشی _ مصرف گرایی _ فقر _ واسطه گری و دلالی |
95-100 |
بیست و چهارم |
ارزشیابی کتبی فصل چهارم 1 _ نظام سیاسی : مفهوم نظام سیاسی _ عوامل بر هم زننده تعادل نظام اجتماعی ( سرپیچی از قانون _ منازعات و درگیری های داخل جامعه _ بر خورد میان جوامع مختلف _ رشد جمعیت ، کمبود منابع و مشکلات اساسی دیگر)وظیفه نظام سیاسی در خصوص حفظ تعادل نظام اجتماعی _ تعریف نقش ها و نظام سیاسی |
104-107 |
بیست و پنجم |
2 _ انواع نظام سیاسی(نظام سیاسی گروه سرزمینی _ نظام خود کامه _ نظام قانونی _ مقایسه نظام خود کامه و نظام قانونی) |
108-111 |
بیست و ششم |
3 _ نظام سیاسی ایران(تفکیک دو گونه نقش در نظام سیاسی ایران _ نقش رهبری _ نقش ریاست جمهوری _ نقش نمایندگی شورای نگهبان _ شورای مجلس خبرگان _ شوراهای اسلامی شهر و روستا) |
112-116 |
بیست و هفتم |
4_ مشارکت سیاسی (فعالیت سیاسی _ شکل های مختلف مشارکت سیاسی شامل راهپیمایی و تظاهرات_ شرکت در انتخابات _ همکاری با احزاب و انجمن ها _ استفاده از رسانه ها |
117-119 |
بیست و هشتم |
5 _ انتخابات ( نحوه انتخاب _ مراحل انتخاب شناسائی نازدها _ تشخیص و ارزیابی _ نقش انتخابات در تعین سرنوشت فرد و جامعه) |
120-123 |
بیست ونهم |
6 _ نظام سیاسی و نظام اجتماعی دیگر(نظام سیاسی و خانواده _ تاثیر متقابل خانواده و نظام سیاسی _ نظام سیاسی و نظام آموزشی _ تاثیر متقابل نظام آموزشی و نظام سیاسی) |
124-127
|
سی ام |
7 _ آسیب های نظام سیاسی(عدم مشروعیت مهم ترین آسیب _ نتایج عدم مشروعیت _ انواع آسیب های نظام سیاسی) |
128-131 |
سی و یکم |
آزمون کتبی فصل پنجم _ بررسی تکالیف درخصوص فعالیت ها رفع ابهام _ توضیح در خصوص مفاهیم پیچیده اصلی |
128-131 |