گروه علوم اجتماعی-روانشناسی واقتصادزرین شهر

مطالب جامعه شناسی،اقتصادی و روان شناختی

گروه علوم اجتماعی-روانشناسی واقتصادزرین شهر

مطالب جامعه شناسی،اقتصادی و روان شناختی

این سایت متعلق به گروه علوم اجتماعی زرین شهرمی باشد
پیوندها
طبقه بندی موضوعی
۱۲ دی ۹۰ ، ۰۵:۲۶

بانک سوالات کتاب جامعه 1

درس اول : کنش انسانی

 

 1 . کنش انسانی را تعریف کنید ؟

 2 . انواع کنش انسانی را نام ببرید ؟

3 . مهم ترین ویژگی های کنش انسان را نام ببرید ؟

4 . ویژگی" ارادی بودن" را در کنش انسانی توضیح دهید ؟

5 . ویژگی" آگاهانه بودن" را در کنش انسان توضیح دهید ؟

6 .کنش انسانی باتوجه به ....که براساس آن شکل می گیرد و... که دنبال می کند دارای معنای خاصی است 7 . پیامدهای کنش انسانی را نام ببرید ؟ 

8 . پیامد " ارادی بودن " کنش انسانی را با ذکر یک نمونه توضیح دهید ؟

9 . پیامد " طبیعی - غیرارادی بودن " کنش انسانی را با ذکر یک نمونه توضیح دهید ؟

 

درس دوم : علوم انسانی

1 . منظور از علوم انسانی چیست ؟

2 . تفاوت علوم انسانی و علوم طبیعی در چیست ؟

3 . علم متافیزیک (فلسفه) چه تفوتی با علوم طبیعی دارد ؟

4 . تفاوت فلسفه و علوم انسانی در چیست ؟

5 . فلسفه جزو کدام یک از علوم طبیعی با علو انسانی می باشد ؟

6 . قانون علیت را توضیح دهید ؟

7 . چرا فلسفه جزو علوم انسانی و علوم طبیعی نیست ؟

 

                         درس سوم : اهمیت علوم انسانی

 

1 . کدام یک از علوم طبیعی یا علوم انسانی اهمیت بیش تری دارد ؟

2 . یکی از ملاک و معیارهای مقایسه ی علوم طبیعی و علوم انسانی را بنویسید و توضیح دهید برچه اساس از این معیار استفاده می شود ؟

3 . فایده های علوم طبیعی را نام ببرید ؟

4 . چرا به علوم طبیعی (( علوم ابزاری )) می گویند ؟

5 . فواید علوم انسانی را بنویسید ؟

6 . معیار و ملاک آینده ی شغلی را .......... تعیین می کمند و با تغییر ........ نیز تغییر ژیدا می کند ؟

7 . علوم انسانی چون به فهم معانی کنش های انسانی می پردازد .......... نامیده می شود و چون به انتقاد از کنش های ناپسند آدمیان می پردازند .......... نیز نامیده می شوند .

8 . با ذکر دلیل بنویسید چرا اهمیت علوم انسانی از علوم طبیعی بیش تر است ؟

9 . چرا به علوم انسانی، علوم تفهمی می گویند ؟

10 . منظور از علوم انتقادی چیست ؟

11 . رابطه ی علوم طبیعی و علوم انسانی را تحلیل کنید ؟

12 . اگر علوم انسانی دچار مشکل شوند، چه اتفاقی می افتد ؟

                        

درس چهارم : کنش اجتماعی

 1 . منظور از " کنش اجتماعی "  چیست ؟

2 .  ...............  نخستین پدیده ی اجتماعی است ؟

3 . منظور از " پدیده های اجتماعی " چیست ؟

4 . چند نمونه از پدیده های اجتماعی را نام ببرید ؟

5 . نخستین پدیده ی اجتماعی چیست و چرا به عنوان نخستین پدیده در نظر گرفته شده است ؟ با مثال

6 . آیا میان پدیده های اجتماعی رابطه ای وجود دارد ؟

7 . هماهنگی و عدم هماهنگی پدیده های خرد اجتماعی چه تاثیری بر نظام اجتماعی دارد ؟

8 . کنش نابهنجار را تعریف کنید ؟

9 . هنجار و ارزش های اجتماعی را تعریف کنید ؟

10 . اگر .......... نباشد هیچ هنجاری شکل نمی گیرد و هیچ یک از آرمان های اجتماعی محقق نمی شوند ؟

 

درس پنجم : علوم اجتماعی

 

1 . منظور از علوم اجتماعی چیست ؟

2 . چرا علوم اجتماعی همه ی فواید علوم انسانی را دارا است ؟

3 . فواید علوم اجتماعی را بنویسید ؟

4 . علوم اجتماعی را با علوم طبیعی مقایسه کنید ؟

5 . شاخه های مختلف جامعه شناسی را توضیح دهید ؟

6 . رشته های پیرامون پدیده های اجتماعی و مرتبط با علوم اجتماعی را نام ببرید و از آن میان دو گزینه را توضیح دهید ؟

7 . علوم اجتماعی به چه چیزی فرصت واکنش و موضع گیری اجتماعی مناسب و صحیح را برای دانشمند فراهم می آورد؟

8 . هر علمی از جهات مختلف مانند ........ و ............. و ........... با علوم دیگر تمایز دارد .

9 . دانش هایی را نام ببرید که پیرامون پدیده های اجتماعی کل شکل گرفته اند ؟

10 . منظور از " جامعه شناسی خرد " چیست ؟

11 . منظور از " جامعه شناسی کلان " چیست ؟

 

 

درس ششم : تاریخچه جامعه شناسی

 

1 . ویژگی های جامعه شناسی " پوزیتویستی " را بنویسید ؟

2 . اثبات گرایی یا پوزیتویسم را توضیح دهید ؟

3 . موضوع – روش و هدف جامعه شناسی اثبات گرا را به اختصار بنویسید ؟

4 . .......... بنیان گذار اثبات گرایی یا پوزیتویسم می باشد که دانش ............ را با تاثیر از علوم طبیعی تاسیس کرد و سپس نام آن را به ..........  تغییر داد ؟  

5 . روش اثبات گرایی را توضیح دهید  ؟

6 . روش جامعه شناسی " تفهمی " مبتنی بر چه خصوصیاتی است ؟

7 . روش جامعه شناسی " انتقادی " را توضیح دهید ؟

8 . بنیان گذار جامعه شناسی تفهمی چه کسی بود ؟ و مهم ترین مشخصه ی این نوع جامعه شناسی چیست ؟

9 . موضوع جامعه شناسی تفهمی چیست ؟

10 . چرا جامعه شناسی ماکس وبر را " جامعه شناسی تفهمی " نام نهادند ؟

11 . روش جامعه شناسی ماکس وبر چگونه بود ؟ ژ

12 . هدف جامعه شناسی تفهمی چیست ؟

13 . چه عواملی باعث پدیدآیی جامعه شناسی انتقادی شد ؟

14 . موضوع جامعه شناسی انتقادی چیست ؟

15 . هدف جامعه شناسی " انتقادی " چیست ؟

16 . چرا جامعه شناسی انتقادی ، جامعه شناسی تفهمی و پوزیتویستی را محافظه کارانه می داند ؟

17 . فهم پدیده های اجتماعی برای پیش بینی و کنترل از اهداف کدام جامعه شناسی (اثباتی-تفهمی وانتقادی) محسوب می شود ؟

18 . در کدام یک از انواع جامعه شناسی سه گانه (اثباتی-تفهمی وانتقادی) ، هدف داوری ارزشی است ؟

 

 

درس هفتم : پیشینه ی علوم اجتماعی در یونان و  جهان اسلام

 

1 . اندیشمندان یونانی و اسلامی ، علوم را بر اساس موضوع به چند دسته تقسیم می کنند ؟

2 . در نظر پیشینیان ، علم به چه نامی به کار می رفت و چند دسته بود ؟ توضیح دهید .

3 . منظور از فلسفه ی نظری و فلسفه ی عملی چیست ؟  

4 . فلسفه یا علوم نظری به چند بخش تقسیم می شود ؟ بنویسید .

5 . علوم عملی ( علوم انسانی ) به چند بخش تقسیم می شود ؟ بنویسید ؟

6 . متفکران مسلمان ، عقل را به چند بخش تقسیم می کنند ؟

7 . منظور از عقل نظری چیست ؟

8 . منظور از عقل عملی چیست ؟

9 . عقل عملی از دیدگاه علامه طباطبایی به چه چیزی اطلاق می شود و نتیجه ی آن دارای چند ویژگی است ؟

10 . چرا فارابی علم اجتماعی را ، علم تدبیر مدن می نامد ؟

11 . پدیده های اجتماعی چه تفاوتی با سایر موجودات دارند و چگونه به وجود می آیند ؟

12 . از دیدگاه علامه طباطبایی منظور از " اعتباریات " چیست ؟  

13 . ویژگی های اعتباریات را بنویسید ؟

14 . شناخت احکام ارزشی در کدام یک از تقسیم بندی های دوگانه ی عقل ( نظری و عملی ) جای می گیرد ؟

 

درس هشتم : جهان اجتماعی و جهان طبیعی

 

1 . ویژگی های موجودات زنده را بنویسید ؟

2 . تمایزات و تشابهات جهان اجتماعی را با موجودات زنده مقایسه نمایید ؟

3 . جهان اجتماعی شبیه چه بازی است ؟ نمونه بیاورید .

4 . تفاوت جهان اجتماعی با موجودات زنده در این است که جهان اجتماعی ، پدیده ای ........... و ............ است ولی موجود زنده  پدیده ای ............ است .

5 . فرهنگ را تعریف کنید ؟

6 . جهان اجتماعی چگونه تداوم می یابد ؟

7 . هر جامعه چگونه می تواند به باز تولید خود بپردازد ؟

8 . جهان اجتماعی چگونه فرو می ریزد ؟

9 . فرهنگ از طریق  .......... از نسلی به نسل دیگر منتقل نمی شود بلکه به وسیله ی .......... و ............ انتقال می یابد .

 

درس نهم : اجزاء و لایه های جهان اجتماعی

 

 

1 . پدیده های اجتماعی براساس اندازه و دامنه به پیوستاری میان ........... و ............. بودن قرار می گیرند و از منظر محسوس بودن و میزان آن در پیوستاری بین ........... و ..........   است .

2 . اجزای جهان اجتماعی بر چه اساسی تقسیم می شوند ؟

3 . تقسیم جهان اجتماعی بر اساس نظام به چه معناست ؟

4 . تقسیم جهان اجتماعی براساس اندازه و دامنه ( خرد – کلان ) به چه معناست ؟

5 . تقسیم بندی جهان اجتماعی براساس ذهنی و عینی بودن به چه معناست ؟

6 . آیا اجزاء و بخش های مختلف جهان اجتماعی دارای اهمیتی یکسان هستند ؟ چرا ؟

7 . منظور از لایه های جهان اجتماعی چیست و به چند دسته تقسیم می شوند ؟

8 . نماد به چه معناست ؟

9 . سطحی ترین لایه های اجتماعی کدام اند ؟

10 . عمیق ترین لایه های اجتماعی کدام اند ؟

11 . تفاوت لایه های سطحی و لایه های عمیق و بنیادین جهان اجتماعی در چیست ؟

12 . کاربرد نماد در چیست ؟

13 .  ............. و ................. در لایه های عمیق قرار می گیرند و بر آرمان ها و ارزش های اجتماعی تاثیر می گذارند .

14 . زبان گفتاری و نوشتاری جزو کدام یک از لایه های جهان اجتماعی محسوب می شوند ؟

15 . نمادها در چه صورت منجر به تغییر در جهان اجتماعی می شوند ؟

 

درس دهم : انواع جهان اجتماعی

1 . آیا جهان اجتماعی همه ی انسان ها یک شکل واحد دارد ؟ توضیح دهید .

2 . چرا جهان اجتماعی سایر موجودات ( به غیر انسان ) یک شکل دارد ؟

3 . چرا جهان اجتماعی انسان ها  متنوع و مختلف است ؟

4 . دلیل تفاوت همکاری اعضا و اجزای جهان اجتماعی با موجودات دیگر چیست ؟

5 . تغییرات جهان اجتماعی چند نوع اند؟ نام ببرید .

6 . توحید و یکتاپرستی .................. جهان اسلام محسوب می شود .

7 . ............. هر فرهنگ در حکم بنیان ها و سنگرهای اصلی آن فرهنگ است .

8 . چه تفاوت هایی می تواند یک جهان اجتماعی را به جهان اجتماعی دیگر تبدیل کند ؟

9 . چه نوع تفاوت هایی درون یک جهان اجتماعی واحدباقی خواهد ماندو باعث تبدیل به جهان اجتماعی دیگرنمی شوند ؟

10 عناصر محوری جهان اسلام کدام اند ؟

درس یازدهم : پیامدهای جهان اجتماعی

 

1 . آیا جهان اجتماعی وابسته به اعتبار ماست و ماهر گونه که بخواهیم می توانیم آن را با اعتبار و عمل خود بسازیم ؟

2 . منظور از الزامات و پیامدهای جهان اجتماعی چیست ؟ چند نمونه بنویسید .

3 . جهان اجتماعی گذشتگان و الزامات و پیامدهای آن چه تاثیری بر ما دارد ؟

4 . آیا ما مجبور به پذیرش جهان اجتماعی گذشتگان هستیم ؟

5 . ساختن یک جهان اجتماعی جدید چگونه امکان پذیر است ؟

6 . در چه صورتی الزام ها و پیامدهای یک جهان اجتماعی باقی می ماند یا تغییر می کند ؟

7 . آیاپیامدها و آثار ضروری اعتبارات اجتماعی ، محدود کننده ی انسان است یا این که فرصت های جدیدی برای انسان پدید می آورد ؟

8 . تا چه زمانی یک جهان اجتماعی پابرجاست ؟

9 . با تغییر جهان اجتماعی ، الزام ها چه تغییری می کنند ؟

10 . آیا رابطه ی فرصت ها و محدودیت هایی که در جهان اجتماعی پدید می آید ، می تواند منجر به ظهور جامعه ای کامل و ایده آل گردد ؟ توضیح دهید .

11 . چگونه می توان براساس پیامدها و نتایج جهان های اجتماعی و آرمان ها و ارزش های آن ها داوری کرد ؟

12 . ویژگی های برجسته ی جهان متجدد از نظر ماکس وبر چیست ؟

13 . مفاهیم " کنش عقلانی معطوف به هدف و قفس آهنین " را توضیح دهید ؟

14 . منظور از رویکرد دنیوی و این جهانی ، جهان متجدد چیست ؟

 15 . " افسون زدایی جهان متجدد " به چه معناست ؟

16 . منظور از " عقلانیت ابزاری " چیست ؟

17 . غلبه ی کنش های عقلانی معطوف به هدف در جهان متجدد به چه معناست ؟

18 . منظور از " عقلانیت ذاتی " چیست ؟

19 . قفس آهنین جهان متجدد به چه معناست ؟

20 . مراد از عقلانیت ابزاری ..............  است .

 

درس دوازدهم : جهان های اجتماعی

1 . دیدگاه تک خطی درباره ی جوامع چه نظراتی دارد ؟

2 . حرکت طولی جوامع بشری به چند مقطع تقسیم می شود ؟ بنویسید .

3 . چرا برخی اندیشمندان معتقدند که جهان های اجتماعی در عرض هم اند ؟

4 . جهان های اجتماعی متفاوت را از نظر روابط فرهنگی بررسی کنید ؟

5 . به چه فرهنگی ، سالم و فعال گفته می شود ؟

6 . منظور از فرهنگ دنیوی یا فرهنگ سکولار چیست ؟

7 . ویژگی های فرهنگ معنوی یا جهان معنوی را بنویسید ؟

8 . انواع جامعه ی مقدس و معنوی را بنویسید ؟

9 . تفاوت جوامع در حرکت طولی آن ها و تقسیم آن ها را توضیح دهید ؟

10 . فرهنگ و تمدن ها براساس چه چیزی متحول می شوند و آیا این مسیر یکسان است ؟

11 . تفاوت فرهنگ سکولار و فرهنگ معنوی را توضیح دهید ؟

12 . ملاک صدق و کذب بودن عقاید ، ارزش و آرمان ها ، جهان اجتماعی بشر را به دو قسم ......... و ........... تقسیم کرد 13 . شکل گیری فرهنگ اساطیری در یک جامعه حاصل چیست ؟

 

 درس سیزدهم : شناخت اجتماعی

 

1 . گسترده ترین و عام ترین شناخت اجتماعی ، چه نوع شناختی است ؟

2 . افراد در چه هنگامی متوجه شناخت عمومی می شوند ؟ نمونه بیاورید .

3 . شناخت عمومی چه نوع شناختی است و چگونه حاصل می شود ؟

4 . ویژگی های شناخت علمی در مقایسه با شناخت عمومی چیست ؟

5 . تاثیرات شناخت علمی بر شناخت عمومی را بنویسید ؟

6 . تاثیرات شناخت عمومی بر شناخت علمی را بنویسید ؟

7 . ........... فهمی است که در اثر زندگی اجتماعی و استفاده از اندوخته معرفتی جامعه حاصل می شود ؟

8 .  رشد فرهنگ و کشف حقیقت از تاثیرات شناخت .................. بر شناخت .................. می باشد .

 

درس چهاردهم : انواع شناخت علمی

 

1 . آیا جوامع مختلف ، همه ی علوم را می پذیرند ؟

2 . منبع شناخت حسی .............. و منبع شناخت عقلی ............ و ....................... می باشد .

3 . اگر شناخت عمومی با بخشی از شناخت علمی مخالف باشد چه شرایطی ایجاد می شود ؟

4 . شناخت حسی و شناخت شهودی و شناخت عقلی را مقایسه نمایید ؟

5 . روش  شناخت شهودی ......... و روش شناخت عقلی ........................ است .

6 . ابزار شناخت شهودی ................... است .

7 . منظور از " استدلال تجربی" و " استدلال غیر تجربی یا تجریدی " چیست .

8 . انسان چند نوع شناخت شهودی دارد ؟بنویسید .

درس پانزدهم : شناخت اجتماعی تجربی

 

1 . در قرن نوزدهم به چه علمی " معرفت " گفته می شود ؟

2 . ...................... معتقد بود شناختی را که از راه حس و تجربه به دست نیامده باشد ، شناخت علمی نیست .

3 . رویکرد صرفا حسی و تجربی با چند نوع آسیب رو به رو است ؟ توضیح دهید .

4 . جامعه شناسان انتقادی برای رفع کاستی های علم حسی و جامعه شناسی تجربی از ............... استفاده کردند .

5 . محدود کردن معنای علم به علم تجربی از چه زمانی آغاز شد ؟

6 . دلیل فرهنگی و اجتماعی فراگیری و گسترش تعریف حسی از علم چیست ؟

7 . دیدگاه های اگوست کنت را به عنوان یک جامعه شناس " حس گرا " بنویسید ؟

8 . غلبه ی دیدگاه " حس گرایانه " چه شرایطی را ایجاد کرد ؟

9 . علت مورد انتقاد قرار گرفتن دیدگاه حس گرایانه از سوی جامعه شناسان دیگر چیست ؟

10 . سه آسیب مهمی که رویکرد صرفا" حسی و تجربی برای علوم اجتماعی ایجاد کرد را بنویسید ؟

11 . جامعه شناسان انتقادی برای خارج کردن علوم اجتماعی از محدودیت هایی که جامعه شناسان تجربی گرفتار آن شده بود چه کردند ؟

12 . مشکل دیدگاه انتقادگرایان چیست ؟

13 . شناختی که جامعه شناسان انتقادی برای رفع محدودیت های روش تجربی از آن استفاده کردند ....... نامیده می شود .

 

درس شانزدهم :  شناخت اجتماعی عقلی

 

1 . تعریف عقل در معانی عام را با ویژگی های آن بنویسید ؟

2 . عقل در معنای عام با چه عبارات دیگری به کار برده می شود ؟

3 . چرا رویکرد عقلی ، آسیب های رویکرد تجربی را ندارد ؟

4 . آسیب مهم رویکرد عقلی چیست ؟

5 . عقل در معنای خاص به چه معناست ؟

6 . عقل در معنای خاص بر چند نوع است ؟ نام ببرید .

7 . منظور از علوم اجتماعی عقلی چیست ؟

8 . از علوم اجتماعی عقلی در چه جوامعی استفاده می شود ؟ نمونه بیاورید .

9 . بر چه اساسی می توان گفت که در جهان اسلام و بخش هایی از جامعه ی یونان از علوم اجتماعی عقلی ، نشانه هایی وجود داشته است ؟

10 . در چه جوامعی ، علوم اجتماعی عقلی راه ندارد ؟

11 . نقاط قوت و توان مندی های رویکرد عقلی علم اجتماعی را فهرست کنید .

12 . آسیب مهم رویکرد عقلی علم اجتماعی در چه شرایطی رخ می دهد ؟

13 . نمونه هایی از شناخت اجتماعی عقلی را بنویسید ؟ 

 

درس هفدهم : شناخت اجتماعی شهودی

 

1 . جهان معنوی به دو نوع ................ و .................  تقسیم می شود ؟

2 . ویژگی های انسان جهان اساطیری را بنویسید ؟

3 . جهان اسطوره ای را توضیح دهید ؟

4 . در جهان اساطیری ، شناخت عمومی یا .................. که میراث تاریخی و فرهنگی گذشتگان است ، مورد توجه است .  

5 . چرا در جهان اساطیری ، عقل تجربی و ابزاری ارزشی ندارد ؟

6 . در جهان توحیدی ، .................. بزرگ ترین آیت و نشانه ی خداوند است و نخستین مخلوق خداوند در این جهان ............  می باشد .

7 . جهان توحیدی را با چه اعتقادات و آرمان هایی ترسیم می کنند ؟

8  . چرا اعتقاد به توحید مانع از این می شود که دیگر موجودات مستقل از علم،قدرت، اراده و صفات دیگر خداوند باشند ؟

9 . جایگاه " عقل " در جهان توحیدی را بنویسید ؟

10 . شناخت وحیانی انبیاء چه تأثیری در جامعه دارد ؟

11 . منظور از " علم لدنی " چیست ؟

12 . رابطه ی شناخت وحیانی با شناخت علمی را بنویسید ؟

13 . رابطه ی شناخت وحیانی را با شهودهای شیطانی و شناخت عمومی بنویسید ؟

 

درس هیجدهم : شناخت اجتماعی قرآن

 

1 . جهانی را که قرآن برای انسان ترسیم می کند، جهان ........... است .

2 . جهانی را که قرآن برای انسان ترسیم می کند ، چگونه جهانی است ؟

3 . دیدگاه قرآن را درباره ی علوم مختلف تشریح کنید ؟

4 . از منظر قرآن ، شناخت اجتماعی چگونه به دست می آید ؟

5 . چرا قرآن کریم برخی دانش ها را از طریق وحی به انسان می آموزد ؟

6 . چرا شناخت اجتماعی قرآن ، ابعاد ارزشی ، هنجاری و انتقادی نیز دارد ؟

7 . ویژگی هایی که قرآن برای جامعه ی انسانی ترسیم می کند را فهرست کنید ؟

8 . منظور از سنت های الهی چیست ؟

9 . آیا سنت های الهی تغییر می کنند ؟

10 . سه مورد از سنت های الهی که در قرآن بیان شده اند را بنویسید ؟

11 . منظور از سنت ظهور و سقوط امت ها چیست ؟

12 . سنت ارسال رسل را تشریح کنید ؟

13 . آیه ی ( لکل امه الرسول ) ، اشاره به به سنت ...................  دارد .

14 . کتب سنت های تاریخی و سنت های اجتماعی در قرآن را چه کسانی تالیف کرده اند .

 

 باتشکر ازگروه علوم اجتماعی خوزستان

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۰/۱۰/۱۲
علی دستانزاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی