گروه علوم اجتماعی-روانشناسی واقتصادزرین شهر

مطالب جامعه شناسی،اقتصادی و روان شناختی

گروه علوم اجتماعی-روانشناسی واقتصادزرین شهر

مطالب جامعه شناسی،اقتصادی و روان شناختی

این سایت متعلق به گروه علوم اجتماعی زرین شهرمی باشد
پیوندها
طبقه بندی موضوعی

به نام آنکه جان را فکرت آموخت...

نام درس: جامعه شناسی (2)

مجری: اشرف السادات طباطبایی

مدت اجرا: 90 دقیقه

کلاس: سوم – ادبیات و علوم انسانی

تعداد فراگیر: 24 نفر

عنوان درس: نقش "روایت­ها" در هویت­یابی ما چیست؟

هدف

1- کلی:

 

 

2- دینی:

 

 

 

 

 

3- رفتاری:

 

 

 

 

 

4- نگرشی:

 

شناسایی نقش روایت ها در هویت یابی ما (هویت جمعی)

 

سیروا فی الارض فانظروا کیف عاقبت الظّالمین- در زمین سیر کنید تا بنگرید عاقبت ستم­کاران چگونه بوده است.

فبشر عبادی الذین یستمعون القول فیتبعون احسنه- بشارت بده بندگانی را که همه سخن­ها را شنیده و بهترین (صحیح­ترین) آن را انتخاب می­کنند.

                                                              قرآن مجید

 

فراگیر (دانش آموز) در پایان درس قادر خواهد بود:

روایت را تعریف کند. (دانش)

نقش روایت را در شناخت گذشتگان، معاصران و آیندگان توضیح دهد. (درک و فهم)

گزارشات مختلف افراد را در زمینه یک موضوع واحد با هم مقایسه کند. (قضاوت)

انواع روایت را طبقه­بندی کند. (تجزیه)

در مورد ساختگی یا واقعی بودن یک روایت اظهارنظر کند. (ترکیب)

منابع اینترنتی وتحقیقاتی درخصوص روایت را مطالعه می کند .

 

دانش­آموز در پایان درس سعی می­کند با دید باز به مسایل پیرامون خود بنگرد و سطحی­نگر نباشد.

در مورد آنچه در خصوص خود و دیگران شنیده تحقیق و تفحص کند.

به ارزش هایی که از طریق روایات از گذشتگان به او رسیده ارج نهد.

برای حفظ و تداوم این ارزش­ها جان­فشانی کند.

انتخاب

روش های تدریس:      شیوه همیاری گروهی با تکیه بر  فناوری اطلاعات اینترنتی ونمایش انواع روایات درقالب نرم افزارهای رایانه ای ،تصاویر، گزارش گروهی  درکلاس

رسانه های آموزشی:   کتاب، دانش­آموز، سایت رایانه آموزشگاه، دیتاشو،  تصاویر برگزیده دانش آموزان از  منابع اینترنتی ، سایت گروه علوم اجتماعی شهرستان شهرضا ،فیلم ،  مطالب pdf، powerpoint، felash، سایت ها ووبلاگ های   منتخب دانش آموزی در ارتباط با  روایات

مراحل اجرا

1-  ارزشیابی تشخیصی:

مقدمه: سلام و احوال­پرسی، رسیدگی به حضور و غیاب دانش­آموزان، بررسی سریع وضع روحی و جسمی دانش­آموزان.

از درس­های قبل از دانش­آموزان سوال می­شود و از 15 نفر دانش­آموز یک سوال 5 نمره­ای پرسیده می­شود.

1-      نقش موقعیت در هویت­یابی ما چیست؟

2-      چرا بعضی از هویت­ها برای فرد مهم هستند؟ مثال بزنید.

3-      منظور از ویژگی­های اصلی و بادوام هویت چیست؟

4-      رابطه گفتگو و هویت را توضیح دهید.

5-      چگونه مقایسه مبنای شناخت خود قرار می­گیرد؟

6-      تایید دیگران چه تاثیری در اثبات هویت دارد؟

7-      با ذکر یک مثال تاثیر نقش افراد جامعه را در اثبات هویت بررسی کنید.

12 دقیقه

2- کارهای مقدماتی:

1-      تقسیم­بندی دانش آموزان به گروه­های چهارنفری (عالی، خوب، متوسط، ضعیف) و نام­گذاری گروه­ها با سلیقه خودشان.

2-      شماره­گذاری اعضای هر گروه از 1 تا 4 با اتخاب خودشان.

3-      نشستن اعضای گروه دور یکدیگر.

4-      نوشتن موضوع درس و عناوین درس بر روی  صفحه دیتاشو. عناوین عمده از این قرارند:

4 دقیقه

نقش روایت­ها در هویت­یابی ما چیست؟ (موضوع اصلی)

تعریف روایت

نقش و تاثیر روایت در شناخت گذشتگان، معاصران و آیندگان

انواع مهم روایت

3- آماده سازی (زمینه سازی):

1-      ارایه گزیده برخی از مطالب روز همراه با تصاویر  که شب قبل توسط چند تن از دانش آموزان از سایت های ایسنا، آفتاب نیوز ، همشهری آنلاین ، اطلاعات ،خبرگزاری جمهوری اسلامی و... جستجو وانتخاب شده است. (توسط سرگروه  معرفی مطلب انجام می گیرد . )

2-      با توجه به این که  فیلم  سینمایی چه کسی امیراکشت؟ در هفته قبل برای تعدادی از دانش آموزان تهیه وتکثر شده ، از دانش آموزی که داوطلب می باشد خواسته می شود به صورت خلاصه داستان فیلم را در چند جمله بیان نموده ، ونتیجه گیری کند.

3-      نمایش اسلاید برای معرفی کلی درس.

4-      با پایان یافتن ارایه مفاهیم کلی، فیلم کوتاه طوفان سنجاقک (ساخته شهرام مکری) پخش می شود تا دانش آموز اندوخته های ذهنی اش را در میان حوادث فیلم مرور کند.

 

20 دقیقه

4- ارایه درس:

 

فعالیت معلم

فعالیت فراگیران

-       از دانش­آموزان خواسته می­شود که مقدمه درس  صفحه 15 را مطالعه کنند.

-       از دانش­آموزان شماره1 همه گروه­ها خواسته می­شود که قسمت روایت را تا پایان صفحه 16 مطالعه کنند.

-       از شماره­های 2 خواسته می­شود که از پاراگراف آخر صفحه 16 تا پایان پاراگراف اول صفحه18 مطالعه کنند.

-       از شماره­های 3 خواسته می­شود که از پاراگراف دوم صفحه18 تا پایان صفحه19 را مطالعه نمایند.

-       از شماره­های 4 خواسته می­شود صفحه 20 یعنی انواع مهم روایت را مطالعه کنند.

(در فرصت تعیین­شده که فراگیران مشغول خواندن قسمت­های مشخص شده هستند، فعالیت­های آنان را نظارت و کنترل می­کنیم. با پایان یافتن زمان مشخص و اطمینان از فراگیری دانش آموزان وارد مرحله بعد می­شویم.)

-  سایت گروه علوم اجتماعی واقتصاد شهرستان را باز کرده وتوسط سرور سایت رایانه ای آموزشگاه   سه مقاله در خصوص انواع روایت در زندگی روزمره ،هنرهای تجسمی وفلسفه روایت رادر سیستم های هر گروه به نمایش گذارد .

-     دانش آموزان مقدمه صفحه 15 را در سکوت کامل مطالعه می­کنند.

-     دانش­آموزان بدون صدا و با حرکات چشم قسمت­های مربوط به خود را مطالعه کرده و سعی می­کنند به صورت مفهومی یاد گرفته تا بتوانند در مرحله بعد برای شماره­های دیگر گروه توضیح دهند.

-     هر گروه  مطالبی که در خصوص انواع روایات ونقش روایت در هویت وهویت یابی دارد  ودرسایت در بخش مقالات اجتماعی قرارداده شده است را مطالعه می کند  واز مطالب مهم ان نت برداری جهت ارائه به  سایر گروه ها می کنند .

(لازم به ذکر است که متن  درس و چند مقاله موجود  در سایت گروه www.yaranesabz.ir شب قبل در خانه پیش خوانی شده­است.)

10 دقیقه

-       از شماره­های 1 خواسته می­شود گروه­های 6نفری تشکیل داده و در گوشه سمت راست بالای کلاس دورهم بنشینند.

-       شماره های 2 نیز به همین صورت و در گوشه سمت چپ کلاس دورهم می­نشینند.

-     دانش­آموزان شماره 1، 2، 3 و 4 گروه­های 6 نفره تشکیل داده، و به توضیح مفاهیم می­پردازند تا جایی که مطالب مربوط به هر شماره برای دیگر اعضای گروه تفهیم شود.

 

12 دقیقه

-       شماره­های 3 و 4 نیز به همین ترتیب و با فاصله از گروه­های دیگر دور هم جمع می­شوند.

-       سپس از چهار گروه 6نفره خواسته می­شود که قسمت­های خوانده­شده در مرحله قبل را با مثال­ها و توضیحات لازم به یکدیگر تفهیم نمایند.

 

- جمع بندی هر گروه در قالب سه  پاراگراف در صفحه wword تایپ شده یا اسلاید شده  وتوسط سرور مرکزی سایت با دیتاشو در معرض دید سایر گروه ها قرار گیرد

-       در این مرحله توسط سرور اصلی  سایت اموزشگاه مطالب تایپی هر گروه از سیستمشان دریافت شده  وبر روی تابلوی  دیتاشو به نمایش گذاشته می شود از  ان گروه تشکر به عمل  می آید که زود از سایرین به جمع بندی رسیده اندو مطلب خودرا تایپ کرده اند  ، درعین حال به  سوالات احتمالی آنان را پاسخ داده و رفع اشکال می­نماییم.

 

-       مطالب  تهیه شده  توسط هرگروه که در قالب سه اسلاید  می باشد  در یک  اسلاید کلی توسط دبیر قرار می گیرد و برای تمامی دانش آموزان  تکثیر می شود  یا به ایمیل هریک از آنها  جهت مطالعه بیشتر در منزل ارسال می شود .

-     فراگیران به گروه­های اولیه خود بازگشته و گروه­های 4 نفره را تشکیل داده  آخرین جمع بندی واصلاح مطالب خود را انجام داده  وجهت تکثیر در اختیار دبیر  قرار می دهند .

12 دقیقه

فعالیت های تکمیلی

5- جمع بندی و نتیجه گیری:

پس از اطمینان از یادگیری دانش آموزان، 4نفر از آنها انتخاب شده، که جلوی کلاس آمده و به ترتیب مباحث درس را( یافته های  گروه خود را) به صورت شفاهی درچند جمله بازگوکرده وبه سوالات احتمالی  همکلاسی های خود پاسخ دهد واز یافته های گروه خود دفاع می نماید  ودر صورتی که ابهام یا ایرادی وجود داشته باشد توسط دبیر رفع اشکال می شود . سپس یادآور می شویم که روایت ها نقش مهمی در هویت یابی ما دارند. از این رو  ما به عنوان یک ایرانی مسلمان، به مصداق این آیه شریفه از قرآن مجید که می فرماید: "فبشر عبادی الذین یستمعون القول فیتبعون احسنه"، تمامی روایت ها، قول ها، گفته ها و تحلیل هایی که در زمینه مسایل مختلف جامعه می شنویم و در راستای هویت یابی ما نقش بسزایی دارند، شنیده و در زمینه صحت و سقم آن تحقیق کرده تا بتوانیم در شناسایی خود و شناساندن خود به دیگران واقع بینانه عمل کنیم. بدین ترتیب جامعه از بحران هویت نجات یافته و جوانان می توانند با اعتماد به نفس بیشتر در جهت رشد و اعتلای جامعه گام برداشته و آینده ای بهتر را برای جامعه رقم بزنند.

8 دقیقه

6- ارزشیابی تکوینی:

از هر گروه یک نفر را صدا زده و از ایشان می خواهیم که به ترتیب به این سوالات پاسخ دهند:

1- روایت را تعریف کنید.

2- با ذکر مثال گزارشات مختلف افراد را در زمینه یک موضوع واحد با هم مقایسه کنید.

3- نقش روایت را در شناخت گذشتگان با مثال توضیح دهید.

4- انواع روایت را طبقه بندی کنید.

5- نقش روایت را در شناخت آیندگان توضیح دهید.

6- چرا با اینکه ژاپنی ها را ندیده ایم، اما می توانیم خصوصیات آنها را بیان کنیم؟

7- چند تصویر  از وقایع را  نشان داده واز داش اموز خواسته شود که نوع ان را تشخیص دهد .

8- چند سایت مرتبط با روایات رانام ببرید یا  چکیده ای از مقالات ارائه شده در  سایت را بیان کند . 

10 دقیقه

7- تعیین تکلیف:

از دانش آموزان می خواهیم که فعالیت صفحه 20 را انجام داده و به پرسش های صفحه 21 در دفتر خود پاسخ دهند و از متن درس سوال طرح کنندودر صورت ابهام ونیاز به  کسب اطلاعات بیشتر  با ایمیل دبیر  یا با مدیر سایت گروه علوم اجتماعی شهرستان تماس داشته باشند .  

1 دقیقه

8- تعیین موضوع جلسه آینده:

از دانش آموزان می خواهیم که درس را برای جلسه آینده خوب مطالعه کرده و درس بعد کتاب را به نام " بهتر است خود را با کدام ویژگی ها تعریف کنیم؟" پیش خوانی کنند.

1 دقیقه

 

 

 

زندگی صحنه یکتای هنرمندی ماست

هرکسی نغمه خود خواند و از صحنه رود

صحنه پیوسته به جاست

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۰/۱۰/۱۲
علی دستانزاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی