گروه علوم اجتماعی-روانشناسی واقتصادزرین شهر

مطالب جامعه شناسی،اقتصادی و روان شناختی

گروه علوم اجتماعی-روانشناسی واقتصادزرین شهر

مطالب جامعه شناسی،اقتصادی و روان شناختی

این سایت متعلق به گروه علوم اجتماعی زرین شهرمی باشد
پیوندها
طبقه بندی موضوعی

درس اول

: گستره جهان اجتماعی

کامل کنید

:صفحه 9

ردیف درون جهان اجتماعی بیرون جهان اجتماعی

؟در پاسخ قسمت دوم فعالیت

ص

11 (گستره جهان اجتماعی)نامگذاری می شود.

خانواده ،دولت ، احترام به قانون،عدالت، مدرسه، صلح ، امنیت،کارمندفلزات،خیابان رودخانه،زلزله،سیارات

گفتگو کنید

: صفحه 11

١

- قنات و ابعاد اجتماعی آن و ارتباط آن با آب و هوای فلات ایران:

در مناطق مختلف ایران ، قنات وسیله ای برای انتقال آب بوده است

. این پدیده از طریق ایجاد بعضی مشاغل، نوع ثیر داشته است. در Ĥ خاص تقسیم کار ، تعاون و همکاری برای نگهداری و ترمیم قنات ها در زندگی اجتماعی تضمن بروز بعضی درگیری ها و جنگ بین گروه های مختلف و روستا ها در رابطه با قنات ها نیز بیانگر تاثیر آن درزندگی اجتماعی می باشد.

-2

به نظر شما پدیده های مانند فلزات، دریا ها، کوهها،... به کدام جهان تعلق دارند؟جهان طبیعی یا جهان اجتماعی و یا هر دو؟ چرا؟

هر دو زیرا نظر به اینکه در جهان طبیعی شکل گرفته و مربوط به طبیعت هستند در جهان طبیعی قرار دارند و ازاین نظر که زندگی انسان را به شکل های مختلف تحت تاثیر قرار می دهند وارد جهان اجتماعی می شوند

.

:

تامل کنیدصفحه 12

٢

در چه صورتی می توان پدیده های ستون 2 را در ستون اول قرار داد؟

-1

اگر هر کدام از پدیده های ستون دوم بر زندگی اجتماعی انسانها تاثیر گذار باشد می توان آنها را در ستون اول قرار داد.

-2

آیا پدیده های گذشتگان ، آیندگان، سیاهچاله، ویروس در درون جهان اجتماعی قرار میگیرند ؟ چگونه؟
انسان ها با بررسی گذشتکان و با تفکر و توجه به آیندگان برای زندگی امروزی خود تصمیم گیری می کنند، یعنی توجه و تفکر به گذشته وآینده باعث ایجاد تغییرات در زندگی امروری می شود، لذا گذشتگان و ایندگان در درون جهان اجتماعی قرار دارند. تفکر و توجه به سیاهچاله باعث ایجاد ترس و نگرانی افراد شده و در زندگی

اجتماعی آنها تاثیر می گذارد

. اندیشیدن در مورد ویروس ها و انجام تدابیر پزشکی و اجتماعی برای مقابله با ویروس ها،باعث وارد شدن آنها به درون جهان اجتماعی می گردد.

درس دوم

: نظام اجتماعی

:

تامل کنیدصفحه ۱5

کلاس درس به مثابه یک مجموعه و نوع ارتباط در بین اجزاء؟

ردیف عناصر یا اجزاء رابطه

1

معلم تدریس می کند

2

دانش آموز تحصیل می کند

3

کتاب بیانگر محتوای تدریس در کلاس

4

مبصر برقراری هماهنگی میان کلاس و مدیریت و کنترا نظم کلاس در غیاب معلم

5

تخته سیاه ابزار کمک آموزشی جهت انتقال مطالب

:

مقایسه کنیدصفحه 17

مفاهیم سه گانه جهان اجتماعی،ساختار اجتماعی و نظام اجتماعی را در مورد خانواده بکار ببرید

.

ساختمان ورزشگاه جامعه خانواده

٣

: گفتگو کنید صفحه 19

-1

بعضی از عناصر واجزای نهادهای مانند خانواده، اقتصاد و سیاست را به خاطرآورده و درباره روابط و ساختار این اجزاء گفت و گو کنید.

روابط و

... نهاد خانواده اقتصاد سیاست عناصر و اجزا پدر،مادر،فرزند... تولید،توزیع،پولی و بانکی مقننه،مجریه،قضاییه روابط رابطه همسری، روابط برادری وخواهری ،رابطه پدر فرزندی...روابط متقابل بین بخش های تولیدی،توزیعی و....روابط متقابل بین قوای سه

گانه ساختار نحوه وجود رابطه و سلسله راتب روابط در خانواده مثلاوالدین تامین هزینه های فرزندان و تربیت آنها را به عهده دارند

. فرزندان ضمن همکاری با والدین به همدیگرنیز کمک می کنند.

نوع رابطه وترتیب چینش خرده نظام ها و نقش ها مثلا بخش تولید ، کالا ها و خدمات لازم جامعه را تولید و آن را در بین مصرف کنندگان و یا تولید کنندان دیگر پخش می کند

.

نظام پولی و بانکی انجام معاملات و پرداخت ها ودریافت ها را تسهیل می کند و

در صورت لزوم سرمایه لازم رابه صورت پول در اختیار سایربخش ها قرار می دهد

.

نوع رابطه وترتیب چینش خردهنظام ها و نقش ها از قبیل تصویب قانون و اجرای آن و

رسیدگی به شکایات

-2

ساختار و رابط بین نهاد ها را بیان کنید.

نهاد اقتصادی، نیازهای مادی نهاد های دیگر را برطرف می کند و نهاد سیاست، امنیت لازم رابرای نهاد های دیگر فراهم می نماید ، نهاد فرهنگی دانش و معرفت لازم برای نهادهای دیگرفراهم می کنند، خانواده از یک طرف نیروی کار برای نهاد های دیگر فراهم می کند و از طرف دیگر مصرف کننده ایجاد می کند

.
و بخشی از نیازهای اساسی نیروی انسانی جامعه را بر طرف می کند.

مجمومه اجزاء و عناصر ورزشگاه جهان اجتماعی

مجموعه نقش های اعضای خانواده ساختار ورزشگاه ساختار اجتماعی روابط همسری فرزندی ساختار ورزشگاه نظام اجتماعی نظام خانواده

۴

درس سوم

: فرهنگ ١

:

بیاندیشیدصفحه 22

وقتی وارد جامعه ای می شوید چگونه به مسلمان بودن و یا مسلمان نبودن آنها پی می برید؟

از روی نماد و هنجارهای فرهنگی( نوع پوشش زنان،وجود مساجد،نوع غذاها، صدای اذان، بر پایی نماز، وجود انواع امامزاده ها،شعائر مذهبی،سبک معماری ها)

از ویژگی های فرهنگی اسلامی

5 مورد را نام ببرید؟
اعتقاد به خدا، روزه گرفتن درماه رمضان، حرام بودن ربا،اعتقاد به مهدویت، اعتقاد به حجاب، اعتقادات مربوط حلال و حرام بودن بعضی غذا ها و نوشیدنی  ها، اعتقاد به رعایت حق الناس

:

گفتگو کنیدصفحه 25

یک خرده فرهنگ ضد فرهنگ نام برده دلیل ضدیت ان را تشریح کنید

.

-1

گروه هایی که شیطا ن پرستی و عرفان های کاذب را ترویج می دهند. اعتقادات این گروهها، با ارزش ها ،عقاید وهنجارهای اصلی پذیرفته شده جامعه که فرهنگ عمومی جامعه ایرانی است و در آن اعتقاد به خدا در

محوریت دارد، مخالف است،

برای مردم مزاحمت ایجاد می کنند ومزاحمت برای مردم در فرهنگ عمومی مردم ایران یک رفتار انحرافی است. لذا این گروه ها ضد فرهنگ تلقی می شوند.

تامل کنیدصفحه

26 : نهادهای فرهنگی نیازهای فرهنگی سایر نهاد ها را تامین می کنند، نهادهای دیگر چه کمکی به نهاد فرهنگی می کنند؟
نهاد اقتصادی نیازهای برای استخدام نیروی اموزشی،تجهیزات و بناهای آموزشی)برای نهادهای فرهنگی را بر طرف  می سازد و امکان تطابق آن با محیط را افزایش می دهد و سخت افزار آن را فراهم می کند، نهاد سیاست خط و مشی و اهداف و سیاست های آموزشی خود را در اختیار نهاد فرهنگی قرار می دهد و امنیت لازم برای فعالیت های فرهنگی فراهم کرده و در هدف گذاری به آن کمک می کند. نهاد اجتماعی افراد را از طریق نظام آموزشی و خانواده و...جامعه پذیر می کند و نهایتا از طریق کنترل اجتماعی خط دوم دفاعی را در برابر کجروی های اجتماعی می کشد و احساس

۵

تعلق و عاطفه ایجاد می کند و باعث یگانگی در نهاد فرهنگی می گردد

. اگر تعامل منطقی در بین نهادها وجود داشته باشد، موارد فوق امکان پذیر است.

درس چهارم

: فرهنگ ٢

تمرین کنیدصفحه

30 : در جدول زیر سه نمونه فرهنگ آرمانی که در درون فرهنگ واقعی قرار دارد وسه نمونه که دربیرون فرهنگ واقعی قرا دارد؟

فرهنگ آرمانی

بیرون فرهنگ واقعی درون فرهنگ واقعی ناپسند بودن اسراف و تبذیر استکبار ستیزی نا پسند بودن ریا،دروغ،غیبت احترام به پدر و مادر نا پسند بودن رعایت نکردن قوانین راهنمایی ورانندگی

کمک به یک نابینا برای عبور از خیابان

 نمونه از عناصر فرهنگ حق را که در اغلب جوامع حضور دارد؟
وفای به عهد، راستگویی، امنیت، دفاع از مظلوم،مقابله با ظالم، کمک به افراد محتاج، احترام به مالکیت، خیانت نکردن در امانت،عدالت،حرمت آبروی افراد

:

شناسایی کنید صفحه 35

عناصری از فرهنگ باطل که در فرهنگ آرمانی و واقعی ما وجود دارد، شناسایی کنید؟

فرهنگ باطل

فرهنگ آرمانی فرهنگ واقعی تکاثر

( مال اندوزی) تکاثر( مال اندوزی) ریا ریا قبیله گرایی قبیله گرایی پارتی بازی پارتی بازی

۶

رشوه خواری رشوه خواری

درس پنجم

: هویت

پاسخ دهیدصفحه

40 : افراد در وبلاگ خود راچگونه معرفی می کنید؟

معمولا افراد در معرفی خود به موارد زیر اشاره می کنند

. - تحصیلات و تخصص ها - سوابق علمی، هنری، پژوهشی - علایق - زمینه های فعالیت و غیره ....

تبیین کنیدصفحه

41 : ده ویژگی برای خود نوشته و نوع آن را تعیین کنید:خصوصیت اکتسابی انتسابی فردی اجتماعی ثابت متغیرایرانی

* * *مسلمان

 * * *ورزشکار

 * * *شاگرد اول

* * *صبور

* * *متولد مهر

* * *اذربایجانی

* * *خوش تیپ

 * * *هنرمند

 * * *دختر یا پسر

 * * *گفتگو کنیدصفحه 41 : دیدگاههای مختلف در مورد فراموشی انسان:

-

دین و پیامبران الهی: نسیان( فراموش کردن خود، فراموش کردن فطرت خدایی)

-

فیلسوفان: فراموشی انسانیت انسان و دوری از وجدان انسانی، سرگردانی

-

روانشناسان: خود کاذب

-

جامعه شناسان: ازخود بیگانگی

٧

نگ خود

ارید نام

رار گرفتن

ن را در

ی، دوری از فرهنبههعده داتوسط خانواده چکتر به او

زرگتر خانواده قر

تماعی انساشدن) فرهنگی

ر خانواده ب

- تربیت صحیح نواده رام فرزندان کوچن کوچکترمایت اعضای بز

و برادر بزرگتر

روانی و اجت

نفس

ن، دگرگون ش

ماعییی را که د

ید؟

ی بوسیله پدر

2- همکاری باخانسط پدر 2- احترکمک به فرزندان

پدر

2- مورد حم حترام به خواهرجسمانی ، ربه حالی شدن

ی و اجتم

ز نقش هاییم را نام ببرن هزینه زندگی

ت از والدین

2ورت گرفتن توس از والدین 2- کن معاش توسط

زوالدین

2- اح رات ابعاد جحاله (از حالیویت فردی

4:

برخی ازیف هر کدام وق: 1- تامین ف: 1- اطاعت ق: 1- مورد مشو

تامل کنید صفحه

51 : مقایسه اخلاق عیاری( اخلاق پهلوانی) ورزشکاران جهان اسلام

با اخلاق ورزشی

( اخلاق قهرمانی) جهان جدید ؟

اخلاق پهلوانی

: دستگیری از ناتوانان، کمک به فقرا، احترام به نان و نمک، امانتداری، جوانمردی ،

وفای به عهد، تواضع و فروتنی، ورزش به عنوان وسیله اخلاق قهرمانی

:برد و باخت، شهرت، ثروت، خود نمایی، تقلب، ورزش به عنوان هدف

درس هفتم

: باز تولید هویت اجتماعی

بیاندیشیدصفحه

54 : آیا شیوه های جامعه پذیری در جوامع مختلف ثابت است؟ یامتفاوت ؟ شیوه های جامعه پذیری در یک جامعه در طول زمان متغیر است. در گذشته در خیلی از جوامع تنبیه بدنی در مدارس رایج بود اما امروزه این موضوع منتفی شده است.

-

در بعضی جوامع شیوه اقناع در جامعه پذیری مسلط است اما در بعضی جوامع مجازات اولویت دارد.

-

در بعضی جوامع خانواده، نهاد مسلط در جامعه پذیری است اما در جوامع دیگر نهادهای رسمی و دولتی مسلط هستند.

-

در بعضی جوامع برگزاری مراسم گذر به دوره خاص به عنوان یک شیوه تربیتی موردتوجه است ( جشن تکلیف) .

-

در جوامع مختلف آموزش های مربوط به جنس دختر و پسر با هم متفاوت است.

در جوامع مختلف برخورد با بزهکاران ( شیوه کنترل اجتماعی) متفاوت می باشد.

گفتگو کنید صفحه

55 : در جامعه برای جذب افراد به رشته پزشکی چه کارهایی انجام می شود؟ از کجروی های اجتماعی پزشکی چند مورد را نام ببرید و راه های پیشگیری و کنترل آن را بیان کنید.

الف

: راه های جذب و تشویق:

۹-ایجاد زمینه اشتغال و بازار کار-بالا بودن شان اجتماعی در بین مردم در آمد بالا - سبک زندگی متفاوت -جایگاه ممتاز در مراجعه به ادارات و سازمان ها - جذب افراد با هوش الف: انواع کجروی :

-

حق ویزیت اضافی - پول و درآمد مقدم بر درمان تجویز داروهای پول ساز با عوارض جانبی - سستی وتنبلی در تشخیص درست بیماری - همکاری کمتر با مراکز بیمه ج- راههای پیشگیری و کنترل کجروی اجتماعی:

-

درونی کردن ارزش های انسان دوستانه در نظام آموزشی و آموزش عالی بخصوص برای دانشجویان رشته های پزشکی- جذب افراد دلسوز - به کاری گیری افراد دلسوز و متعهد به جامعه در نظام پزشکی - نظارت بر کارپزشکان از طریق مراکز رسمی و نظام پزشکی - عدم مراجعه مردم به پزشکان متخلف و پول دوست - مجازات مناسب در صورت تخلف

گفتگو کنیدصفحه

56 : مسئولیت کدام مراتب امر به معروف ونهی از منکر، همگانی است و کدام مراتب آن وظیفه نهاد ها و مراکز رسمی است.

تذکر زبانی و غیر رسمی در جمع های غیر رسمی مثل مهمانی ها، مجالس و

.... می تواند همگانی باشد، به شرطی که فرد به آنچه تذکر می دهد عامل بوده و از تاثیر گذاری تذکرش تا حدودی مطمئن باشد و باعث آبروریزی دیگران نگردد. تذکر رسمی و قانونی به عهده مراکز قانونی است به خصوص زمانی که عمل خلاف سازماندهی شده و به وسیله افراد حرفه ای انجام می شود(از قبیل مجازات روزه

خوار در ملا عام و

....).

درس هشتم

: تغییرات هویتی و تحولات اجتماعی

تبیین کنید صفحه

59 : تحرک اجتماعی گاه درون نسلی و گاه در درون دو نسل اتفاق می افتد، نمونه هایی از تحرک اجتماعی درون نسلی ومیان نسلی را بیان کنید.

به کسانی گفته می شود که همزمان زاده شده اند و معاصر یکدیگر می باشند

. :(Generation) تعریف نسل معمولا هر نسل را 20 تا 30 سال در نظر می گیرند.

١٠

بررسی تغییر موقعیت و پایگاه اجتماعی( :(Intergenerational mobility) -1 تحرک درون نسلی بالا و پایین شدن) فرد در طول زندگی در همان نسل.مثلا در یک خانواده فقیربا تعداد 5 فرزند، اگر یکی از فرزندان به موقعیت اجتماعی بالاتر از خواهران و برادرانش دست یابد به این امر تحرک درون نسلی گفته می شود.

بررسی و مقایسه تغییر موقعیت و پایگاه

:(Intergenerational mobility) -2 تحرک میان نسلی اجتماعی فرد از نسلی به نسل دیگر. مانند مقایسه تحرک اجتماعی فرزندان با پدران و پدر بزرگ ها،به صدارت رسیدن امیر کبی  فرزند کربلایی قربان آشپز

گفتگو کنیدصفحه

60 : رئیس جمهور امریکا: مردم الجزایر نیاز به دموکراسی کنترل شده دارند؟ این جمله بیانگر این است که آنها از دمکراسی هایی حمایت می کنند که مدافع منافعشان باشد و باهر حرکتی ( هر چند با رویکرد مردمی ) که در راستای اهداف کلان آنها نباشد، مخالفت می کنند، از طرف دیگر این نوع برخورد با حرکت های مردمی، نشانگر عدم اعتقاد واقعی آنها به دمکراسی است، از دمکراسی که بر اساس میل آنها باشد حمایت می کنند.

گفتگو کنید صفحه

61 : آیا هر نوع ابداع و نوآوری یا هرنوع مواجهه واقتباس ازفرهنگ های دیگر به تعارضات فرهنگی منجر می شود؟ نمونه ذکر کنید.

خیر

. الف) نمونه برای ابداع داخلی: ابداع اصطلاح مردم سالاری دینی به عنوان یک نوآوری داخلی در یک جامعه اسلامی که مبتنی بر قانون اساسی و رای مردم است نه تنها برای آن جامعه مشکل ایجاد نمی کند، بلکه می تواند ضمن حفظ فرهنگ اسلامی به حقوق مردم هم توجه کند و این در رشد و توسعه اجتماعی، فرهنگی تاثیر دارد.

ب

- نمونه برای اقتباس از فرهنگ های دیگر: طراحی و به کارگیری وبلاگ از فرهنگ های غربی شروع شده است، یک جامعه ای اسلامی می تواند با اقتباس از غرب ، از وبلاگ استفاده نماید و در جهت معرفی فرهنگ وتمدن خود فعالیت نماید. این نوع اقتباس به تعارض فرهنگی منجر نمی شود.

درس نهم

: تحولات هویتی فرهنگی

فعالیت تامل کنیدصفحه

64 : آیا هویت فرهنگی جامعه می تواند مستقل از هویت اجتماعی افراد وجود داشته باشد یا نه؟ خیر، زیرا باید افرادی باشند که به جمع و جامعه تعلق داشته باشند و فرهنگ در باورها و رفتار های آنها تجلی پیدا کند تا هویت فرهنگی جامعه شکل بگیرد. فرهنگ مربوط به شیوه زندگی جامعه است و جامعه بر اساس فرهنگ و هویت فرهنگی از دیگر جوامع متمایزمی شود.

با

(Cultural instability ) پاسخ دهید صفحه 65 : تفاوت تزلزل فرهنگی چیست؟آیا تعارض فرهنگی به تزلزل فرهنگی (Cultural conflict ) تعارض فرهنگی

منجر می شود؟

در تعارض فرهنگی تغییرات هویتی در خارج از مرزهای مقبول فرهنگی اتفاق می افتد ولی معیارهای هویت ساز فرهنگ، در مقابل آن ایستادگی می کند. اما در تزلزل فرهنگی مبادی هویت ساز فرهنگ( عقاید،ارزش ها،آرمان ها) ثبات و استقرار وحذف خود را در متن فرهنگ از دست می دهند. اگر تعارض فرهنگی دوام داشته باشد، مبادی هویت ساز و اساس فرهنگ مقاومت خود را از دست بدهند ، منجر به تزلزل فرهنگی می شود.

تحقیق کنید صفحه

66 : آثار متفکرین غربی در زمینه ی بحران دنیای متجدد و مابعد تجدد( پسا مدرن)؟ جهان متجدد: قفس آهنین( وبر) ، انسان تک ساحتی( مار کوزه) - بحران سلا ح های هسته ای و محیط زیست و گردونه ی خرد کننده( گیدنز). مسخ( کافکا) - تسلط نظام اجتماعی بر جهان زیست( هابرماس)- دوران پسا مدرن: نسبیت گرایی افراطی، هویت های مجازی، هویت های سیال، بدبینی ،بی توجهی به سنت ها

درس دهم

: از خود بیگانگی فرهنگی

گفتگو کنیدصفحه

70 : جهان غرب در قرون وسطی پس از مواجهه با فرهنگ اسلامی چه عکس العمل هایی نشان داد؟ کدام بخش فرهنگ اسلامی را نپذیرفت و کدام بخش از آن را قبول کرد؟ روحیه علم جویی، عقل گرایی، علم خواهی، دانشگاه سازی، کتاب خوانی،آلات موسیقی،شهرسازی،صنعت را از فرهنگ اسلامی گرفتند. اما اصل توحید و باورها،عقاید و ارزش های اسلامی را نپذیرفتند. درکنار آن آثار مربوط به یونان باستان، افکار و اندیشه های متفکرین اسلامی را از عربی به انگلیسی ترجمه نمودند.

نظر بدهیدصفحه

71 : به نظر شما جوامع غربزده برای دستیابی به تعامل فرهنگی باجهان غرب چه مسیری را باید بپیمایند؟

1)

شناخت ارزش های خود 2)نقد و حذف جنبه های منفی و خرافی فرهنگ خود، 3)شناخت فرهنگ غرب و نقدجنبه های منفی آن 4)شناخت نیاز های فرهنگی جامعه خودی 5) اخذ جنبه های مثبت و مناسب فرهنگ غربی بر اساس

برنامه ریزی دقیق

6)دوری از تقلید کورکورانه، طراحی راهی برای پیشرفت بر اساس مبادی فرهنگ خودی یعنی در مواجهه

با فرهنگ غرب جنبه های مثبت و مورد نیاز جامعه غرب را بگیرند و جنبه های منفی فرهنگ آنها را پس بزنند

.

۱٢پاسخ دهیدصفحه 72 :آیا معنای اول و دوم از خود بیگانگی لازم و ملزوم هم هستند؟

یا آنکه جامعه می تواند در معنای اول از خود بیگانه نباشد، درمعنای دوم بیگانه باشد؟ درصورتی که قائل به تلازم نیستید ، نمونه ای از عدم تلازم این دو معنا را ذکر کنید.خیر جامعه می تواند در معنای اول از خود بیگانه نباشد، درمعنای دوم بیگانه باشد و برعکس،خیلی از گروه ها و جوامع هستندکه فرهنگ تاریخی خود را حفظ کرده اند اما فرهنگ آنها قادر به پاسخگویی به پرسش

های اساسی آنها نیست( جوامع غربی،کاست هاو...) و لذا افراد آن جامعه دچار از خود بیگانگی شده اند. بعضی جوامع هم هستند که فرهنگ آنها جواب های منطقی به پرسش های اساسی انسان می دهد اما به خود باختگی فرهنگی وفراموشی فرهنگ تاریخی خود دچار شده اند( اکثریت کشورهای توسعه نیافته ).

درس یازدهم

: هویت ایرانی

گفتگو کنید صفحه

75 :در باره نقش مولوی، سعدی و حافظ در گسترش زبان فارسی به عنوان زبان دوم فرهنگی جهان اسلام؟

آثار این شعرا از یک طرف باعث ارتباط با گذشته و حفظ زبان فارسی شده و از طرف دیگر، اندیشه های اسلامی را درخود متجلی کرده اند

. آثار این شعرا دارای محتوای معنوی و اسلامی بوده است لذا توجه مسلمانان جهان را به خودجلب کرده و باعث گسترش زبان فارسی در مناطق مسلمان شده است. در ضمن، بعد هنری این آثار، توجه محققین غیر مسلمان را نیز به خود جلب کرده و باعث آشنایی آنها با فرهنگ معنوی اسلام، زبان و ادبیات فارسی شده است.

تحقیق کنید صفحه

76 : محتوای کتاب های غرب زدگی، فطرت، بازگشت به خویشتن، خدمات متقابل اسلام و ایران.

غرب زدگی

( جلا ال احمد): تحیر و حیرت سیاست مداران، روشنفکران در مقابل ماشین و تکنولوژی غرب و باآغوش باز به استقبال غرب رفتن.

ویژگی جامعه غرب زده

: بریده از عمق فرهنگ و سنت خود، پا در هوا است،اجتماع در هم ریخته ملغمه ای ازاقتصاد شبانی، روستایی و شهر نشینی، از نظر سیاسی خود کامه است، در عین حال بی بند و بار است، قشون بر تمام ضایا مسلط است، تضاد مدرسه و دانشگاه با سنت ها.

-

فطرت( مرتضی مطهری): تاکید بر فطرت به عنوان معیار ارزیابی فرهنگ ها انسان محصول تاریخ واجتماع نیست بلکه انسان واجد فطرت مشخصی است و فرهنگ اصیل آن است که با فطرت انسانی سازگار باشد.

١٣

- خدمات متقابل ایران و اسلام( مرتضی مطهری): اسلام و ایران خدمات مختلفی نسبت به یکدیگرداشته اند و تلفیق فرهنگ اسلامی با فرهنگ ایرانی در رشد هویت اسلامی و ایرانی نقش اساسی داشته است وباعث پیشرفت است.

-

بازگشت به خویشتن( علی شریعتی): خویشتن ملی با تاکید بر اصل توحید، عدالت و رویکرد تشیع علوی و آموزه هایی از ایران قبل از اسلام

تحلیل کنیدصفحه

77 : علت جابجایی مسئله حجاب از درون کشور های اسلامی به درون کشور هایی اروپایی؟ بعد از انقلاب اسلامی ،حجاب در غرب به عنوان نماد انقلاب اسلامی تلقی شده و لذا حساسیت ها در مقابل آن زیاد شده است، در بعضی از کشور ها از حضور زنان با حجاب در مراسم های رسمی و مراکز علمی جلوگیری می شود.عواملی چون صدور انقلاب اسلامی ،تعامل فرهنگی ،اجتماعی بین کشورهای

اسلامی و کشورهای اروپایی،مقابله فرهنگی کشورهای اسلامی با کشورهای اروپایی از عوامل جابجایی مسئله حجاب محسوب می شود

.

درس دوازدهم

: قدرت و اقتدارگفتگو کنیدصفحه 82 : راه های تاثیرگذاری بر اراده دیگران؟

1 -

اقناع( جلب اطاعت از طریق اثبات منطقی مقبول بودن) 2- تطمیع(فریب دادن به صورت آشکار)

3 -

اغوا کردن ( فریب به صورت پنهان) 4- تنبیه و مجازات( باایجاد ترس)

-5

همانند سازی از طریق عاطفه و محبت( بر انگیختن محبت طرف مقابل).

پاسخ دهیدصفحه

83 : قدرتی که با اکراه طرف مقابل انجام می شود تا چه زمانی می تواند ادامه داشته باشد؟ تا زمانی که تنبیه و ترس وجود دارد، قدرت نیز ادامه پیدا می کند، با ضعیف شدن ویا از بین رفتن ترس، تنبیه و تهدید، تبعیت نیز از بین می رود.

نظر بدهید صفحه

84 : به نظر شما آیا اگردر جامعه ای فرهنگ عمومی مردم، فرهنگی دینی باشد، قدرت نامشروع می تواند مقبولیت داشته باشد؟ دلیل بیاورید.

بلی، زیرا مشروعیت داشتن منوط به موافقت با حکم خدا است، اما مقبولیت داشتن منوط به اراده و مقبولیت انسان ها است

. چه بسا کشورهایی هستند که مردم آنها مسلمان است اما حکومت آنها سکولار است. مردم آن حکومت غیرشرعی را قبول دارند یعنی قدرت حاکم، غیر شرعی است اما مقبول مرد م است. مانند ترکیه

١۴

درس سیزدهم: نظام سیاسی

گفتگو کنید صفحه

87 : در باره پیامد های جامعه ای که در آن حکومت و سیاستی وجود نداشته باشد، گفت و گو کنید.آنارشیسم، گسترش هرج و مرج، از بین رفتن امنیت، بروزمشکلات اقتصادی، پسرفت جامعه، فروپاشی، تهاجم بیگانگان

تحقیق کنیدصفحه

88 : رابطه متقابل نظام سیاسی و نظام اقتصادی؟

الف

- تاثیر نظام سیاسی بر نظام اقتصادی: تاثیر
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۰/۱۰/۱۲
علی دستانزاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی