گروه علوم اجتماعی-روانشناسی واقتصادزرین شهر

مطالب جامعه شناسی،اقتصادی و روان شناختی

گروه علوم اجتماعی-روانشناسی واقتصادزرین شهر

مطالب جامعه شناسی،اقتصادی و روان شناختی

این سایت متعلق به گروه علوم اجتماعی زرین شهرمی باشد
پیوندها
طبقه بندی موضوعی
۱۳ آذر ۹۲ ، ۰۷:۳۱

سوالات مفهومی روان شناسی


Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:8.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-font-kerning:1.0pt; mso-ligatures:standard;}

سؤالات مفهومی   روان شناسی سال سوم  فصل2 

  1 یک تعریف جامع و کلی از مفهوم «رشد» را ارائه دهید. به تغییرات پی در پی و منظمی گفته می شود که از زمان انعقاد نطفه تا هنگام مرگ اتفاق می افتد.  

  2 تفاوت دو فرایند مهم یعنی رسش و یادگیری در چیست؟

رسش نوعی آمادگی زیستی است که مبتنی بر یک نقشه ی ژنتیک می باشد. انسان نیز که رشد خود را از رحم مادر شروع می کند دارای برنامه ی رشد طبیعی و منظم است که شرایط محیطی بر آن اثر می گذارد.
اما یادگیری فرآیندی است که بر اثر تجربه پیش می آید و تغییراتی نسبتاً دائمی در احساس، تفکرو رفتار خود ایجاد می کند.
 

  3 سه هدف عمده مطالعه در روان شناسی رشد را نام ببرید: 1. توصیف رشد 2. تبیین رشد3. بهینه سازی    4 کودکان در چه مواردی الگوهای رفتاری متفاوتی از خود نشان می دهند؟ علائق، ارزشها، توانایی ها  

  5 بحث بهینه سازی رشد به چه کودکانی کمک می کند؟ کودکان و نوجوانانی که دارای اختلالات یادگیری هستند و یا‌ آنهایی که دارای مهارت های اجتماعی و هیجانی کافی در ارتباط با هم سالان خود نیستند.  

  6 اصل تغییر و پیوسته در مفهوم رشد به چه معناست؟ متخصصان رشد عقیده دارند که انسان همیشه در حال تغییر است و فرد بزرگسال نیز می تواند مهارت های جدیدی را کسب کند و علائق و آرزوهای متفاوتی داشته باشد ولی تنها چیزی که در او ثابت می ماند اصل تغییر است.
از طرف دیگر رشد طی مراحل مختلف و مداوم صورت می گیرد و در مراحل مختلف زندگی به صورت پیوسته اتفاق می افتد.
 

  7 انعطاف پذیری در رشد یعنی چه ؟ انعطاف پذیری به معنای ظرفیت داشتن انسان برای تغییر در مقابل تجربیات مثبت یا منفی زندگی است.  

  8 نظریه های رشد بیشتر در چه زمینه هایی با هم تفاوت دارند؟ اختلاف نظر در تعریف انسان ، تأثیر بیشتر یا کم تر یکی از دو عامل طبیعت (آمادگی زیستی و فیزیولوژیک) یا تربیت (یادگیری) نقش انسان در رشد و تعیین مراحل رشد.  

  9 دو نظریه پرداز مهم در زمینه رشد را نام ببرید. پیاژه ( با نظریه های شناختی) و اریکسون (با نظریه های روانی اجتماعی)  

 

  10 از دیدگاه پیاژه هوش به چه معنایی است؟ هوش یک فرآیند اساسی زندگی است که به انسان کمک می کند تا خود را با محیط سازگار کند. یعنی فرد قادر است خود را با تقاضاها و شرایط محیط کنونی اش هماهنگ کند.  

  11- سلامت روانی از دیدگاه اریکسون چگونه تأمین می شود؟ اریکسون بر این عقیده بود که شخصیت افراد طی مراحل مختلف رشد می کند و رشد او به تکامل می رسد. به نظر او کودک باید در هر مرحله از رشد خود بحران ها و تعارضهایی را بطور موفقیت آمیز حل کند تا برای مرحله ی بعدی آمادگی کافی داشته باشد. حل این بحران ها و تعارضها این امکان را برای وی فراهم می سازد تا با مسائل بزرگتری که جنبه ی روانشناختی دارند روبرو شود و سلامت روانی خود را تأمین کند.  

  12 پدیده بحران چه تأثیری بر رشد می گذارد؟ منظور از بحران یک نقطه ی عطف است که در مرحله ای از زندگی انسان بوجود می آید مرحله ای که هم دشوار است و هم امکان غلبه بر آن وجود دارد بحران تجربه های روانی متضادی را در مراحل مختلف رشد برای فرد ایجاد می کند یکی او را به پیش می برد و دیگری او را به عقب می راند.  

  13 برجستگی نظریه ی اریکسون در چیست ؟ 1 . او رشد را فقط به دوره کودکی و نوجوانی محدود نمی کند و معتقد است که رشد تا پایان عمر ادامه دارد
2. موفقیت در هر مرحله از رشد در مراحل بعدی بسیار مؤثر است
3. هر چند که جبران وظایف و خصوصیات مراحل قبل سخت و دشوار است ولی امکان پذیر است.
 

  14 ویژگیهای مهم رشد در دوره نوجوانی چیست؟ 1 رشد جسمانی الف - سن بلوغ ب رشد ناگهانیج رشد اندام های داخلید رسش جنسی
الف
سن بلوغ شامل : جنس وراثت عامل جغرافیایی فرهنگی ساختمان بدن وضعیت تغذیه و سلامت روابط عاطفی و اجتماعی
2
رشد شناختی :الف تفکر فرضیه سازیب استدلال قیاسیج تفکر درباره خود : شامل : ویژه گی شکست ناپذیری ویژگی قهرمان سازی
د - استدلال اخلاقی شامل : مرحله قبل از قراردادی
مرحله قراردادی مرحله مافوق قراردادی
3
رشد روانی اجتماعی :الف تعریف خود ب نقش والدین در تعریف خودج نقش گروه هم سالان در تعریف خود
15 در شروع سن عادت ماهانه چه تفاوتی میان خواهران دوقلوی دو تخمی و یک تخمکی است؟
خواهران دوقلوی تخمکی عادات ماهانه را به طور متوسط با 13 ماه فاصله از یکدیگر شروع می کنند، دو قلوهای یک تخمکی به طور متوسط تنها حدود 3 ماه با یکدیگر فاصله دارند.
16 چه ارتباطی میان روابط عاطفی و اجتماعی و بلوغ زودرس یا دیررس در دختران می باشد؟
مطالعات نشان داده است که هر چه روابط عاطفی سردتر، فشارهای روانی خانوادگی بیشتر و فاصله های عاطفی بین نوجوان و والدین بیشترباشد بلوغ زودتر اتفاق می افتد. همین عوامل ممکن است موجبات دیررسی بلوغ خصوصاً در پسران را نیز بوجود آورد.
17 برای رشد استخوان ها و ماهیچه ها چه ویتامینهایی مورد نیاز است ؟کلیسیم ، آهن و روی
18 رسش جنسی به چه صفاتی مربوط می شود؟1. صفات اولیه جنسی 2 . صفات ثانویه جنسی19 صفات ثانویه جنسی را شرح دهید:
صفات ثانویه جنسی تغییرات بدنی و جنسی هستند که مستقیماً به تولید مثل و باروری مربوط نمی شوند بلکه فقط علائم مشخص برای رشد جنسی به حساب می آیند.
20- تفاوت بلوغ دیررس و زودرس در دختران و پسران چیست؟
برای دختران، بلوغ زودرس دشوارتر از بلوغ دیررس است. زیرا انتظارات و توقعات اجتماعی بیشتر بر آنها تحمیل می شود. و این در حالی است که اگر چه آنها با بلوغ جنسی زودتری رو به رو بوده اند ولی به لحاظ روانی
اجتماعی هنوز به رشد کافی دست نیافته اند. در مقابل برای پسران بلوغ دیررس دشوارتر از بلوغ زودرس است زیرا یکی از معیارهای مهم در پذیرش گروه هم سالان و روابط دوستانه با دیگران قدرت جسمانی و رشد جنسی است ولو اینکه یک نوجوان به لحاظ شناختی ، روانی ، اجتماعی از رشد مناسبی برخوردار باشد.
21 یکی از امکاناتی که تفکر فرضیه سازی برای نوجوان فراهم می کند شرح دهید:
تفکر فرضیه سازی این امکان را برای نوجوان فراهم می کند که هر فرضیه ای را در نظر بگیرد و آنرا بیازماید حتی اگر به آن فکر و باور نداشته باشد و یا آن فکر منطبق بر واقعیت نباشد.
22- تفاوت استدلال استقرایی و استدلال قیاسی چیست؟کودکان دبستانی دارای استدلال استقرایی هستند یعنی از داشن موجود خود که حاصل مشاهده ی واقعیات عینی و تجربیات مشخص آنهاست به نتیجه گیریهای کلی درباره اشیاء افراد و حوادث طبیعی دست می زنند. ولی در دوره نوجوانی وقتی تفکر فرضیه سازی در نوجوان رشد پیدا می کند، استدلال قیاسی ( نتیجه گیری از کل به جزء ) بوجود می آید.
23 نوجوان به چه دلایلی از خود کاذب استفاده می کند؟1. اینکه خود واقعی او مورد قبول دیگران نباشد.2. اینکه رضایت و خشنودی دیگران را بدست آورد
3. اینکه خودهای مختلف را مورد آزمایش و تجربه قرار دهد تا خود واقعی و مناسبی را برای خود پیدا کند.
24 نوجوان چه «خودی» را در تعیین هویت مناسب باید پیدا کند؟او باید به انتخاب آگاهانه و خردمندانه دست بزند و خودی را انتخاب کند که با توانایی ها و نتظارات واقعی او سازگاری داشته باشد.
25 کسانی که به هویت واقعی خود رسیده اند چه خصوصیاتی دارند؟ 5 مورد ذکر شود؟دارای اضطراب متوسط،احساس عشق به والدین و حمایت از آن ها، عزت نفس ، هویت اخلاقی قوی ، پیش داوری و تعصب کم و استدلال اخلاقی ما فوق قراردادی و ...
26 چگونه میان دو رویکرد والدین و فرزندان تعارض و بی اعتمادی بوجود می آید؟والدین تفاوت های میان خود و فرزندانشان را کوچک می شمارند و نوجوانان این تفاوت ها را بیش از حد بزرگ می کنند این دو نوع رویکرد ممکن است تعارض و بی اعتمادی را بین والدین و نوجوانان تشدید نماید.
27 گروه هم سالان و دوستان چگونه در رسیدن به خود واقعی یاری می رسانند؟ آنان می توانند به عنوان آیینه ای برای ظرفیت ها و توانایی ها و علائق نوجوان به شمار روند و در بسیاری از نگرانیهای والدین نیز از جانب دوستان و نوجوانانشان می باشد.  

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۹/۱۳
علی دستانزاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی