گروه علوم اجتماعی-روانشناسی واقتصادزرین شهر

مطالب جامعه شناسی،اقتصادی و روان شناختی

گروه علوم اجتماعی-روانشناسی واقتصادزرین شهر

مطالب جامعه شناسی،اقتصادی و روان شناختی

این سایت متعلق به گروه علوم اجتماعی زرین شهرمی باشد
پیوندها
طبقه بندی موضوعی


ن تقسیم بندی مربوط به کدام سیستم حافظه می باشد و چه کسی آن را ارائه نموده است ؟
 
الف : کوتاه مدت – افلاطون             ب : ویلیام جیمز – بلند مدت          
 
ج : تولوینگ – بلند مدت                    د : پیاژه – درون داد
 
161-این سیستم حافظه در پایین ترین مرحله و محدود به اطلاعات رفتاری می باشد .
 
الف : حافظه حسی             ب : حافظه رویه ای           
 
ج : حافظه حوادث خاص              د : حافظه آماده سازی ادراکی
 
162-یادگیری شرطی و مهارتهای ادراکی ،حرکتی مربوط به این نوع حافظه می باشند .
 
الف : حافظه رویه ای        ب : حافظه کوتاه مدت        
 
ج : حافظه بلند مدت                د : حافظه معنایی
 
163-این حافظه اطلاعات مربوط به ویژگیها و خصوصیات ادراکی ، فیزیکی اشیا و افراد را در برمی گیرد .
 
الف : حافظه رویه ای         ب : حافظه آماده سازی ادراکی     
 
ج : حافظه معنایی         د : حافظه حوادث خاص
 
164-حافظه نهان مربوط به کدامیک از انواع حافظه می باشد ؟
 
الف : حافظه رویه ای          ب : حافظه معنایی            
 
ج : حافظه آماده سازی ادراکی       د : حافظه کوتاه مدت
 
165-این حافظه مربوط به دانش عمومی فرد بوده ومستقل از هویت شخصی اوست الف : حافظه حسی              ب : حافظه معنایی            
 
ج : حافظه حوادث خاص                 د : حافظه رویه ای
 
166-باورها وعقاید در کدام حافظه قرار دارند ؟
 
الف : حافظه رویه ای        ب : حافظه حوادث خاص       
 
ج : حافظه بلند مدت                د : حافظه معنایی
 
167-دانش اختصاصی فرد در این حافظه قرار دارد .
 
الف :حافظه حوادث خاص                 ب : حافظه معنایی              
 
ج : حافظه آماده سازی ادراکی       د : حافظه رویه ای
 
168-بالاترین مرحله حافظه از نظر تولوینگ کدام است ؟
 
الف : حافظه بلند مدت           ب : حافظه حوادث خاص        
 
ج : حافظه کوتله مدت        د : حافظه معنایی
 
169-اطلاعات در این حافظه از سازماندهی زمانی برخوردارند .
 
الف : حافظه حوادث خاص         ب : حافظه معنایی         
 
ج : حافظه آماده سازی ادراکی      د : حافظه رویه ای
 
170-یادآوری اطلاعات در این نوع حافظه مستلزم آگاهی وهوشیاری زیاد می باشد .
 
الف : حافظه معنایی         ب : حافظه حوادث خاص       
 
ج : حافظه رویه ای        د : حافظه آماده سازی ادراکی
 
171-درکدام نوع حافظه بازیابی اطلاعات ازنوع حافظه آشکار است ؟
 
الف : حافظه آماده سازی ادراکی      ب : حافظه معنایی       
 
ج : حافظه حوادث خاص      د : حافظه رویه ای
 
 172-کدام قسمت ازمغزنقش مهم دریادگیری و حافظه دارد ؟
 
الف : لوبهای قشر خاکستری مخ        ب : هیپوتالاموس      
 
ج : هیپوکامپوس       د : تالاموس
 
173-اگر هیپوکامپوس در انسان یا حیوان برداشته شود چه اختلالی در حافظه پیش می آید ؟
 
الف : حافظه جدید تشکیل می شود ولی حافظه قدیمی از بین می رود .
 
ب : در حیوان حافظه مختل می شود ولی در انسان حافظه جدید تشکیل نمی شود .
 
ج : حافظه جدید تشکیل نمی شود ولی حافظه قدیمی باقی می ماند .
 
د : درحافظه انسان اثری ندارد ولی حافظه حیوان مختل می شود .
 
174-لوب آهیانه ای درکدام نوع حافظه نقش دارد ؟
 
الف : حافظه زمانی             ب : حافظه کاری          
 
ج : حافظه حسی         د : حافظه بلندمدت
 
175-در حافظه کلامی و غیرکلامی کدام لوبها ی قشر خاکستری مخ نقش دارند ؟
 
الف : لوب گیجگاهی و پیشانی             ب : لوب گیجگاهی و آهیانه ای 
 
 ج : لوب پیشانی و آهیانه ای          د : لوب گیجگاهی و پس سری                      
 
176-کدام لوب قشرخاکستری مخ در حافظه زمانی نقش دارد ؟
 
الف : لوب گیجگاهی          ب : لوب پیشانی              
 
ج : لوب آهیانه ای               د : لوب پس سری
 
177-لوب پس سری درکدام حافظه نقش دارد ؟
 
الف : حافظه بلندمدت         ب : حافظه شنوایی       
 
ج : حافظه بینایی             د : ثبات ادراکی
 
178-کدام قسمت از مغزوکدام لوب ازقشرخاکستری مخ در حافظه کوتاه مدت نقش دارند ؟
 
الف : جمچه –آهیانه ای       ب : جمچه –گیجگاهی      
 
ج : جمچه- پس سری          د : جمچه – پیشانی
 
179-بزرگترین ومهمترین توانایی در انسان محسوب می گردد .
 
الف : ادراک   ب : حافظه    ج : زبان                د : هوش
 
180-این روانشناس به تقلید وتقویت محیط دریادگیری زبان اهمیت می دهد .
 
الف : پیاژه   ب : اسکینر     ج : چامسکی          د : ویلیام جیمز
 
181-نظر چامسکی در رابطه با زبان چیست ؟
 
الف : زبان پدیده ای طبیعی همچون راه رفتن است.                       
 
 ب : زبان وتفکر مستقل از هم هستند.
 
 
 
 
241-استفاده از توزیع طبیعی به عنوان ملاک بیماری روانی چه مشکلاتی دارد ؟
 
الف : مرز میان رفتار عادی وغیرعادی طبق این ملاک مشخص نیست .
 
ب : عدم ارائه ملاک معین در تعریف رفتار غیرعادی
 
ج : تغییر هنجارهای رفتاری با گذشت زمان                         
 
د : الف وب
 
242-چرا تکیه صرف بر ملاک هنجار اجتماعی به عنوان تنها ملاک تعیین رفتار عادی وغیرعادی صحیح
 
نیست ؟
 
الف : تفاوت هنجارها در جوامع مختلف و تغییر آنها با گذشت زمان
 
ب : مشخص نبودن مرز رفتارعادی وغیرعادی وعدم ارائه ملاک معین در تعریف رفتارغیرعادی
 
ج :تفاوت هنجارها در جوامع مختلف و عدم ارائه ملاک معین در تعریف رفتار غیرعادی
 
د : تغییر هنجارهای رفتاری با گذشت زمان و مشخص نبودن مرز رفتار عادی وغیرعادی
 
243-بعضی از رفتارهای غیرعادی را می توان از طریق مطالعه روش زندگی فرد به دست آورد ، بیانگر کدام معیار بیماری روانی است ؟
 
الف : رفتارغیرعادی براساس مدل آماری                                           ب : رفتارناسازگار     
 
ج : رفتارغیرعادی براساس هنجاراجتماعی                                           د : خلق وعاطفه ناخوشایند
 
244-زمانی که فرد ازطریق رفتارخودبه دیگران آسیب می رساندبه کدام بیماری روانی دچار شده است ؟
 
الف : رفتارناسازگار      ب : خلق وعاطفه ناخوشایند      
 
ج : شخصیت ضداجتماعی       د : اضطراب وافسردگی شدید
 
245-بیشترین استرس را فشار چه زمانی ایجاد می نماید ؟
 
الف : فشار شدید ومکررباشد                                             ب : فشارغیرقابل پیش بینی وغیرقابل کنترل باشد
 
ج : فشار توام با کاروشغل باشد                                          د : الف وب
 
246-فشارروانی به چه عاملی بستگی دارد ؟
 
الف شرایط محیطی ایجادکننده آن                                     
 
ب : نوع نگرش ودیدفردنسبت به خود
 
ج : حمایت اجتماعی ازفرد                                                   د : تمامی موارد بالا صحیح است
 
247-دو منشا مهم برای فشارروانی عبارتند از :
 
الف : شرایط درونی وبیرونی       ب : تضادهای درونی وبیرونی    
 
ج : ناکامی وتعارض      د : ناکامی وهیجانهای شدیدشخص
 
248-زمانی که دست یابی به یک هدف به تاخیر بیافتد منجر به ………….. می شود .
 
الف : افسردگی   ب : استرس    ج : ناکامی            د : بیماری روانی
 
249-واکنش معمول دربرابر ناکامی چه می باشد ؟
 
الف : افسردگی   ب : استرس     ج : پرخاشگری        د : گوشه گیری
 
250-به عمل آگاهانه جهت آسیب رساندن به دیگران و اشیا را ………… گویند .
 
الف : پرخاشگری   ب : عصبانیت    ج : اضطراب شدید     د : انتقام
 
251-زمانی که فرد از بین دو هدف مطلوب قادر به انتخاب نیست گویند دچار ………..شده است .
 
الف : کشمکش         ب : تعارض     ج : ناکامی           د : استرس
 
252-ساده ترین نوع تعارض که توام با کمترین فشار روانی است کدام است ؟
 
الف : اجتناب –اجتناب         ب : کرایش –گرایش      
 
ج : گرایش-اجتناب            د : اجتناب – گرایش
 
253-چتربازی وسقوط آزادبرای یک نوجوان بیانگر کدام نوع تعارض می باشد ؟
 
الف :گرایش-اجتناب          ب : گرایش-گرایش        
 
ج : اجتناب-اجتناب          د : اجتناب-گرایش
 
254-امتناع کودک بیمار از خوردن دارو بیانگر کدام نوع تعارض می باشد ؟
 
الف : گرایش-گرایش          ب : اجتناب-گرایش         
 
ج : گرایش-اجتناب           د : گرایش-اجتناب
 
255-درکدام نوع تعارض فرد با حالت دوسوگرایی مواجه می گردد ؟
 
الف : گرایش-اجتناب           ب : اجتناب-اجتناب          
 
ج : گرایش-گرایش          د : هرسه مورد
 
256-فراوان ترین نوع تعارض درزندگی آدمی کدام مورد می باشد ؟
 
الف : گرایش-گرایش             ب :گرایش-اجتناب          
 
ج : اجتناب-اجتناب          د : ب وج
 
257-زمانی که فرد درموقعیت ناکام کننده احساس خشم وعصبانیت می کند واکنش او از کدام نوع است؟
 
الف : پاسخ فیزیولوژیکی              ب : پاسخ رفتاری         
 
ج : پاسخ هیجانی         د : پرخاشگری
 
258-زمانی که فرد در مقابل فشارروانی دست به پرخاشگری می زند ، واکنش او از کدام نوع است ؟
 
الف : پاسخ رفتاری                ب : پاسخ فیزیولوژیکی         
 
ج : پاسخ هیجانی        د : پاسخ گفتاری
 
259-احساس درد درمعده یا سردرد در مقابل فشارروانی بیانگر کدام نوع واکنش می باشد ؟
 
الف : پاسخ هیجانی              ب : پاسخ فیزیولوژیکی          
 
ج : پاسخ رفتاری        د : الف وج
 
260-سطوح واکنش فرد درمقابل فشارروانی عبارتند از :
 
الف : پاسخ هیجانی-فیزیولوژیک-رفتاری                       
 
 ب : پاسخ هیجانی-پرخاشگری-ناکامی
 
ج : پاسخ هیجانی- فیزیولوژیک- پرخاشگری                   
 
د : پاسخ هیجانی –رفتاری -تعارض    
 
 
 
نمونه سؤالات  تشریحی ( 1 ) ( فصل 4،3،2 )
 
«در سطوح مختلف یادگیری »
 
سطح دانش :
 
1- مفهوم رشد را تعریف کنید.
 
2-اهداف مطالعه رشد را ذکر نمایید.
 
3-ویژگی ها و مشخصات اصلی رشد را بنویسید.
 
4- عوامل مؤثر بر شروع سن بلوغ را نام ببرید.
 
4-منظور از صفات ثانویه جنسی چیست؟
 
5-ویژگی های رشد روانی – اجتماعی دوره ی نوجوانی را نام ببرید .
 
 
 
 
 
  1 – روان شناسی در چه سالی به عنوان روان شناسی تجربی شناخته شد؟ در سال 1879 میلادی  
  2 – علم روان شناسی چیست؟ روان شناسی علمی است که می کوشد با طرح مفاهیمی نسبتاً ساده و بدون واسطه که انجام آزمایش تجربی آنها امکانپذیر باشد و یا قابلیت بررسی با روش های تحقیق علمی را داشته باشند، به این خواسته جامه ی عمل بپوشانند.
  3 – روان شناسی علمی با روان شناسی غیرعلمی چه تفاوتی دارد؟   درحقیقت این دو روان شناسی را ویژگی «علمی بودن» جدا می کند.  
4 – علم تجربی چه دانشی است؟ دانشی است که درستی و نادرستی آن در گرو قضاوت و یا داوری تجربی است
5 – فرضیه را تعریف کنید؟ فرضیه ادعایی درباره پدیده های عالم است که می خواهد پدیده ای را بر اساس روش علمی تأیید کند. بنابراین باید گفت که فرضیه های علمی تجربه پذیرند.  
 6 – چگونه می توان با آزمایش روی افراد یک فرضیه را رد یا تأیید کرد (مثال بزنید) به عنوان مثال می توانیم با بیان یک آزمایش که گروهی از کودکان که قبلاً کارتون های خشونت بار تماشا کرده باشند و گروهی دیگر از کودکان که این کارتونهای خشونت بار را ندیده باشند. یک فرضیه را رد یا  اثبات می کنیم.  
7 – موضوع روان شناسی چیست؟ مطالعه ی علمی رفتار و فرآیندهای روانی است  
  8 – فعالیتهایی را که یک روان شناس سعی دارد به آنها عمل کند نام ببرید؟1. رفتار و فرآیندهای روانی را توصیف کند  2. رفتار و فرآیندهای روانی را توضیح دهد و
 تبیین کند3. از طریق تبیین صحی رفتار و فرایندهای روانی امکان پیش بینی رفتار را فراهم کند     4. از طریق تبیین صحیح و پیش بینی درست رفتار را کنترل یا تنظیم کند.  
9 – پنج رویکرد روان شناسی چیست؟ 1. رویکرد شناختی    2. رویکرد رفتاری  3. رویکرد روان کاوی4. رویکرد پدیدار شناختی5. رویکرد زیست شناختی  
10 – رویکردی که بیش از هر چیز فعالیت های عصبی زیستی تأکید می کند چه نام دارد؟ رویکرد زیست شناختی  
11- تفاوت دو رویکرد زیست شناختی و رفتاری چیست؟ در رویکرد زیست شناختی تأکید بر فعالیت های عصبی و زیستی است اما در رویکرد رفتاری تأکید بر عوامل
  12 – شیوه رفتار درمانی در درمان اختلالات روانی چیست؟ از طریق کاربرد اصول یادگیری، درصدد حذف رفتار نامناسب است.  
  13 – پدیده هایی مانند ادراک، حافظه و تفکر و ... در کدام رویکرد مورد توجه واقع شده اند؟ رویکرد شناختی در این رویکرد محیط درونی به عنوان واسطه ی بین محرک بیرونی و رفتار عمل می کند و معمولاً قابل مشاهده ی مستقیم نیست. پدیده های ذکر شده در سؤال واقعیت هایی هستند که بدون توجه به آنها توصیف و تبیین رفتار و فرآیندهای روانی، امکان پذیر نمی باشد.  
  14 – تفاوت سطح هوشیار و ناهوشیار چیست؟
سطح هوشیار قسمت محدودتری از فضای روانی را تشکیل می دهد و در هر لحظه امکان آگاهی و دسترسی به آنها وجود دارد. اما سطح ناهوشیار، قسمت وسیعی از این فضا را در اختیار دارد که شامل باورها، ترس ها و خواست هایی است که خود شخص از وجود آن ها آگاه نیست ولی در هر حال بر رفتار او تأثیر ی گذارند. 15 – بر اساس دیدگاه پدیدار شناختی انسان چگونه موجودی است؟ آزاد و انتخاب گر است و توانایی رشد خود شکوفایی دارد 16 – مطالعات توصیفی شامل چه مواردی است ، نام ببرید؟ مطالعه ی موردی زمینه یابی و مشاهده ی طبیعی 17 – در چه زمانی می گوئیم میان تغییرات دو خصیصه همبستگی وجود دارد؟ زمانیکه بتوانیم نشان دهیم که تغییرات یک خصیصه یا رفتار با تغییرات یک خصیصه یا رفتار دیگر همراه است. 18 – همبستگی 0و 1- و 1+ به چه معنایی است؟0 یعنی عدم همبستگی . همبستگی کمتر از 0 تا 1- همبستگی منفی است و همبستگی بیشتر از 0 تا 1+ همبستگی مثبت است.
19 – میان همبستگی مثبت و منفی چه تفاوتی وجود دارد؟ در همبستگی مثبت میان دو متغیر ارتباط مستقیم وجود دارد. یعنی با افزایش یکی ، دیگری افزایش و با کاهش یکی، دیگری کاهش می یابد. اما در همبستگی منفی ارتباط بر عکس است یعنی با افزایش یک متغیر متغیر دیگر کاهش می یابد و برعکس با کاهش یک متغیر آن دیگری افزایش می یابد. 20- مفهوم متغیر چیست؟متغیر به ویژگی یا صفتی گفته می شود که مقدارهای گوناگون داشته باشد. 21 – هدف از انجام تحقیقات کاربردی چیست؟هدف استفاده ی علمی از یافته های روان شناسی در زندگی روزمره است 22 – حوزه های روان شناسی را نام ببرید؟1. روان شناسی بالینی 2. روان شناسی آموزشگاهی و تربیتی3. روان شناسی صنعتی و سازمانی
23- وظیفه روان شناسان تربیتی چیست؟روان شناسانی تربیتی در پی استفاده از اصول روان شناسی در امر آموزش پرورش هستند . آنها درصدد پیدا کردن راههای مناسب برای تطابق هرچه بیشتر خصوصیات روان شناختی دانش آموزان با مواد آموزشی و برنامه های آموزشی هستند.  
روانشناسی  سال سوم فصل اول 
 
 
 
6-ادراک را تعریف کنید.
 
7- انواع سلولهای بینایی را نام برده و وظایف هر یک را بنویسید.
 
8- وظیفه تالاموس چیست ؟
 
9-نقش جسم پینه ای در ادراک چیست ؟
 
10- اصول مهم حافظه را ذکر نمایید .
 
11-تولوینگ حافظه بلند مدت را به چند دسته تقسیم می کند آنها را نام ببرید.
 
12-مراحل تکلم را به ترتیب ذکر نمایید.
 
13-مراکز اصلی زبان را نام برده وظیفه هر یک را بنویسید.
 
14-مفهوم سلامت روانی را تعریف کنید.
 
15-معیارهای سلامت روانی را بنویسید.
 
16- استرس چیست ؟
 
17-ناکامی را تعریف کرده و انواع آن را نام ببرید.
 
18- تعارض را تعریف کرده و انواع آن را نام ببرید .
 
19-انواع اختلال های اضطرابی را نام ببرید.
 
20-علائم اختلال اسکیزوفرنی را نام ببرید.
 
21-.......................................................
 
توجه : تعریف هرگونه اصطلاح ،دانش امور قرار دادی ، دانش جهت ها و ترتیب ها ودانش ملاک ها در طبقه دانش قرار می گیرند.
 
 
سطح درک و فهم:
 
1- مفهوم رسش را با ذکر مثال توضیح دهید.
 
2-بهینه سازی رشد را با ذکر مثال توضیح دهید.
 
3- نظریه شناختی ژان پیاژه را مختصرا توضیح دهید.
 
4-نظریه روانی – اجتماعی اریکسون را مختصرا توضیح دهید.
 
5- نتایج بلوغ زود رس و دیررس در دختران و پسران را با یکدیگر مقایسه کنید.
 
6-استدلال قیاسی و استقرایی را با یکدیگر مقایسه کنید.
 
7-کودکان دوره دبستانی از نظر استدلال اخلاقی چه تفاوتی با نوجوانان دبیرستانی دارند؟
 
8- تفاوت توجه انتخابی و غیر انتخابی را با ذکر مثالی بیان نمایید.
 
9-اصل رمزگردانی اختصاصی را به زبان ساده توضیح دهید.
 
10-از اصول مهم حافظه « اثر تولید » را با ذکر مثالی بیان نمایید.
 
11- نظر اسکینر ، چامسکی و پیاژه در باره چگونگی یادگیری زبان را با یکدیگر مقایسه کنید.
 
12-تعارض اجتناب – اجتناب را با ذکر مثال توضیح دهید.
 
13- سطوح سه گانه پیشگیری درباره اعتیاد را بطور خلاصه توضیح دهید.
 
14- حساسیت زدایی تدریجی را با ذکر مثالی توضیح دهید.
 
سطح کاربرد :
 
1- کاربرد نظریه شناختی ژان پیاژه در آموزش کودکان را بیان نمایید.
 
2- بر اساس آموخته های خود درباره نظریه روانی – اجتماعی اریکسون ، چه نکاتی را برای تربیت مناسب فرزندان به والدین توصیه می کنید.
 
3-برای کسی که با مشاهده اولین علائم بلوغ دچار ترس و اضطراب شده است چه توصیه هایی می کنید
 
4- چه راهکارهایی را برای هویت یابی نوجوانان پیشنهاد می کنید.
 
5- برای تقویت عملکرد حافظه دانش آموزان چه اصولی را پیشنهاد می کنید.
 
6-برای اینکه صحبت های شما تاثیر بیشتری در شنوندگان داشته باشد چه نکاتی را در حین صحبت کردن مراعات می کنید.
 
7- برای از بین بردن انواع تعارض های روانی چه راه حل هایی را پیشنهاد می کنید.
 
8- برای تامین بهداشت روانی خود چه اصولی را به کار می برید.
 
 
 
 
 
 
سطح تجزیه وتحلیل:
 
1-تاثیر روابط عاطفی و اجتماعی خانواده در شروع سن بلوغ را تحلیل نمایید.
 
2-ارتباط سه سیستم حافظه حسی ، کوتاه مدت و بلند مدت را با یکدیگر بیان نمایید.
 
3- چرا افراد با تیپ شخصیتی الف بیشتر در معرض اختلالات قلبی و عروقی هستند.
 
4-همکاری و هماهنگی خانواده و مدرسه با یکدیگر در تامین سلامت روانی افراد را توضیح دهید.
 
5- ارتباط ازدواج زودرس را در بروز اختلافات خانوادگی شرح دهید.
 
سطح ارزشیابی :
 
1-دیدگاه انتقادی خود را درباره ی مراحل رشد اخلاقی کلبرگ بیان نمایید.
 
2-ویژگی شکست ناپذیری در دوره نوجوانی را از جنبه ی مثبت مورد ارزیابی قرار دهید.
 
3-دو رویکرد مطرح شده در باره گلوگاه شناختی در کتاب را با یکدیگر مقایسه و مورد ارزیابی قرار دهید.
 
4-دیدگاه انتقادی خود درباره نظریه اسکینر و چامسکی در مورد چگونگی یادگیری زبان را شرح دهید.
 
5- دیدگاه انتقادی خود درباره مدل آماری برای تشخیص رفتار غیر عادی را بنویسید.
 
6- دیدگاه انتقادی خود درباره ملاک هنجار اجتماعی برای تشخیص رفتار غیر عادی را بنویسید.
 
7- درمان های بینشی و پزشکی زیستی را با یکدیگر مقایسه و مورد ارزیابی قرار دهید.
 
سطح ترکیب:
 
توجه : سوالات مربوط به سطح ترکیب را بیشتر در پرسش های مستمر استفاده کنید.
 
1- با ساختن آزمایشی یا تستی مشابه آزمایش پیاژه در مورد استدلال قیاسی قضاوتهای سنین مختلف را با هم مقایسه و ارزیابی نمایید.
 
2- طبق یکی از نظریهای رشد ( مطرح شده در کتاب ) مسیر رشد انسان را به طور خلاصه و خلاقانه در قالب یک
 
داستان یا نقاشی بیان کنید.
 
3- طی یک مقاله ی دو صفحه ای از ضرورت توجه به بهداشت روانی دفاع نموده و برای تامین سلامت روانی دانش آموزان در مدرسه راهکارهایی را پیشنهاد کنید.
 
4- مراحل رشد اخلاقی کلبرگ را در قالب یک داستان یا نقاشی بیان نمایید.
 
5- مباحث مطرح در فصول دوم ،سوم و چهارم را بصورت نمودارهای گرافیکی یا دیاگرام ترسیم نمایید.
 
نمونه سوال تشریحی ( 2 )
 
فصل یک:
1.             مهمترین که بشرازآغازتاکنون باآن روبرو بوده وخواهدبودچیست؟
2.            مهمترین دلیل عدم دست یابی به سؤال بشر چگونه موجودی است چیست؟
3.            روانشناسی ازچه سالی به عنوان یک علم تجربی شناخته شد؟
4.            تفاوت روانشناسی علمی ازغیرعلمی چیست؟
5.            علم تجربی چه نوع علمی است؟وروانشناسی علمی شاخه کدام علم است؟
6.            به دوموضوع زیر توجه نمایید وبگویید این موضوعات(ادعاها)چه زمانی علمی خواهند بود وچگونه می توان صحت این ادعاها را رد یا تایید کرد؟                                    الف.افسردگی باعزت نفس ارتباط کمی دارد.                                                         ب.زنان ازلحاظ روانشناختی آسیب پذیرترازمردانند.
7.            فرضیه چیست؟
8.            موضوع روانشناسی علمی چیست؟
9.             منظورازفرایندهای روانی چیست؟
10.           اهداف تحقیقات منظم روانشناسان را نام برده وهریک راتوضیح دهید.
11.           رویکرد راچگونه می توان تعریف کرد؟
12.           عبوریک عابرازیک طرف خیابان به طرف دیگر خیابان را از دیدگاه زیست شناختی توضیح دهید.
13.          در رویکرد زیست شناختی بطورمثال بیماری افسردگی را می توان ناشی ازچه نوع فعالیتی دربدن دانست؟
14.          امروزه روانشناسان فیزیولوژیک افسردگی را دراثرچه عواملی میدانند؟
15.          پاسخ به سوال چه ارتباطی بین سیستم هورمونی ورفتارپرخاشگری ویا سایر رفتارهای هیجانی را درکدامیک ازانواع رویکردها باید جستجو کرد؟
16.          یک حوزه تحقیقی جالب توجه دررویکرد زیست شناختی چیست؟ودرچه مواردی وروی چه موجوداتی انجام شده است؟
17.          روانشناسان رفتارگرا چه عاملی را درشکل گیری رفتارانسان دخیل میدانند؟
18.          برای بررسی اثرات محرک های مختلف بررفتار از کدام رویکرد کمک می گیرند؟
19.           یکی از حوزه های تحقیقی جالب توجه دررویکرد رفتاری چیست؟وچگونه ؟توضیح دهید.باذکرمثال.
20.          چرا رویکرد شناختی معتقداست که اگر بخواهیم رفتار را مورد بررسی قرار بدهیم باید به آنچه درون انسان اتفاق می افتد توجه کنیم؟
21.           چه ارتباطی بین زبان وتفکروجود دارد؟درکدامیک ازرویکردها مورد بررسی قرار میگیرد؟
22.          درمقابل دیدگاه شناختی کدام رویکرد قراردارد؟
23.         اعتقاد ودیدگاه روان کاوان دربروز رفتارهای انسان چیست؟
24.          سطح هشیارو ناهشیاررا از دیدگاه روانکاوی مورد بررسی قرار دهید.
25.          طبق نظریه زیگموند فروید اگر نیازهای کودک با منع یا تنبیه والدین یا جامعه روبرو شوندچه تحولاتی بوجود می آید .توضیح دهید.
26.          رویکرد شناختی-رفتارگرا وروانکاوی را با رویکرد پدیدارشناختی مقایسه نمایید.
27.          اعتقاد روانشناسان پدیدارنگر در بروز رفتارانسان چیست؟
28.          هدف روانشناسان که باید کمک به انسان برای به فعلیت رساندن توانایی بالقوه اوباشد درکدام رویکرد مورد بررسی قرار می گیرد؟
29.          طبق نظریه انسان گرا نیروی انگیزش هرفرد به چه سویی گرایش دارد؟
30.          روانشناسان برای توصیف –پیش بینی رفتار چند روش تحقیقی به کار می گیرند؟
31.          در مطالعات موردی،تحقیق چگونه صورت می گیرد؟
32.         ضعف مطالعات موردی چیست؟
33.         منظورازمشاهده طبیعی چیست؟ودامنه مشاهدات طبیعی چه نکاتی را دربرمیگیرد؟
34.         یک تعریف از همبستگی ارایه دهید.
35.         انواع همبستگی را نام برده وباذکرمثال باهم مقایسه کنید.
36.         اصطلاح آزمایش چه زمانی به کارمی رود؟
37.         متغیریعنی چه؟
38.         منظورازاصطلاح طرح آزمایش چیست؟
39.          با طرح یک آزمایش اثرمتغیرمستقل راروی متغیروابسته باذکرمثال توضیح دهید.
40.          تفاوت یافته ای آزمایشی با یافته ای همبستگی چیست؟دومورد بیان کنید.
41.          حوزه تحقیقی درروانشناسی را نام برده ودرمورد هریک توضیح دهید.
42.          وظیفه روانشناس بالینی چیست؟
43.         وظیفه روانشناس آموزشگاهی چیست؟
44.         وظایف روانشناسان آموزشگاهی وتربیتی را مقایسه کنید.
45.         کاربرد روانشناسی صنعتی چیست؟
 
فصل دوم:
1.       درمورد رشد توضیح دهید.
2.       رشد درچه ابعادی صورت می گیرد؟
3.       رسش یعنی چه؟
4.       برنامه رشد زیست شناختی طبیعی انسان تعیین می کند که ........................................
5.       منظوراز روان شناختی در رشد چیست؟
6.       یک تعریف از یادگیری ارایه دهید.
7.       اهداف مطالعه رشد توصیف و تبیین دررشد را مقایسه منید.
8.       هدف ازبهینه سازی دراهداف مطالعه رشد چیست؟
9.       ویژگی های اصلی رشد را نام ببرید.
10.    رشد در..............و...............اتفاق می افتدوتنهاچیزی که درآن ثابت می مانداصل...... است.
11.    منظورازانعطاف دررشد چیست؟
12.    رشد ازچه عواملی تاثیرمی پذیرد؟
13.    پیاژه بیش ازهرروانشناس دیگری درباره...............مطالعه نموده؛اودریافت که کودکان دریک دوره سنی معین...................................
14.    هوش را ازدیدگاه پیاژه تعریف کنید.
15.    نظریه روانی-اجتماعی اریکسون را توضیح دهید.
16.    منظورازبحران ازدیدگاه اریکسون چیست؟
17.    درایجاد بحران از دیدگاه اریکسون چه عواملی دخالت دارند؟ 
18.    برجستگی نظریه اریکسون چیست؟
19.    سنین بین............را دوره نوجوانی می گویند.
20.    ویزگی مهم رشد دردوره نوجوانی را نام ببرید.
21.    یکی از مهمترین تغییرات جسمانی دوره نوجوانی...............است.
22.    شروع سن بلوغ می تواند بین سنین ...............درتغییر باشد که به عوامل مختلفی مثل ........،...........،............،...........،...........و...........بستگی دارد.
23.     روابط عاطفی و اجتماعی چه تاثیری درشروع سن بلوغ دارد؟(دردختران وپسران)
24.    ساختما بدن چه تاثیری در شروع سن بلوغ دارد؟
25.    وراثت................................................................................................؟
26.    دردوره نوجوانی اندازه وظرفیت شش ...........افزایش وقلب ............افزایش پیدا میکند.
27.    منظورازرسش جنسی چیست؟
28.    تغییرات در صفات اولیه جنسی ...................دربرمی گیرد که ................................  
29.    عکس العمل نوجوان در مقابل تغییرات مهم بدنی وجنسی دراین دوران به چه عواملی بستگی دارد؟ونکته قابل ذکر درمورد تغییرات مهم جنسی چیست؟
30.    تغییرات درصفات اولیه جنسی یعنی....................................................................
31.    بلوغ زودرس ودیررس را مقایسه کنید.(دردختران وپسران)
32.    رشد شناختی باعث چه می شود؟
33.    رشد شناختی چه نکاتی را برای نوجوان به همراه دارد؟
34.    منظورازتفکر فرضیه سازی چیست؟
                                                          
فصل سوم  
1.             نظام شناختی چگونه سازماندهی شده است؟
2.            ادراک یعنی..................................................................................................
3.            زمانی که به یک محرک نوری برخورد می کنیم ؛زمانی که بینایی ما با اطلاعات فیزیکی رابه اطلاعات شیمیایی درسلولهای عصبی تبدیل میکنند که به آن ................می گویند.    الف)مرحله پذیرش اطلاعات                           ب)مرحله تبد یل اطلاعات                 ج)مرحله کدگذازی                                         د)مرحله ادراک بینایی
4.            وظایف گیرنده های زیررا بنویسید.                                                                      وظایف میله ها - وظیفه مخروطها – وظیفه تالاموس – وظیفه قشرخاکستری – وظیفه لوپ پس سری – وظیفه لوپ گیجگاهی – وظیفه قشرخاکستری پیش پیشانی .
5.            مشخصات توجه انتخابی چیست؟
6.            مشخصات توجه غیرانتخابی چیست؟
7.            باذکردومثال توجه انتخابی وغیرانتخابی را مشخص نمایید.
8.            ویژگی مشترک توجه انتخابی وغیرانتخابی چیست؟
9.             نظریه گلوگاه شناختی در چه موردی است؟بنویسید ودرمورد گلوگاه شناختی توضیح دهید.
10.           توجه تقسیم شده ومتمرکز رامقایسه کنید.
11.           چرا دشواری تکلیف (ازعوامل موثردرتوجه تقسیم شده)درافراد متفاوت است؟
12.           توجه انتخابی وغیر انتخابی را درنوع پردازش مقایسه کنید.(ازهرکدام دومورد)
13.          یک تعریف از حافظه ارایه دهید.
14.          چه کسی حافظه را به قفس وپرنده تشبیه کرده است؟وچگونه؟
15.          حافظه اولیه وثانویه ویلیام جیمز رامقایسه نمایید.
16.          ازسه مرحله اصلی حافظه  آ.مرحله اول رمزگردانی(یادگیری) ب.مرحله دوم نگهداری ج.مرحله سوم بازیابی را توضیح دهید.
17.          طبق اصل اول ازاصول مهم حافظه هنگام ثبت اطلاعات ویادگیری اطلاع فرد یادگیرنده از جریان یادگیری ونحوه بازیابی اطلاعات بیش ترباشد،.............................بهتر خواهدبود ودرمقابل هراندازه..........................از.....................................،عملکرد حافظه با دشواری توام خواهدبود.
18.          یکی ازاصول مهم حافظه شباهت بین مرحله یادگیری(رمزگردانی)وبازیابی(یادآوری)به اصل...............شهرت دارد که به نام اصل ...............نیزنامیده می شود. طبق این اصل فرد آن چیزی را..................................................................
19.           منظورازبازشناسی چیست؟
20.          باریابی نهان وآشکاررا مقایسه کنید.
21.           یکی از انواع یادگیری فعال اثرتولید می باشد.توضیح دهید.
22.          یکی ازانواع یادگیری فعال مربوط به اجرا وبه عمل درآوردن اطلاعات می باشد.توضیح دهید.
23.         عبارت:"اگرمطلبی را به من بگویی آن را فراموش می کنم ،اگرمطلبی را به من نشان بدهی آن را به یاد می آورم واگر درجریان یادگیری درگیرم کنی من مطلب را می فهمم " به کدام اصل مربوط می شود؟(جواب یادگیری فعال ازفرانکلیس روزولت)
24.          سه سیستم حافظه را به ترتیب نام برده وویژگی هریک را درزیرنوشته وبگویید برای عبورازهرمرحله به مرحله بعد نیازمند چه نکته ای هستیم.        
 
 
 
25.          معروف ترین تقسیم بندی حافظه مربوط به کیست؟وچندنوع است ؟به ترتیب نام ببرید.
26.          اولین مرحله سیستم حافظه تولوینگ حافظه رویه ای است.توضیح دهید.
27.          پایین ترین سیستم حافظه وبالاترین سیستم حافظه تولوینگ را نام ببرید وبگویید مربوط به چه موضوعی میشود؟
28.          حافظه آماده سازیادراکی تولوینگ یعنی چه توضیح دهید.
29.          حافظه معنایی وحوادث خاص سیستم حافظه تولوینگ را با هم مقایسه کنید.
30.          اگر هیپوکامپوس ازبدن انسان یا حیوان برداشته شود........................................
31.          کارکردهای زبان را بنویسید.
32.         کدامیک ازافراد زیررا به عنوان یک پدیده طبیعی وبیولوژیکی (مثل راه رفتن)معرفی میکنند که کاملاً یادگیری نمی شود ،به طورذاتی وفطری درانسان وجود دارد.                 الف)اسکینر      ب)چامسکی     ج)ویگوتسکی        د)پیاژه
33.         تجربه اولیه شنیدن وگفتن(زبان شفاهی)شامل............................................می باشد.
34.         سیستم اولیه وثانویه زبان را مقایسه نمایید.
35.         چرا به مهارت های گفتن و شنیدن سیستم اولیه زبان گفته می شود؟
36.         شنیدن حسی ومعنایی را مقایسه نمایید.
37.         نکته ای که در امر شنیدن می تواند موثرباشد وکم تر به آن توجه می شود ،پدیده............. است.
38.         مهارت های تکلم عبارتند از:............................................................................
39.          چهاراصل مهمی که درگفتن می بایست رعایت شود را نام ببرید.
40.          براساس اصل کمیت(ازچهاراصل مهم گفتن)......................................................... براساس اصل کیفیت....................................................................................... براساس اصل ربط  ....................................................................................... براساس اصل رفتار ......................................................................................
41.          مراحل برنامه ریزی تکلم را نام برده ومرحله اول را توضیح دهید.
42.          ازمراحل برنامه ریزی تکلم مرحله وضعیتی را توضیح دهید.
43.         از مراحل برنامه ریزی تکلم مرحله کارکردی را توضیح دهید.
44.         شایع ترین خطای مرحله کارکردی(ازمراحل برنامه ریزی تکلم)............می باشد.
45.         شایع ترین خطای مرحله وضعیتی(ازمراحل برنامه ریزی تکلم).............می باشد.
46.         شایع ترین خطایی که بین مرحله پیام ومرحله آوایی فاصله ایجاد می کند.................... نام دارد.
47.         سیستم گفتاری زبان طوری طراحی شده است که ...........................................است.
48.         درفرآیند آموزش خواندن دوبخش اصلی را باید ازهم تمیز داشت که عبارتند از:............. و..............
49.          درفرآیند آموزش خواندن کلمه خوانی به........................ومفهوم خوانی به.................. اشاره دارد.
50.          چه افرادی مبتلا به نارساخوانی می باشند؟
51.          هدف ازخواندن باید این باشد که.........................................................................
52.          درمفهوم خوانی سه عنصر وجود دارد که با هم درتعادل اندآنرا نام ببرید.
53.         درنوشتن به..................................................................................نایل می آییم.
54.         فرید از طریق نوشتن چه مهارتهایی را بدست می آورد؟
55.         سه جنبه مهم نوشتن را نام ببرید.
56.         یکی ازراهکارهایی که برای بهبود نوشتن وجود دارد را نام ببرید.
57.         انواع خط در زبان فارسی عبارتند از:.................................................................
58.         نواحی مغزی زبان را نام برده ووظیفه هریک را بنویسید.                                               فصل چهارم                                                                                                        
1.             امروزه مرگ ومیرها اغلب دراثر................................................................است.
2.            عوامل ریسک رفتاری را توضیح دهیدویک نمونه مثال بزنید.
3.            هدف روانشناسی سلامت چیست؟
4.            روانشناسان سلامت درپی راههایی هستند تا..........................................................
5.            سلامت روانی را تعریف کنید.
6.            درمورد معیار حداقل وایده آل توضیح دهید.مثال برای هرمورد.
7.            معیارهای سلامت روانی را نام ببرید.
8.            معیارهای بیماری روانی را نام ببرید.
9.             "بهنجار"به چه کسی گفته می شود؟
10.           یک تعریف ازبیماری روانی ارایه دهید.
11.           منظورازخلق ناخوشایند چیست؟
12.           شخصیت ضد اجتماعی را تعریف کنید.
13.          استرس به هرگونه..................................................................................گفته می شود.
14.          استرس می تواند در اثر عوامل .................و.................بوجود آید.
15.          دومفهوم دررابطه استرس وجود دارد که عبارتند از:.....................و.......................
16.          فشارزمانی بیشترین استرس را ایجاد می کندکه......................................................
17.          دومنشاءمهم  فشارروانی عبارتند از:...................و....................
18.          ناکامی یعنی..................................................................................................
19.           ناکامی اجتماعی مانند:..................................................................................... وناکامی غیراجتماعی مانند:.............................................................................. وما انسانها بیشتربه ناکامی های ......................حساس وبه آن واکنش نشان می دهیم.
20.          هرچه قدرهدف قوی تروفوری ترباشد،میزان ناکامی دراثرعدم دستیابی به آن................ الف)افزایش می یابد.                                              ب)کاهش می یابد.
21.           انواع واکنش دربرابرناکامی را نام ببرید.
22.          معمولی ترین واکنش دربرابرناکامی ...................... می باشد.
23.         به عمل آگاهانه جهت آسیب رساندن به دیگران واشیاءشخصیت ضداجتماعی می گویند.   الف)صحیح                                                     ب)غلط
24.          تعارض یعنی چه؟
25.          تعارض می تواند بین انتخاب ...............................................................روی دهد.
26.          انواع تعارض را نام برده ویک نوع را توضیح دهید.
27.          کدامیک از تعارض ها به سختی قابل حل شدن هستند؟چرا؟
28.          فراوانترین تعارض ها کدام است؟چرا؟
29.          انواع واکنش دربرابرفشارروانی را نام ببرید وپاسخ معمول آن را بنویسید.
30.          شاخه پاراسمپاتیک سیستم عصبی خودکاروظیفه اش........................................است.
31.          منظور از رفتارمقابله ای چیست؟
32.         اختلالات اضطرابی را با ذکرنمونه برای هرموردتوضیح دهید.
33.         اختلال اضطراب فراگیررا با مثال توضیح دهید.
34.         اختلال اضطراب فراگیروهراس را مقایسه کنید.
35.         وسواس فکری-عملی را با ذکرمثال توضیح دهید.
36.         اختلالات خلقی چه مشخصاتی دارند؟
37.         انواع اختلالات خلقی عبارتند از:........................................................................
38.         افراد دارای اختلال خلقی تک قطبی چه مشخصه ای دارند؟
39.          افراد دارای اختلال خلقی دوقطبی چه مشخصه ای دارند؟
40.          افسردگی عادی وبالینی چه تفاوتی با هم دارند؟مثال بزنید.
41.          اختلال اسکیزوفرنی چیست؟
42.          ویژگی اصلی اختلال خلقی ................است وویژگی اصلی اختلال اسکیزوفرنی.......... میباشد.
43.         سن شروع بیماری اسکیزوفرنی ......................می باشد.
44.         توهمات:......................................................................................................
45.         هذیان یعنی...................................................................................................
46.         درنورد اختلال روانی-فیزیولوژیکی را با مثال توضیح دهید.
47.         تیپ شخصیتی "الف"چگونه افرادی هستند؟
48.           تیپ شخصیتی"ب"چگونه افرادی هستند؟
49.          افراد مبتلا به اختلال شخصیت چه خصوصیتی دارند؟
50.          تعریف بهداشت روانی ازطرف سازمان جهانی بهداشت........................................... .................................................................................................................
51.          درپیشگیری فردمدار.......................................................................................
52.          درپیش گیری موقعیت مدار...............................................................................
53.         هدف پیشگیری سطح اول.........................................ازطریق..............................
54.         هدف پیشگیری سطح دوم.........................................ازطریق..............................
55.         هدف پیشگیری سطح سوم........................................ازطریق..............................
56.         درپیشگیری سطح دوم هدف اولیه می تواند........................................................... باشد وهدف ثانویه می تواند........................................................................باشد.
57.         مهمترین نقش خانواده دربهداشت روانی کودک چیست؟
58.         خانواده به لحاظ...........................................................................اهمیت بسزایی دارد.
59.          والدین بدرفتارمعمولاً......................................................................................
60.          الگوهای مستبدانه معلم ونقش دانش آموزمی تواند...................................................
61.          عناصرروان درمانی عبارتنداز:...................و......................و.......................
62.          منظور از درمان های بینشی چیست؟
63.         "مراجع محوری"چه نوع درمانی می باشد؟
64.         درمورد شناخت درمانی توضیح دهید.
65.         بشترین کاربرد شناخت درمانی برای.......................................................می باشد.
66.         هدف از درمان رفتاری چیست؟
67.         یکی ازروشهای مشهوررفتاردرمانی................................می با شد که ازاین طریق   ..............................................................................
68.         منظورازدرمان پزشکی زیستی چیست؟
69.          هدف درمان پزشکی زیستس چیست؟
70.          مراجع چه کسی است؟
71.          وظیفه روانشناسان بالینی......................................................................می باشد.
72.          وظیفه روانشناسان مشاوره...................................................................می باشد.
73.         وظیفه روان پزشکان..........................................................................می باشد.
74.         چهارمرکزارایه کننده خدمات مشاوره ای وروان درمانی را نام ببرید.
 
 
 
نمونه سوال تشریحی (3 )
 
 
4- 2 مورد از فواید مطالعه درس روان شناسی را بنویسید .
 
5- برای داوری درباره اعتبار ادعاهای مطرح شده در روان شناسی به چند دسته اطلاعات نیازمندیم ؟ توضیح دهید .
 
6- "فرضیه های علمی تجربه پذیرند " : منظوراز تجربه  پذیر بودن چیست ؟
 
7- روان شناسی ازطریق روش های علمی سعی می کند به چه مواردی دست یابد ؟
 
8- 5 رویکرد مهم درروان شناسی را نام ببرید .
 
9- رویکرد زیست شناختی را با ذکر مثالی توضیح دهید .
 
10- روان شناسان فیزیولوژیک چه عواملی را در پردازش فعالیتهای روانی موثر می دانند ؟
 
11- رویکرد رفتاری چه عواملی را در شکل گیری رفتار موثر می دانند ؟ توضیح دهید .
 
12- تفاوت رویکرد زیست شناختی با رویکرد رفتاری را در شکل گیری رفتار بنویسید .
 
13- هدف رفتار درمانی را با ذکر مثالی توضیح دهید .
 
14 رویکرد شناختی را توضیح دهید .
 
15- نظر فروید در مورد رفع نیاز سنین کودکی و تاثیر آن را در بزرگسالی بنویسید .
 
16- بر طبق رویکرد در روانکاوی زندگی روانی به چند سطح تقسیم می شود ؟ توضیح دهید .
 
17- تفاوت رویکرد پدیدار شناختی را با سایر رویکردها بنویسید .
 
18- در رویکرد پدیدار شناختی ، که دیدگاهی انسان گرایانه دارد ، برروی چه مفاهیمی تاکید   می شود ؟
 
 ذکر4 مورد .
 
19- مفهوم خودشکوفایی را با ذکر مثالی شرح دهید .
 
20- راهبردهای تحقیق درروان شناسی را نام ببرید .
 
21- منظور از مطالعات توصیفی را بنویسید .
 
22- انواع مطالعات توصیفی را نام ببرید .
 
23- روش تحقیق مطالعه موردی را شرح دهید و اشکال آنرا بنویسید .
 
24- روش تحقیق زمینه یابی را توضیح دهید و اشکال آنرا بنویسید .
 
25- ابزار مورد استفاده روان شناسی در روش زمینه یابی را نام ببرید .
 
26- منظور از مشاهده طبیعی چیست ؟ اشکال آنرا بنویسید .
 
27- همبستگی مثبت را با ذکر مثالی شرح دهید .
 
28- همبستگی منفی را با ذکر مثال شرح دهید .
 
29- همبستگی صفر چیست ؟
 
30- متغیر وابسته را با مثال توضیح دهید .
 
31- متغیر مستقل را با مثال توضیح دهید .
 
32- منظور از اصطلاح « طرح آزمایشی» را بنویسید .
 
33- ساده ترین طرح آزمایشی کدام است ؟
 
34- منظوراز مطالعات آزمایشی را بنویسید .
 
35- تفاوت یافته های آزمایشی را با یافته های همبستگی بنویسید .
 
36- حوزه های تحقیقی در روان شناسی را نام ببرید .
 
37- هدف تحقیقات بنیادی در روان شناسی را بنویسید .
 
38- هدف از تحقیقات کاربردی را باذکر مثالی توضیح دهید .
 
39- تفاوتهای موجود بین تخصص روان شناسی بالینی و روانپزشکی را بنویسید .
 
40- وظایف روان شناس بالینی را بنویسید .
 
41- وظایف روان شناسان آموزشگاهی را با ذکر مثالی توضیح دهید.
 
42- زمینة فعالیت روان شناسان تربیتی را بنویسید .
 
43- موارد استفاده و کاربرد روان شناسی صنعتی و سازمانی را بنویسید .
 
44- با طرح مثالی متغیر وابسته و متغیر مستقل را نشان دهید .
 
45- با طرح یک مثال گروه آزمایش و گروه کنترل را مشخص نمائید .
 
 
 
سؤالات فصل ( 2)
 
1- مفاهیم زیر را تعریف کنید :
 
الف) رشد
 
ب) رسش
 
ج) یادگیری
 
د) نظریه
 
هـ) هوش از دیدگاه پیاژه
 
و ) سازگاری
 
2- فرایند رسش را با ذکر مثالی توضیح دهید .
 
3- فرایند یادگیری را باذکر مثالی توضیح دهید .
 
4- اهداف مطالعه رشد را نام ببرید . 3 مورد .
 
5- توصیف رشد را به عنوان یکی از اهداف مطالعه رشد توضیح دهید .
 
6- تبیین رشد را به عنوان یکی از اهداف مطالعه رشد توضیح دهید .
 
7- بهینه سازی رشد را به عنوان یکی از اهداف مطالعه رشد توضیح دهید .
 
8- ویژگی ها و مشخصات اصلی رشد را نام ببرید . 4 مورد .
 
9- " رشد یک فرایند مرحله ای و مداوم و پیوسته است " : یعنی چه ؟
 
10- "رشد فرایندی کل گراست و جنبه های مختلف دارد" : یعنی چه ؟
 
11- جنبه و ابعاد مختلف رشد چگونه از یکدیگر تاثیر می پذیرند ؟ با ذکر مثال توضیح دهید .
 
12- انعطاف پذیری در رشد را با ذکر مثالی توضیح دهید .
 
13- انعطاف پذیری در فرایند رشد به چه معنایی است ؟
 
14- شرایط تاریخی – فرهنگی چگونه بر فرایند رشد تأثیر گذار است ؟
 
15- موضوع مورد مطالعه نظریه شناختی را بنویسید .
 
16- موضوع مطالعه نظریه روانی – اجتماعی را بنویسید .
 
17- 3 مورد از دلایل اختلاف میان نظریات رشد را بنویسید .
 
18- نظر پیاژه در زمینة تفکر در کودکان را بنویسید .
 
19- نظریه روانی – اجتماعی اریکسون را شرح دهید .
 
20-منظور از بحران در نظریه اریکسون را بنویسید .
 
21- برجستگی نظریه اریکسون را بنویسید .
 
22- شروع بلوغ به چه عواملی بستگی دارد ؟ 6 مورد .
 
23- نقش عامل جنسیت را در شروع بلوغ شرح دهید .
 
24- نقش عامل وراثت  را در شروع بلوغ بنویسید .
 
25- نقش عامل جغرافیایی – فرهنگی رادر شروع بلوغ بنویسید.
 
26- نقش ساختمان بدن رادر شروع بلوغ بنویسید .
 
27- نقش وضعیت تغذیه وسلامت را در شروع بلوغ شرح دهید .
 
28- نقش روابط عاطفی و اجتماعی را در شروع بلوغ  بنویسید .
 
29- صفات اولیه جنسی را با ذکر مثالی توضیح دهید .
 
30 – صفات ثانویه جنسی را با ذکر مثالی توضیح دهید .
 
31- کدام یک از اندامهای داخلی بدن دردوران نوجوانی از رشد بیشتری برخوردار است ؟ و اثرات مثبت آن چیست ؟
 
32- عکس العمل نوجوانان درمقابل تغییرات مهم بدنی دردوران نوجوانی به چه عواملی بستگی دارد ؟
 
33- آثار بلوغ زودرس و دیررس را در پسران و دختران بررسی کنید.
 
34- مهمترین ویژگیهای تحولات شناختی دوره نوجوانی رانام ببرید؟
 
35- تفکرفرضیه سازی را به عنوان یکی از تحولات شناختی دوره نوجوانی توضیح دهید .
 
36-استدلال استقرایی مربوط به چه دورة سنی است ومنظوراز آن چیست ؟
 
37- استدلال قیاسی مربوط به چه دورةسنی است ویعنی چه ؟
 
38-تفاوت میان استدلال قیاسی و استقرایی را بنویسید .
 
39- تفکر دربارة خود را به عنوان یکی از ویژگیهای رشد شناختی دوران نوجوانی را توضیح دهید؟
 
40- ویژگی خود مرکزی و درون نگری چه خطراتی برای نوجوان به همراه دارد ؟
 
41- ویژگی شکست ناپذیری را به عنوان یکی از خطرات درون نگری توضیح دهید .
 
42- ویژگی قهرمان سازی را توضیح دهید .
 
43- مراحل رشد استدلال اخلاقی کلبرگ را به ترتیب نام ببرید .
 
44- ویژگیهای مرحله قبل از قراردادی در رشد اخلاقی کلبرگ را شرح دهید .
 
45- ویژگیهای مرحله قراردادی در رشد اخلاقی کلبرگ را شرح دهید .
 
46- ویژگیهای مرحله مافوق قراردادی در رشد اخلاقی کلبرگ را شرح دهید .
 
47- انتقاد وارد شده برنظریه کلبرگ رابنویسید .
 
48- در زمینه تصمیم گیری نوجوانان به چه نکاتی باید توجه شود ؟ 3 مورد .
 
49- مهمترین ویژگی رشد روانی – اجتماعی در دورة نوجوانی را بنویسید .
 
50- منظور از تعریف خود در دورة نوجوانی چیست ؟
 
51- 3 مورد از دلایل استفاده نوجوان از « خود کاذب » را بنویسید .
 
52- ویژگی های نوجوانانی که در پایان دورة نوجوانی به هویت واقعی دست یافته اند را بنویسید .
 
53- ویژگی های نوجوانانی که به هویت واقعی دست نیافته اند را بنویسید .
 
54- کدام دسته از والدین در شکل گیری هویت فرزندان خود عملکرد بهتری دارند ؟
 
55- نقش والدین را در تعریف خود وشکل گیری هویـت نوجوان توضیح دهید .
 
56- نقش گروه همسال را در تعریف خود و شکل گیری هویت نوجوان شرح دهید .
 
 
 
سؤالات فصل سوم : فرایند های شناختی                             
 
1- نقش حواس را در ادراک اطلاعات بنویسید : ص 76
 
2- ادراک اطلاعات یعنی چه؟ ص 76
 
3- مراحل ادراک در نظام شناختی رابه ترتیب نام برده و توضیح هر کدام را بنویسید .ص 77
 
4- باذکر مثالی توضیح دهید که ادراک فراتر از دریافت ساده اطلاعات حسی است ؟ ص 77
 
5- پایین ترین سطح پردازش اطلاعات توسط ..... و بالاترین سطح پردازش اطلاعات در .... صورت   می گیرد .
 
6- تفاوت گیرنده های حسی میله و مخروط را بیان کنید .ص 78
 
7- نقش تالاموس را در ادراک اطلاعات شرح دهید . ص 78
 
8- کارکرد جسم پینه ای را توضیح دهید .ص 79
 
9- لوبهای چهار گانه مغزی را نام ببرید . ص 80
 
10- کارکرد اختصاصی لوب پس سری را بنویسید . ص 80
 
11- کارکرد اختصاصی لوب آهیانه ای را بنویسید . ص 80
 
12- کارکرد اختصاصی لوب گیجگاهی را بنویسید .ص80
 
13- کارکرد اختصاصی لوب  پیشانی را بنویسید . ص80
 
14- توجه راتعریف کنید و انواع آن را نام ببرید . ص 81
 
15- توجه انتخابی را توضیح دهید . ص 81
 
16- توجه غیر انتخابی را توضیح دهید . ص 81
 
17- با ذکر مثالی توجه انتخابی و غیر انتخابی را شرح دهید . ص 82
 
18- نقش گلوگاه شناختی را در پردازش اطلاعات بیان کنید . ص 83
 
19- دو رویکرد مختلف در خصوص نقش « گلوگاه شناختی » در پردازش اطلاعات را از طریق ترسیم شکل مقایسه نمائید . ص 84
 
20- منظور از توجه تقسیم شده چیست ؟ وعوامل موثر در آن را نام ببرید . ص 85
 
21- منظوراز توجه متمرکز چیست ؟ ص 85
 
22- « تشابه د و تکلیف » را به عنوان یکی از عوامل موثر درتوجه تقسیم شده با ذکر مثالی توضیح دهید . ص 85
 
23- « تمرین ومهارت » را به عنوان یکی از عوامل موثردر توجه تقسیم شده با ذکر مثال  شرح دهید . ص86
 
24- «  دشواری تکلیف » را به عنوان یکی از عوامل موثر در توجه تقسیم شده با ذکر نمونه توضیح دهید . ص 87
 
25- « نوع پردازش » را به عنوان یکی از عوامل موثر در توجه تقسیم شده توضیح دهید . ص 88
 
26- نوع پردازش مربوط به « توجه انتخابی » و « غیر انتخابی » را مقایسه کنید .ص 88
 
27- مفهوم « حافظه »را تعریف کنید . ص 89
 
28- نظریه افلاطون در مورد حافظه و اطلاعات را بنویسید . ص 89
 
29- تقسیم بندی حافظه از نظر ویلیام جیمز را توضیح دهید . ص 89
 
30- مراحل سه گانه پردازش اطلاعات در حافظه رابه ترتیب نام برده وهرکدام راتوضیح دهید . ص90
 
31- 5 اصل مهم در حافظه را نام ببرید . ص 90
 
32- یادگیری ارادی را با یادگیری غیر ارادی مقایسه کنید . ص 90
 
33- یادگیری عمقی معنایی را با یادگیری سطحی و فیزیکی مقایسه کنید . ص 91
 
34- کدام یک ازاصول حافظه به اصل رمز گردانی اختصاص و اصل زمینه شهرت دارد . ص 92
 
35- شباهت بین مرحله یادگیری و بازیابی چگونه برعملکرد حافظه اثر می گذارد . ص 92
 
36- بازیابی اطلاعات از حافظه به چند شیوه صورت می گیرد . ص 94
 
37- یادآوری آزاد را توضیح دهید . ص 94
 
38- یاد آوری باکمک سرنخ را شرح دهید . ص 94
 
39- بازشناسی رابه عنوان یکی ازشیوه های بازیابی اطلاعات توضیح دهید .ص 94
 
40- انواع بازیابی رانام ببرید و هرکدام را توضیح دهید . ص 94
 
41- انواع یادگیری فعال را نام ببرید . ص 95
 
42-  « اثر تولید» را به عنوان یکی از انواع یادگیری فعال با ذکر مثال توضیح دهید . ص 96
 
43- حافظه عملی را به عنوان یکی از انواع یادگیری فعال با ذکر مثال شرح دهید . ص 96
 
44- انواع سیستم های حافظه را نام ببرید . ص 97
 
45- عبور اطلاعات از حافظه حسی به حافظه کوتاه مدت نیازمند ..... است . ص 98
 
46- عبور اطلاعات از حافظه کوتاه مدت به بلند مدت نیازمند ........ است . ص 98
 
47- باذکر مثالی توضیح دهید که ارتباط بین انواع حافظه به صورت سلسله مراتب نمی باشد .ص 98
 
48- تقسیم بندی حافظه از نظرتولوینگ را بنویسید . ص 98
 
49- حافظه آماده سازی ادارکی  را با ذکر مثالی شرح دهید . ص 99
 
50- حافظه معنایی را با ذکر مثال شرح دهید . ص 99
 
51- حافظه حوادث خاص را با ذکر مثالی شرح دهید . ص 99
 
52- ساختارهای مغزی موثر درحافظه را نام ببرید . ص 100
 
53- کارکردهای مهم زبان را بنویسید . ص 101
 
54- نظر اسکینر درمورد یادگیری زبان را بنویسید . ص 101
 
55- نظر چامسکی درمورد یادگیری زبان را بیان کنید . ص 101
 
56- نظر ویکوتسگی درمورد نحوه یادگیری زبان را بنویسید . ص 101
 
57- نظر پیاژه درخصوص نحوه یادگیری زبان را بنویسید. ص 101
 
58- اشکال گوناگون سیستم زبان رانام ببرید . ص 102
 
59- یادگیری اشکال چهارگانه زبان را براساس سلسله مراتب بنویسید . ص  102
 
60- از سیستم های اولیه زبان به کدام دسته از مهارتهای زبان اطلاق می شود ؟چرا؟ ص 103
 
61- سیستم ثانویه زبان به کدام دسته از مهارتهای زبان اطلاق می شود ؟ چرا ؟ ص 103
 
62- از سیستم های درون دادو برون داد زبان رانام ببرید وعلت نامگذاری آن راتوضیح دهید. ص103
 
63- چگونگی انتقال یک پیام و دریافت آن را بین دو شخص توضیح دهید . ص 104
 
64- آسیب بخش بیانی فرایند ارتباطی به چه صورتهایی جلوه گرمی شود . ص 105
 
65- آسیب بخش دریافتی در فرایند ارتباطی به چه صورتهایی جلوه گر می شود . ص 105
 
66- منظوراز شنیدن حسی چیست ؟ ص 105
 
67- منظور از شنیدن معنایی را بنویسید . ص 105
 
68- تفاوت شنیدن حسی و شنیدن معنایی را بنویسید .ص 105
 
69- 4مورد از تفاوتهای بین شنیدن و خواندن را بنویسید . ص 106
 
70- پدیدة « لب خوانی » را توضیح دهید . ص 106
 
71- مهارتهای متعدد گفتن را توضیح دهید . ص 107
 
72- چهار اصل مهم در گفتگو را نام برده و هر یک را توضیح دهید . ص 107
 
73- مراحل مختلف تکلم را به ترتیب بنویسید . ص 108
 
74- مرحله پیام را به عنوان اولین مرحله تکلم بنویسید و شرح دهید . ص 108
 
75- مرحله کارکردی را به عنوان یکی از اصل تکلم شرح دهید . ص 108
 
76- مرحله وضعیتی را به عنوان یکی از مراحل تکلم شرح دهید . ص 108
 
78- با ذکر مثال خطای شایع درمرحله کارکردی را توضیح دهید . ص 109
 
79- با ذکریک مثال خطای شایع در مرحله وضعیتی را توضیح دهید . ص 109
 
80-  پدیده نوک زبانی را توضیح دهید . ص 109
 
81- ویژگی های خواندن موفق را بنویسید . ص 109
 
82- « خواندن یک فرایند سازنده است » یعنی چه ؟ ص 109
 
83- « خواندن باید راهبردی باشد » یعنی چه ؟ ص 110
 
84- عامل انگیزه چگونه برخواندن موفق تاثیر گذار است ؟ 110
 
85- راهکارهای متفاوت کلمه خوانی را نام ببرید و هر کدام را به اختصار توضیح دهید . . ص 111
 
86- کلمات دیداری پایه را تعریف کنید . ص 111
 
87- سه عنصر مهم در مفهوم خوانی را نام ببرید . ص 112
 
88- شرایط و موقعیت محیطی چگونه بر فرایند خواندن اثرگذار است ؟ص 113
 
89- توانایی های لازم در زبان نوشتاری را بنویسید . ص 114
 
90- سه جنبه مهم در نوشتن رانام ببرید . ص 114
 
91- نقش تفکر در فرآیند نوشتن را توضیح دهید . ص 115
 
92- جهت  بهبود نوشتن چه راهکارهایی را پیشنهاد می کنید . ص 115
 
93- دشواریهای افراد چپ دست در هنگام نوشتن را بنویسید . ص 117
 
94- نواحی مغزی موثر درزبان را بنویسید. ص 117
 
95- ناحیه .............. درکدام قسمت مغز قرار دارد ؟  و کارکرد اختصاصی آنرا بنویسید . ص 1 18
 
96- ناحیه ................ در کدام قسمت مغز قرار دارد . و کارکرد اختصاصی این ناحیه را بنویسید . ص 118
 
97- آسیب وارده به ناحیه..................سبب ایجاد چه اختلالاتی می گردد . ص118
 
 
 
سؤالات مربوط به فصل چهارم کتاب روان شناسی [ سلامت روانی وبیماری روانی ]
 
1- علت مرگ و میر را در قرون گذشته و حال مقایسه نمائید و مثال بزنید .
 
2- منظور از عوامل ریسک رفتاری چیست چندنمونه از مهمترین آن را بنویسید.
 
3- هدف روان شناسی سلامت چیست و در صدد پاسخ دادن به چه سؤالاتی است .
 
4- روان شناسان سلامت برای گسترش سلامت روانی درجهان چه الگوهای رفتاری را ارائه داده اند؟
 
5- سلامت روانی را تعریف کنید .
 
6- منظوراز معیار حد اقل و معیار ایده آل در تعریف سلامت روانی چیست با ذکر مثال توضیح دهید .
 
7- معیارهای سلامت روان را نام ببرید .
 
8- شخص بهنجار ونابهنجار چه کسی است ( با توجه به مفهوم هنجار ) .
 
9- بیماری روانی به چه حالتی اطلاق می شود و چند نمونه از رفتارهایی که نشانه بیماری روانی است بنویسید .
 
10 - ملاک های بیماری روانی را نام ببرید.
 
11- شخصیت ضد اجتماعی یعنی چه ؟
 
12- آیا استرس غالباً برای زندگی بد است ؟ نظر هانس سلیه در این موردچیست ؟
 
13- استرس را تعریف کنید ودرضمن بگوئید آیا استرس را فقط حوادث ناخوشایند بوجود می آورند؟
 
14- دو مفهوم مرتبط با استرس را نام ببرید .
 
15- فشار چه زمانی بیشترین استرس را ایجاد می کند ؟
 
16- آیا فشار روانی صرفاً یک امر بیرونی است یا خیر ؟ به چه عاملی بستگی دارد ؟ با ذکر مثال توضیح دهید ؟
 
17- چه موقع ناکامی روی می دهد ؟
 
18- انواع ناکامی را نام ببرید .
 
19- ناکامی شخصی یا ناتوانی بر اساس خصوصیات فرد با ذکر مثال توضیح دهید .
 
20 - واکنش معمول در برابر ناکامی چیست ؟ آن را تعریف کرده و مثال بزنید.
 
21- انواع واکنش در مقابل ناکامی چیست؟ آن را نام ببرید .
 
22- تعارض از چه چیز ناشی می شود و چند نوع هستند ؟
 
23- کودکی که نمی خواهد بیمار باشد ولی درعین حال از خوردن دارو اجتناب می کند دچار چه نوع تعارضی است.
 
24- کدام تعارض به سختی قابل حل شدن هستند وچرا ؟
 
25- کدام تعارض از فراوان ترین تعارض ها در زندگی آدمی است و چرا ؟
 
26- انواع پاسخ های هیجانی فشار روانی را نام ببرید .
 
27- سیستم فیزیولوژیک بدن در مقابل فشار روانی به چند گونه واکنش نشان می دهند نام ببرید .
 
28- اگر در طول سال تحصیلی متوجه شدید که در یکی از دروس خود ضعیف هستید نحوة مقابله شما با این فشار روانی ممکن است به چه صورتهایی باشد بنظر شما کدام پاسخ مناسب تر است .
 
29- اضطراب چه زمانی نابهنجار محسوب می شود ؟ و انواع اختلال های اضطرابی را نام ببرید .
 
30- فرق هراس ( ترس مرضی ) با اضطراب فراگیر چیست وچه چیزی این اضطراب را رفع می کند .
 
31- افرادی که مبتلا به وسواس فکری ـ عملی هستند دارای چه احساسی اند ورایج ترین رفتارهای وسواسی را نام ببرید .
 
32- اختلال های خلقی چگونه اختلالی هستند ؟ انواع آن را نام ببرید .
 
33- اختلال خلقی تک قطبی چیست ؟
 
34- چهار نوع از علائم تشخیص افسردگی را نبویسید .
 
35- اختلال خلقی دو قطبی چگونه اختلالی است .
 
36- مشخصه اصلی اسکیزو فرنی چیست ؟
 
37- هذیان چیست ومربوط به کدام اختلال است مثال بزنید .
 
38- توهم چیست و شخصی که دارای توهم است چه احساسی دارد با ذکر مثال توضیح دهید .
 
39- شدیدترین اختلال روانی کدام اختلال است و معمولاً در چه سنینی بروز می کند.
 
40-  بیماری عروق کرونر چیست و علت بوجود آمدن آن چیست ؟
 
41- ویژگی های تیپ شخصیتی الف را با تیپ شخصیتی ب مقایسه نمائید و بگوئید کدام یک بیشتر در معرض خطر ابتلا به حملات قلبی هستند ؟
 
42- چه موقع می توانیم بگوئیم که فرد دارای شخصیت پرخاشگر است و فرق آنها با افراد اسکیزوفرنیایی چیست؟
 
43- فردی که شخصیت جامعه ستبر یا ضد اجتماعی دارد دارای چه ویژگیهایی است ؟
 
44- سازمان جهانی بهداشت ، بهداشت روانی راچگونه تعریف می کند؟
 
45- تعریف بهداشت روانی از نظر دیگر متخصصان بهداشت چیست ؟
 
46- پیش گیری را از چند دیدگاه می توان بررسی کرد ؟ نام ببرید.
 
47- در پیش گیری موقعیت مدارتلاش متخصصان بهداشت روانی متوجه چیست ؟
 
48- در پیش گیری فرد مدار برچه چیز تاکید می شود؟
 
49- هدف از پیش گیری سطح اول چیست با مثال توضیح دهید .
 
50 -  در پیش گیری سطح دوم چند هدف مورد نظر است .بیان کنید.
 
51- هدف از بیش گیری سطح سوم را با مثال بنویسید .
 
52- بزهکاری رابه عنوان شایع ترین رفتار ناسازگار در دورة نوجوانی در سه سطح پیشگیری تجزیه و تحلیل کنید .
 
53- سه مکانی که نقش اساسی در سلامت و بیماری روانی دارند نام ببرید .
 
54- مهم ترین نقش خانواده در بهداشت روانی کودک چیست ؟
 
55- والدین بد رفتار چه ویژگیهایی دارندو چه اثری در بهداشت روانی فرزندان باقی می گذارند ؟
 
56- تأثیر مثبت و منفی نقش الگوی معلم را در بهداشت روانی دانش آموزان بررسی کنید.
 
57- الگوی تعاملی و متعادل بین معلم ودانش آموزان چه ویژگی هایی دارد ؟
 
58-منظور از عوامل فیزیکی تشکیل دهنده محیط کارچیست و چگونه بر بهداشت روانی فرد تأثیر گذار است؟
 
59- منظور از عوامل انسانی تشکیل دهنده محیط کار چیست وچگونه بر بهداشت روانی فرد اثر دارد؟
 
60- عناصر روان درمانی را نام ببرید.
 
61- روشهای روان درمانی را در چندگروه طبقه بندی کرده اندآن را نام ببرید.
 
62- دردرمان مراجع ـ محوری که یکی ازانواع درمان بینشی است هدف چیست ؟
 
63-هدف شناخت درمانی که نوع دیگر از درمان بینشی است را بنویسید.
 
64- حساسیت زدایی تدریجی جزء چه نوع روشهای درمانی است وچگونگی آن را توضیح دهید.
 
65- روان پزشکان برای درمان اختلالات روانی از چه چیزی استفاده می کنند ؟
 
66- دلایل عدم مراجعه افراد برای خدمات روان درمانی چیست؟
 
67- چه کسانی جزء درمانگران خدمات روان درمانی هستند؟ آن را نام ببرید.
 
68- وظایف روان شناسان بالینی را باروان شناسان مشاوره مقایسه نمائید.
 
69- روان پزشکان درچه زمینه ای آموزش دیده اند ووظیفه آنها چیست ؟
 
70- مراکز مشاوره ای و خدمات روان شناسی که در زمینه تحصیلی ، شغلی ، ازدواج  ارائه خدمت  می کنند را نام ببرید .
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۹/۱۳
علی دستانزاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی