گروه علوم اجتماعی-روانشناسی واقتصادزرین شهر

مطالب جامعه شناسی،اقتصادی و روان شناختی

گروه علوم اجتماعی-روانشناسی واقتصادزرین شهر

مطالب جامعه شناسی،اقتصادی و روان شناختی

این سایت متعلق به گروه علوم اجتماعی زرین شهرمی باشد
پیوندها
طبقه بندی موضوعی
۱۳ آذر ۹۲ ، ۰۷:۰۷

نمونه سوالات روان شناسی


Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:8.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-font-kerning:1.0pt; mso-ligatures:standard;}

 

 

 

 

 

  1 روان شناسی در چه سالی به عنوان روان شناسی تجربی شناخته شد؟ در سال 1879 میلادی  

  2 علم روان شناسی چیست؟ روان شناسی علمی است که می کوشد با طرح مفاهیمی نسبتاً ساده و بدون واسطه که انجام آزمایش تجربی آنها امکانپذیر باشد و یا قابلیت بررسی با روش های تحقیق علمی را داشته باشند، به این خواسته جامه ی عمل بپوشانند.

  3 روان شناسی علمی با روان شناسی غیرعلمی چه تفاوتی دارد؟   درحقیقت این دو روان شناسی را ویژگی «علمی بودن» جدا می کند.  

4 علم تجربی چه دانشی است؟ دانشی است که درستی و نادرستی آن در گرو قضاوت و یا داوری تجربی است

5 فرضیه را تعریف کنید؟ فرضیه ادعایی درباره پدیده های عالم است که می خواهد پدیده ای را بر اساس روش علمی تأیید کند. بنابراین باید گفت که فرضیه های علمی تجربه پذیرند.  

 6 چگونه می توان با آزمایش روی افراد یک فرضیه را رد یا تأیید کرد (مثال بزنید) به عنوان مثال می توانیم با بیان یک آزمایش که گروهی از کودکان که قبلاً کارتون های خشونت بار تماشا کرده باشند و گروهی دیگر از کودکان که این کارتونهای خشونت بار را ندیده باشند. یک فرضیه را رد یا  اثبات می کنیم.  

7 موضوع روان شناسی چیست؟ مطالعه ی علمی رفتار و فرآیندهای روانی است  

  8 فعالیتهایی را که یک روان شناس سعی دارد به آنها عمل کند نام ببرید؟1. رفتار و فرآیندهای روانی را توصیف کند  2. رفتار و فرآیندهای روانی را توضیح دهد و

 تبیین کند3. از طریق تبیین صحی رفتار و فرایندهای روانی امکان پیش بینی رفتار را فراهم کند     4. از طریق تبیین صحیح و پیش بینی درست رفتار را کنترل یا تنظیم کند.  

9 پنج رویکرد روان شناسی چیست؟ 1. رویکرد شناختی    2. رویکرد رفتاری  3. رویکرد روان کاوی4. رویکرد پدیدار شناختی5. رویکرد زیست شناختی  

10 رویکردی که بیش از هر چیز فعالیت های عصبی زیستی تأکید می کند چه نام دارد؟ رویکرد زیست شناختی  

11- تفاوت دو رویکرد زیست شناختی و رفتاری چیست؟ در رویکرد زیست شناختی تأکید بر فعالیت های عصبی و زیستی است اما در رویکرد رفتاری تأکید بر عوامل






  12 شیوه رفتار درمانی در درمان اختلالات روانی چیست؟ از طریق کاربرد اصول یادگیری، درصدد حذف رفتار نامناسب است.  


  13 پدیده هایی مانند ادراک، حافظه و تفکر و ... در کدام رویکرد مورد توجه واقع شده اند؟ رویکرد شناختی در این رویکرد محیط درونی به عنوان واسطه ی بین محرک بیرونی و رفتار عمل می کند و معمولاً قابل مشاهده ی مستقیم نیست. پدیده های ذکر شده در سؤال واقعیت هایی هستند که بدون توجه به آنها توصیف و تبیین رفتار و فرآیندهای روانی، امکان پذیر نمی باشد.  


  14 تفاوت سطح هوشیار و ناهوشیار چیست؟

سطح هوشیار قسمت محدودتری از فضای روانی را تشکیل می دهد و در هر لحظه امکان آگاهی و دسترسی به آنها وجود دارد. اما سطح ناهوشیار، قسمت وسیعی از این فضا را در اختیار دارد که شامل باورها، ترس ها و خواست هایی است که خود شخص از وجود آن ها آگاه نیست ولی در هر حال بر رفتار او تأثیر ی گذارند.
15 بر اساس دیدگاه پدیدار شناختی انسان چگونه موجودی است؟ آزاد و انتخاب گر است و توانایی رشد خود شکوفایی دارد
16 مطالعات توصیفی شامل چه مواردی است ، نام ببرید؟ مطالعه ی موردی زمینه یابی و مشاهده ی طبیعی
17 در چه زمانی می گوئیم میان تغییرات دو خصیصه همبستگی وجود دارد؟ زمانیکه بتوانیم نشان دهیم که تغییرات یک خصیصه یا رفتار با تغییرات یک خصیصه یا رفتار دیگر همراه است.
18 همبستگی 0و 1- و 1+ به چه معنایی است؟0 یعنی عدم همبستگی . همبستگی کمتر از 0 تا 1- همبستگی منفی است و همبستگی بیشتر از 0 تا 1+ همبستگی مثبت است.

19 میان همبستگی مثبت و منفی چه تفاوتی وجود دارد؟ در همبستگی مثبت میان دو متغیر ارتباط مستقیم وجود دارد. یعنی با افزایش یکی ، دیگری افزایش و با کاهش یکی، دیگری کاهش می یابد. اما در
همبستگی منفی ارتباط بر عکس است یعنی با افزایش یک متغیر متغیر دیگر کاهش می یابد و برعکس با کاهش یک متغیر آن دیگری افزایش می یابد.
20- مفهوم متغیر چیست؟متغیر به ویژگی یا صفتی گفته می شود که مقدارهای گوناگون داشته باشد.
21 هدف از انجام تحقیقات کاربردی چیست؟هدف استفاده ی علمی از یافته های روان شناسی در زندگی روزمره است
22 حوزه های روان شناسی را نام ببرید؟1. روان شناسی بالینی 2. روان شناسی آموزشگاهی و تربیتی3. روان شناسی صنعتی و سازمانی

23- وظیفه روان شناسان تربیتی چیست؟روان شناسانی تربیتی در پی استفاده از اصول روان شناسی در امر آموزش پرورش هستند . آنها درصدد پیدا کردن راههای مناسب برای تطابق هرچه بیشتر خصوصیات روان شناختی دانش آموزان با مواد آموزشی و برنامه های آموزشی هستند.  

روانشناسی  سال سوم فصل اول 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۹/۱۳
علی دستانزاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی