گروه علوم اجتماعی-روانشناسی واقتصادزرین شهر

مطالب جامعه شناسی،اقتصادی و روان شناختی

گروه علوم اجتماعی-روانشناسی واقتصادزرین شهر

مطالب جامعه شناسی،اقتصادی و روان شناختی

این سایت متعلق به گروه علوم اجتماعی زرین شهرمی باشد
پیوندها
طبقه بندی موضوعی

v\:* {behavior:url(#default#VML);} o\:* {behavior:url(#default#VML);} w\:* {behavior:url(#default#VML);} .shape {behavior:url(#default#VML);}
Normal 0 false false false false EN-US X-NONE AR-SA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:8.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-font-kerning:1.0pt; mso-ligatures:standard;}
X
تبلیغات

 
نمونه سؤالات د رس روان شناسی فصل 1 سال سوم رشته علوم انسانی
1 ـ تصور شما از روانشناس چیست ؟        2 ـ آیا تمام فعالیت های روان شناسان را می توان در دو فعالیت ( تحلیل گری و محققی ) خلاصه کرد ؟ چرا ؟          3 ـ فایده ی مطالعه روان شناسی چیست ؟
4 ـ گذراندن درس روان شناسی به شما چه کمکی می کند ؟           5 ـ روان شناسی در چه سالی به عنوان یک علم تجربی شناخته شده و در پاسخ به چه سؤالی کوشش می کند ؟
6 ـ منظور از روان شناسی چیست ؟ 7 ـ روان شناسی علمی را تعریف کنید ؟      8 ـ برای پاسخ به سؤالات مطرح شده در روان شناسی در اولین قدم باید چه کار کرد ؟ با ذکر مثال توضیح دهید .
9 ـ اولین هدف روان شناسی علمی چیست ؟                    10 ـ تفاوت توصیف پدیده ها توسط روان شناس با یک فرد عادی چیست ؟              11 ـ هدف پیش بینی پدیده های علمی چه زمانی تحقق می یابد ؟
12 ـ پیش بینی دقیق پدیده های علم روان شناسی مستلزم چیست ؟  13 ـ چه موقع و چگونه جایگاه و اعتبار علمی پیش بینی روان شناسی افزایش می یابد ؟با ذکر مثال توضیح دهید .
14 ـ فایده پیش بینی با درجه بالای اعتبار چیست ؟ با مثال توضیح دهید . 15 ـ کنترل پدیده های علم روان شناسی چگونه انجام می شود؟ با ذکر مثال توضیح دهید .   16 ـ روش تحقیق علمی را تعریف کنید ؟
17 ـ سه ویژگی که می توان با آن آزمون پذیری یا تجربه پذیری را به حداکثر رساند را نام ببرید ؟       18 ـ کنترل را با ذکر مثال توضیح دهید .
19 ـ تعریف عملیاتی پدیده های روان شناسی را به عنوان یکی از ویژگی های تجربه پذیر بودن با مثال توضیح دهید .  20 ـ تکرار پذیری را به عنوان یکی از سه ویژگی آزمون پذیری توضیح دهید .
21 ـ یک نظریه علمی از طریق چند قرایند انجام می گیرد ؟ نام ببرید .      22 ـ اولین قدم در ایجاد دانش ......................... است .              23 ـ فرایند استقراء را با ذکر مثال توضیح دهید .
24 ـ ارائه نظریه علمی از طریق فرایند قیاس را با ذکر مثال توضیح دهید .                 25 ـ چرا انسان را به سادگی سایر پدیده ها نمی توان مورد مطالعه قرار داد ؟
26 ـ پیچیدگی مطالعه ی انسان چه مشکلی ایجاد نموده است ؟       27 ـ روان شناس با چه روشی می تواند مرز روانشناسی علمی و غیر علمی را مشخص سازد ؟
28 ـ موضوع روان شناسی چیست ؟ نام برده و هر کدام را توضیح دهید . 29 ـ چرا برای شناخت انسان از معرفت های گوناگون استفاده می شود ؟ توضیح داده و نام ببرید .       30 ـ رویکرد در روان شناسی را توضیح دهید .
31 ـ پنج رویکرد اصلی در روان شناسی را نام ببرید .      32 ـ رویکرد زیست شناختی چگونه به توصیف و تبیین کارکردهای روانی می پردازد ؟ مثال بزنید .         
33 ـ منطقه بندی کردن کنش مغز ( آزمایش پل بردکا ) را برای اثبات رویکرد زیست شناختی توضیح دهید .    34 ـ یافته های لسلی برای اثبات رویکرد ریست شناختی را توضیح دهید .
35 ـ تحریک الکتریکی مغز چه تأثیری در رفتار دارد ؟      36 ـ سندرم تطابق عمومی چه چیزی را مشخص می سازد ؟          37 ـ پژوهش هانس سلیه در اثبات رویکرد زیست شناختی را توضیح دهید .
38 ـ روان کاوی چیست ؟    39 ـ رویکرد روان کاوی در توصیف و تبیین کارکردهای روانی چه نظری دارد ؟ توضیح دهید . 40 ـ پیش فرض نظریه ی روان کاوی فروید بر چه نیرویی تأکید دارد ؟ توضیح دهید .
41 ـ مهم ترین درک ما از نظر فروید چیست ؟       42 ـ چرا نظریه فروید جبرگرا است ؟        43 ـ پیش فرض رویکرد رفتاری بر چه نکته ای تأکید دارد ؟ توضیح دهید .
44 ـ چرا به رویکرد رفتاری « رفتارگرا » می گویند ؟     45 ـ هدف رفتار درمانی چیست ؟    46 ـ روش حساسیت زدایی منظم را به عنوان دلیلی برای اثبات رویکرد رفتاری توضیح دهید .
47 ـ بیزاری درمانی برای درمان چه رفتارهایی استفاده می شود ؟           48 ـ پس خوراند زیستی چگونه تکنیکی است ؟ 49 ـ معایب رویکرد رفتاری را توضیح دهید .
50 ـ رویکرد شناختی ذهن را به چه تشبیه نموده است ؟ چرا ؟   51 ـ یکی از مشکلاتی که رویکرد شناختی با آن مواجه است ، چیست ؟    52 ـ اهمیت فرایندهای میانجیگر و فرایندهای ذهنی در رویکرد شناختی را توضیح دهید .
53 ـ رویکرد شناختی به چه عاملی در توصیف تبیین رفتارها اهمیت می دهد ؟ چرا ؟    54 ـ رویکرد شناختی رویکرد غالب در کدام حوزه های روان شناسی است ؟ نام ببرید .  55 ـ معایب رویکرد شناختی چیست ؟
56 ـ رویکرد انسان گرا بین کدام دو رویکرد قرار دارد ؟   57 ـ مازلو رویکرد انسان گرا را چه نامیده است ؟   58 ـ نظریه ی روان شناس انسان گرا در توصیف و تبیین رفتار انسان را توضیح دهید .
59 ـ رویکرد انسان گرا را با رویکرد رفتاری مقایسه کنید .      60 ـ چرا رویکرد انسان گرا با روش های علمی مرسوم مخالفت می کند ؟           61 ـ پیش فرض نظریه راجرز در اثبات رویکرد انسان گرا را توضیح دهید .
62 ـ نظریه ی ابراهام مازلو در مورد سلسله مراتب نیازها را توضیح دهید .          63 ـ سلسله مراتب نیازهای ارائه شده توسط مازلو را به ترتیب از پایین تا بالا ترین سطح بنویسید .
64 ـ انتقاداتی که به رویکرد انسان گرا وارد می شود را توضیح دهید .   65 ـ سه روش تحقیق در روان شناسی علمی را نام ببرید .     66 ـ روان شناسی بر اساس چه نوع شواهدی نظریات خود را ارائه می دهد .
67 ـ روان شناسان برای یررسی فرضیه ها دست به چه فعالیت هایی می زنند ؟     68 ـ روش مطالعه ی آزمایشی را توضیح دهید . مثال بزنید .     69 ـ متغیر مستقل و وابسته را با ذکر مثال توضیح دهید .
70 ـ مهم ترین اصل روش آزمایشی چیست ؟ آن را توضیح دهید . با ذکر مثال .   71 ـ روش آزمایشی را بطور مختصر توضیح دهید .   72 ـ چرا باید در روش آزمایشی دو گروه آزمایش و کنترل ویژگی های یکسانی داشته باشند ؟
73 ـ مهم ترین ویژگی روش آزمایشی چیست ؟    74 ـ مزایای اصلی روش آزمایشی چیست ؟    75 ـ در چه صورت آزمایش تکرار پذیر نخواهد بود ؟ 
76 ـ چرا در بیش تر مواقع بررسی ویژگی های روانی در شرایط آزمایشگاهی امکان پذیر نمی باشد ؟ مثال بزنید .    77 ـ برای بررسی فرضیه های علمی به چه نوع اطلاعاتی نیاز داریم ؟ آن ها را بنویسید .
78 ـ همبستگی را با ذکر مثال توضیح دهید .      79 ـ بیش ترین همبستگی چگونه نشان داده می شود ؟    80 ـ مطالعه همبستگی و مطالعات آزمایشی را مقایسه کنید . 
81 ـ به چه دلایلی روان شناسان ترغیب می شوند تا از روش مطالعه ی همبستگی استفاده کنند ؟     82 ـ مشاهده ی طبیعی چیست ؟ تعریف کنید .  83 ـ مشاهده طبیعی اولین بار توسط چه گروهی معرفی شد ؟ نام برده توضیح دهید .
84 ـ روش تحقیق اندرسون  چه بود و در چه رابطه ای انجام گرفت ؟   85 ـ یکی از لوازم اصلی در مشاهده ی طبیعی ، .......................... در مشاهده است .   86 ـ مزایا و معایب روش مشاهده ی طبیعی را مقایسه کنید .
87 ـ حوزه های تحقیقی در روان شناسی را نام برده و توضیح دهید . 88 ـ حوزه های اصلی در تحقیقات بنیادی را نام برده و حوزه های کوچکتر آن را طبق جدول 9 ـ 1 مشخص نمایید .   89 ـ فواید کار در رشته روان شناسی چیست
90 ـ چگونه با اخذ مدرک کارشناسی ارشد و دکتری می توانید دامنه ی فرصت های شغلی پیش روی خودتان را گسترش دهید
نمونه سؤالات فصل 2 د رس روان شناسی سال سوم رشته علوم انسانی
1 ـ رشد را تعریف کنید .   2 ـ ابعاد رشد را نام ببرید .     3 ـ دو فرایند ............ و ........... زیر بنای تغییرات رشدی هستند .    4 ـ رسش را تعریف کنید .     5 ـ چرا ما انسان ها در جنبه های بسیاری از رشد شبیه یکدیگر هستیم ؟
6 ـ یادگیری را تعریف کنید و مثال بزنید .   7 ـ ویژگی ها و مشخصات اصلی رشد را نام ببرید .         8 ـ مرحله ای بودن و مداوم بودن فرایند رشد را توضیح دهید .    
9 ـ مراحل رشد انسان در طول زندگی را از دیدگاه روان شناسان نام ببرید . طبق جدول 1 ـ 2     10 ـ توضیح دهید که رشد فرایندی کل گرا ست و جنبه های مختلف دارد .  
11 ـ امروزه متخصصان رشد به چه نتیجه ای در مورد جنبه ها و ابعاد مختلف رشد رسیده اند با ذکر مثال توضیح دهید .        12 ـ انعطاف پذیری به چه معناست ؟       13 ـ انعطاف پذیری رشد را با مثال توضیح دهید .
14 ـ انعطاف پذیری چه فایده ای دارد ؟    15 ـ تأثیر زمینه ها و شرایط تاریخی ـ فرهنگی را بر جریان رشد توضیح دهید .    16 ـ چرا هر یک از متخصصان رشد بر یکی از جنبه های خاص از انسان توجه دارند ؟
17 ـ چرا نظریه ها و دیدگاه های متفاوتی در باره ی رشد وجود دارد ؟    18 ـ دو نظریه رشد را فقط نام ببرید .                  19 ـ کدام روان شناس بیش از دیگران در باره تفکر کودکان مطالعه کرده است ؟
20 ـ پیاژه در مطالعات خود به چه نتیجه ای در مورد فرایندهای تفکر رسیده است ؟ توضیح دهید .                              21 ـ دیدگاه پیاژه در مورد هوش را توضیح دهید .    22 ـ سازگاری از دیدگاه پیاژه چند جانبه است ؟ چگونه ؟
23 ـ نتیجه ی تحقیقات پیاژه در باره ی درک کودکان در مورد مفاهیمی چون عدد و زمان و حجم و .......... چیست ؟               24 ـ چهار دوره شناختی پیاژه را به ترتیب نام ببرید .
25 ـ دوره ی حسی ـ حرکتی از چه سنی شروع می شود و کودکان دارای چه ویژگی هایی می شوند ؟                 26 ـ دامنه ی سنی پیش عملیاتی را نوشته و ویژگی های کودکان در این مرحله را توضیح دهید .
27 ـ دوره ی عملیات عینی پیاژه در چه سنینی است و چه ویژگی هایی پیدا می کنند ؟                                  28 ـ دامنه ی دوره ی عملیات ذهنی یا صوری از چه سنی شروع می شود ، ویژگی های فرد در این دوره را بنویسید .
29 ـ نظریه ی روانی ـ اجتماعی اریکسون را توضیح دهید .                                                               30 ـ منظور از بحران در نظریه اریکسون چیست ؟ چه تأثیری بر شخصیت فرد می گذارد ؟
31 ـ  به نظر اریکسون زمانی که بحران یک مرحله حل نشده باشد چه مشکلی برای فرد ایجاد می شود ؟           32 ـ سه مرحله ی مهم از مراحل رشد روانی ـ اجتماعی اریکسون را فقط نام ببرید .
33 ـ مرحله ی اول از مراحل رشد روانی ـ اجنماعی اریکسون چه سنی است ؟ کودک دارای ویژگی هایی می باشد ؟    34 ـ در سنین 12 تا 20 سالگی فرد با چه نوع بحرانی مواجه می شود ؟ ویژگی های فرد دراین دوره را بنویسید .
35 ـ ویژگی های دوره ی سالخوردگی فرد را بنویسید و دامنه ی سنی آن را از نظر اریکسون مشخص کنید .      36 ـ به نظر اریکسون در ایجاد بحران ها چه عواملی نقش دارند ؟
37 ـ اریکسون رشد را فقط به دوره ی کودکی و نوجوانی محدود نمی کند و معتقد است رشد ..................... ادامه دارد .    38 ـ سلول تخم چگونه تشکیل می شود ؟
39 ـ کروموزوم چیست ؟ و هر سلول تخم دارای چند کروموزوم است ؟   40 ـ ژن چیست ؟ چه وظیفه ای دارد ؟     41 ـ انسان دارای چند نوع سلول است ؟ نام ببرید .     42 ـ سلول های بدنی چه ویژگی هایی دارند ؟ توضیح دهید .
43 ـ سلول جنسی دارای چه ویژگی هایی می باشد ؟ توضیح دهید .    44 ـ کدام جفت از سلول ها عامل تعیین کننده ی جنسیت فرزند می باشد ؟    45 ـ عامل تعیین کننده ی جنسیت پدر است یا مادر ؟ چگونه ؟
46 ـ منظور از فنوتیپ چیست ؟   47 ـ منظور از ژنوتیپ چیست ؟    48 ـ چگونه فرزند مادر و پدری که هر دو دارای رنگ چشم قهوه ای اند ، امکان این را دارد که رنگ چشم آبی داشته باشد ؟
49 ـ سه مرحله از انعقاد نطفه در رحم مادر تا تولد چند مرحله ی رشد وجود دارد ؟ نام ببرید .      50 ـ مرحله زیگوت را توضیح دهید .     51 ـ مرحله ی رویانی (هفته سوم تا هفته هشتم ) را توضیح دهید .
52 ـ مرحله جنینی را توضیح دهید .      53 ـ چه عوامل محیطی می تواند رشد قبل از تولد و فرایند تولد را دچار مشکل کند ؟       54 ـ اگر تغذیه مادر در سه ماه آخر باروری نامناسب باشد ، چه نارسایی در جنین ایجاد می کند ؟
55 ـ نوزاد بدنیا آمده از سوءتغذیه مادر و یا مصرف داروهای شیمیایی دچار چه دشواریهایی بعد از تولد می باشد ؟   56 ـ رابطه ی سن مادر و خطر مرگ نوزاد یا جنین طبق نمودار 1 ـ 2 را مختصرا توضیح دهید .
57 ـ دوره ی طفولیت در چه دامنه ی سنی است ؟ تغییرات رشدی در این مرحله چگونه است ؟      58 ـ ویژگی های جسمانی دوره ی طفولیت را بنویسید .
59 ـ در دوره ی طفولیت وزن بدن کودک ....................... برابر و قد او .................... برابر می شود .      60 ـ رشد شناختی دوره ی طفولیت چه نوع توانایی هایی را برای طفل به وجود می آورد ؟
61 ـ رشد هیجانی و اجتماعی دوره ی طفولیت چه ویژگی های مثبتی را برای طفل به وجود می آورد ؟         62 ـ دامنه ی سنی دوره ی کودکی اول را بنویسید و چگونگی تسلط کودک بر محیط را توضیح دهید .
63 ـ چرا کودکان در دوره ی کودکی اول لاغر به نظر می رسند ؟      64 ـ رشد مغز در دوره ی کودکی اول چگونه است و چه تأثیری بر رفتار کودک دارد ؟ مثال بزنید .
65 ـ رشد شناختی کودک در دوره ی اول کودکی چگونه است و چگونه می توان راهبردهای حافظه ی کودک را افزایش داد ؟      66 ـ مهم ترین خصوصیات شناختی در دوره ی کودکی اول .................... کودک است .
67 ـ چگونگی رشد زبان در کودکی اول را بنویسید .      68 ـ مفهوم خود در چه دوره ای از زندگی برای افراد ایجاد می شود ؟      الف ـ دوره ی طفولیت              ب ـ دوره ی کودکی دوم        
ج ـ دوره ی کودکی اول           د ـ دوره ی نوجوانی       69 ـ رشد مفهوم خود چه نوع توانایی هایی را برای کودک به وجود می آورد ؟ توضیح دهید .
70 ـ در دوره ی کودکی اول در شکل گیری رفتار جنسی ، هم استانداردهای اجتماعی و فرهنگی و هم .......و ...... دخالت دارند .     71 ـ چرا بیماری و مرگ کودکان در دوره ی دوم کودکی کم تر از دوره های دیگر اتفاق می افتد ؟
72 ـ دامنه ی سنی دوره ی کودکی دوم از .... تا ...... سالگی است .    73 ـ ویژگی رشد دوره ی کودکی دوم در مقایسه با دوره های دیگر چگونه است ؟   74 ـ خصوصیات رشد جسمانی دوره ی دوم کودکی را بنویسید و مثال بزنید .
75 ـ رشد تفکر کودک در دوره ی دوم آن چه توانایی هایی به او می دهد ؟    76 ـ در دوره ی کودکی دوم از چه نوع توجه ای استفاده می شود ؟   77 ـ راهبردهای ذخیره سازی و بازیابی اطلاعات در دوره ی کودکی دوم را بنویسید .
78 ـ افزایش ظرفیت پردازش اطلاعات چه توانایی خاصی را به کودک در دوره ی کودکی دوم می دهد ؟ مثال بزنید .    79 ـ چرا کودکان دوره ی دوم بهترین یادگیرندگان زبان دوم هستند ؟  
80 ـ بهترین سن برای شروع آموزش زبان دوم چیست ؟    81 ـ دو زبانگی در کودکان را توضیح دهید و چه نوع توانایی شناختی را در کودکان دوره ی دوم ایجاد می کند ؟
82 ـ محیط اجتماعی کودک فبل از دبستان را با محیط اجتماعی کودک دبستانی مقایسه کنید .       83 ـ دوره ی تولید و کار کدام دوره ی کودکی به حساب می آید ؟ چرا ؟    84 ـ شناخت اجتماعی کودکی دوم را توضیح دهید .
85 ـ آگاهی کودک از توانایی و ناتوانی های خود را در دوره ی کودکی دوم با ذکر مثال توضیح دهید .   86 ـ ارتباط با گروه هم سالان در دوره ی کودکی دوم و نوجوانی را مقایسه کنید .
87 ـ معمولا سنین بین ................... تا ......................... سالگی را دوره ی نوجوانی می نامند .        88 ـ نوجوان در این دوره با چه نوع تحولاتی روبرو می شود ؟ چه مشکلاتی برای او به وجود می آید ؟
89 ـ آیا مسائل نگران کننده ی دوره ی نوجوانی به تحولات این دوره مربوط می شود ؟  چگونه ؟            90 ـ چه نوع هورمون ها در پسران و دختران در دوره بلوغ ترشح می شود ؟
91 ـ مهم ترین تغییرات جسمانی دوره نوجوانی ........................... است .                                       92 ـ در دوره ی نوجوانی رشد جسمانی و ......................... به دوره کودکی پایان می دهد .
93 ـ شروع سن بلوغ می تواند بین سنین .................... تا ........................... سالگی در تغییر باشد .     94 ـ عوامل مؤثر در سن بلوغ را فقط نام ببرید .
95 ـ جنس را به عنوان یکی از عوامل مؤثر در سن بلوغ توضیح دهید .     96 ـ وراثت را توضیح دهید .     97 ـ تأثیر عوامل جغرافیایی ـ فرهنگی را بر بلوغ توضیح دهید .   98 ـ ساختمان بدن چه تأثیری بر بلوغ دارد ؟
99 ـ وضعیت تغذیه و سلامت چگونه بر بلوغ تأثیر می گذارد ؟      00 ـ تأثیر روابط عاطفی و اجتماعی بر بلوغ را توضیح دهید .    101 ـ رشد جسمانی ناگهانی چه تغییرات ظاهری را در نوجوان به وجود می آورد ؟توضیح دهید .
102 ـ دختران در دوره ی نوجوانی در ....... سالگی و پسران در ...... سالگی بیش ترین افزایش وزن را دارند .      103 ـ آخرین قسمت های بدن که در دوره ی نوجوانی رشد می کند کدام اندام است ؟ جزییات تغییر آن را بنویسید .
104 ـ تغییرات بدنی سریع دوران بلوغ بدن نوجوان را مستلزم چه نوع تغذیه ای می کند ؟      105 ـ وزن شش حدودا ........... برابر و اندازه ی قلب .............. برابر پیش از نوجوانی می شود .
106 ـ رشد شش و قلب چه نوع توانایی هایی را به نوجوان می دهد ؟        107 ـ جنسی چه نوع صفاتی را در نوجوان به وجود می آورد ؟ نام ببرید .      108 ـ صفات اولیه جنسی را توضیح دهید .
109 ـ صفات ثانویه جنسی را توضیح دهید .    110 ـ تفاوت صفات اولیه ی جنسی و صفات ثانویه جنسی در چیست ؟      111 ـ چرا در مراحل اولیه ی بلوغ احتمال باروری از سال های بعدی کم تر است ؟
112 ـ چگونگی رشد مو را به صورت صفات ثانوی جنسی توضیح دهید .                             113 ـ رشد موی صورت به ویژگی های ........و .......... بستگی دارد .  
  114 ـ چگونگی عکس العمل نوجوان در مقابل تغییرات مهم بدنی و جنسی به چه عواملی بستگی دارد ؟             115 ـ معایب و مزایای بلوغ زودرس و دیررس را در دختران و پسران مقایسه کنید .
116 ـ توانایی های شناختی دوره ی نوجوانی را توضیح دهید .        117 ـ توانایی فراشناختی دوره ی نوجوانی ............. است .       118 ـ نوجوان نه تنها از لحاظ کمّی دجار تحولات شناختی می شود بلکه ......نیز پیدا می کند .
119 ـ مهم ترین تحولات شناختی دوره ی نوجوانی را نام ببرید .        120 ـ تفکر فرضیه سازی را با ذکر مثال توضیح دهید .           121 ـ تفکر فرضیه سازی چه امکاناتی را برای نوجوان به وجود می آورد ؟
122 ـ استدلال قیاسی را با ذکر مثال با استدلال استقرایی دوران دبستان مقایسه کنید .    123 ـ تصور کودکان و نوجوانان در مثال دلفین ها نشان دهنده ی چه نوع تفکراتی است ؟
124 ـ بالانس وزنه ها توسط پیاژه نشان دهنده ی جه نوع تفکری است ؟ توضیح دهید .      125 ـ تفکر در باره ی خود چگونه به صورت احساسات و انگیزه های متعارض در نوجوانی بروز می کند ؟
126 ـ تفکر .......   و ........ به نوجوانان امکان می دهد که در باره ی خود وارسی و تفکر کنند .     127 ـ ویژگی های ........... و ................. گر چه خود آگاهی نوجوان را بیش تر می کند ولی خطراتی را برای او به همراه دارد .
128 ـ ویژگی شکست ناپذیری در دوره ی نوجوانی را توضیح دهید .    129 ـ ویژگی قهرمان سازی  را توضیح دهید .      130 ـ سه دوره اصلی رشد استدلال اخلاقی کلبرگ را نام برده و توضیح دهید  .
131 ـ رشد استدلال اخلاقی دختران و پسران را در دوران نوجوانی مقایسه کنید .
  132 ـ مدارکی که در تصمیم گیری دوسویه نوجوانان (نامناسب و ضعیف و یا مناسب و صحیح) دوران نوجوانی وجود دارد را از روی نکاتی می توان فهمید ، آن ها را مختصرا توضیح دهید .
133 ـ مهم ترین ویژگی رشد روانی ـ اجتماعی دوره نوجوانی ............ و ...............است که پاسخ به سؤال مهم «من کیستم » می باشد .      134 ـ تعریف خود در دوره نوجوانی چگونه تلاشی است ؟ و چگونه به وجود می آید ؟
135 ـ در فرآیند رسیدن به خود حقیقی نوجوان دچار چه موقعیت های متضادی می شود ، مثال بزنید .        136 ـ به چه دلایلی نوجوان از خود کاذب استفاده می کند ؟ مناسب ترین راه حل کدام است ؟
137 ـ برای کسب هویت خود ، نوجوانان دست به چه تلاشی هایی می زنند . مثال بزنید .                        138 ـ نقش آموزی جنسیتی چگونه به وجود می آید و از چه زمانی شروع می شود ؟
139 ـ رابطه ی نقش جنسی و کسب هویت آینده فرد را توضیح دهید .                                                140 ـ نوجوانانی که در آخر دوره ی نوجوانی به تعریف خود دست یافته اند ، دارای چه ویژگی هایی هستند ؟
141 ـ نوجوانانی که در پایان دوره ی نوجوانی به تعریف خود و هویت مثبت دست نیافته اند چگونه اند ؟       142 ـ نقش والدین در تعریف خود را توضیح دهید .
143 ـ چه نوع والدینی در تعریف خود و هویت مثبت دوره ی نوجوانی کمک می کنند ؟ چگونه ؟                  144 ـ نقش هم سالان در تعریف خود را توضیح دهید .
145 ـ چرا گروه هم سالان منبع اطلاعاتی مهمی در تعریف خود هستند ؟                                               146 ـ فشارهای گروهی هم سالان در سنین ..................... ــ ................... سالگی افزایش می یابد .
147 ـ نوجوانی که رفتار خود را تحت فشار های گروهی انجام می دهد چگونه است ؟
 
 
نمونـــه سؤالات درس روان‌شناســــی سال ســوم  فصل سوم
1 ـ چند نوع فرآیند شناختی نام ببرید .      2 ـ در روان‌شناسی چگونه فرآیندهای شناختی هم به صورت تفکیک شده و هم به صورت به هم پیوسته پردازش می‌کند ؟     3 ـ احساس را تعریف کنید .
4 ـ حواس پنجگانه از طریق چه نوع گیرنده‌هایی به سیستم عصبی منتقل می‌شود ؟ نام ببرید .      5 ـ ادراک را تعریف کنید .               6 ـ مراحل ادراک بینایی را نام ببرید و توضیح دهید .
7 ـ چرا در پردازش اطلاعات سلول‌های عصبی متفاوتی درگیر می‌شوند ؟ با ذکر مثال توضیح دهید .    8 ـ در چه بیماری شخص قادر به ارتباط برقرار کردن بین اطلاعات دریافتی فعل و تجربیات ادراکی فبلی خود نیست ؟ نام ببرید
9 ـ پایین‌ترین و بالاترین سطح پردازش اطلاعات را نام ببرید .  10 ـ دو نوع سلول موجود در شبکیه را نام ببرید . هر یک در چه بخشی از شبکیه قرار دارند ؟    11 ـ هر یک از سلول‌های موجود در شبکیه در چه شدتی از نور فعالند ؟
12 ـ کدام‌یک از سلول‌های موجود در شبکیه به رنگ‌ها حساسند ؟     13 ـ اطلاعات سلول‌های مخروطی و میله‌ای از چه سلول‌هایی عبور می‌کند و چه ویژگی دارند ؟
14 ـ سلول‌های دوقطبی و گانگلیون چند نوعند و هر یک چه وضیفه‌ای دارند ؟     15 ـ نقش تالاموس در ادراک اطلاعات چیست ؟
16 ـ اطلاعات از تالاموس به ترتیب به چه بخش‌هایی از قشر خاکستری ارسال می‌شود ؟ و هر بخش چه وضیفه‌ای در ادراک بینایی دارد ؟   17 ـ قشر خاکستری در ناحیه‌ی پس سری در قشر خاکستری به چند منطقه تقسیم می‌شود ؟
18 ـ با اینکه ما ادراک واحدی از شیء و فرد داریم ، چرا اطلاعات بینایی گوناگونی از شیء و فرد داریم ؟                19 ـ نقش قشر خاکستری در ادراک را توضیح دهید ؟
20 ـ چهار لوب ( ناحیه بزرگ ) قشر خاکستری را نام برده و نقش هر یک را در ادراک نام ببرید .     21 ـ ادراک بینایی فضایی و ادراک اطلاعات پیچیده‌ی بینایی مانند صورت افراد هر یک در کدام لوب قشر خاکستری انجام می‌گیرد ؟
22 ـ لوب پیشانی در کجا قرار دارد و چه نقشی در ادراک دارد ؟                                               23 ـ خطاهای ادراکی به چه دلایلی ممکن است به وجود آید ؟ نام ببرید .   
24 ـ تصویر 4 ـ 3 و تصویر 5 ـ 3 در صفحه 82 کتاب هریک در ارتباط با کدام علت از علل خطاهای ادراکی است ؟ نام ببرید .       25 ـ ثبات ادراکی یعنی چه ؟ یک مثال بزنید .
26 ـ توجه را تعریف کنید ؟ انواع آن را نام ببرید .        27 ـ توجه انتخابی را تعریف کنید .      28 ـ توجه غیرانتخابی را تعریف کنید .        29 ـ ویژگی‌های محرک‌های توجه غیرانتخابی را نام ببرید .
30 ـ با ذکر مثال توجه غیرانتخابی و انتخابی را مقایسه کنید .           31 ـ مکالمه‌ی دو نفر در میان همهمه‌ی مکالمات گوناگون به چه دلایلی مهم به نظر می‌رسد ؟ نام ببرید .
32 ـ توجه به مکالمات دیگران به چه عواملی بستگی دارد ؟ نام ببرید .              33 ـ پیام‌های گوناگون که به طور همزمان به دو گوش وارد می‌شود ، کدام‌یک از این پیام‌ها بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد  چرا ؟
34 ـ گلوگاه شناختی را تعریف کنید و مثال بزنید .     35 ـ در فرآیند دریافت اطلاعات به سیستم شناختی ما چگونه اطلاعات مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد ؟ توضیح دهید .
36 ـ با رسم نمودار 3 ـ 3 گلوگاه شناختی را در مراحل بالاتر پردازش اطلاعات توضیح دهید .        37 ـ توجه بر اساس تعداد تکلیف‌ها ( محرک‌ها ) از محیط چگونه تقسیم‌بندی می‌شود ؟
38 ـ توجه پراکنده را تعریف کنید و مثال بزنید .       39 ـ عوامل مؤثر بر توجه پراکنده را نام ببرید .        40 ـ تشابه دو تکلیف را با ذکر مثال توضیح دهید .
        41 ـ تمرین و مهارت را به عنوان یکی از عوامل مؤثر در توجه پراکنده با ذکر مثال توضیح دهید .     42 ـ ظرفیت شناختی انسان چگونه قابل توسعه و گسترش می‌شود ؟ با مثال توضیح دهید .
43 ـ .................. به انسان این امکان را می‌دهد که راهبردهای جدیدی را برای انجام هر تکلیف بیاموزد و تداخل در انجام تکالیف را کاهش دهد .    44 ـ تمرین بیشتر چه تأثیری بر روی توجه می‌گذارد ؟
45 ـ دشواری تکلیف را با ذکر مثال توضیح دهید .    46 ـ از نظر نوع پردازش  توجه ارادی و غیرارادی را مقایسه کنید .    47 ـ اکتساب و ثبت اطلاعات  در مرحله‌ی اول حافظه چه نامیده می‌شود  ؟
 48 ـ حافظه را تعریف کنید .   49 ـ نظریه افلاطون را در مورد اطلاعات و حافظه بنویسید .    50 ـ افلاطون اطلاعات را به چه تشبیه نموده است ؟   51 ـ ویلیام جیمز حافظه را به چند نوع تقسیم نموده است نام برده و مقایسه کنید .
52 ـ سه مرحله اصلی حافظه را نام برده و توضیح دهید .   53 ـ مرحله درونداد و برونداد حافظه را نام برده مقایسه کنید .    54 ـ اصول مهم در حافظه را بنویسید .
55 ـ یادگیری ارادی چرا از یادگیری غیرارادی مؤثرتر است ؟ با ذکر مثال توضیح دهید .     56 ـ یادگیری عمقی و معنایی چرا از یادگیری سطحی مؤثرتر است ؟ با ذکر مثال توضیح دهید .
57 ـ چهار سطح یادگیری را نام ببرید و از هر کدام یک مثال بزنید .      58 ـ اصل زمینه در یادگیری مطالب چه تأثیری دارد ؟ با مثال توضیح دهید .    59 ـ صحت و سرعت یادآوری یا بازیابی به چه عواملی بستگی دارد ؟
60 ـ هر یک از افراد ممکن است کلمه‌ی شیر را چگونه یادآوری کند و این یادآوری او به چه عاملی بستگی دارد ؟     61 ـ شرایط زمانی و مکانی اطلاعات چه تأثیری در میزان یادآوری افراد دارد ؟
62 ـ یادآوری به کمک سرنخ در یادآوری مطالب از یادآوری آزاد مؤثرتر است چرا ؟      63 ـ بازشناسی را با یادآوری آزاد و به کمک سرنخ مقایسه کنید .     64 ـ بازشناسی را توضیح دهید .
65 ـ بازیابی آشکار و نهان را در یادآوری مطالب توضیح دهید .     66 ـ توضیح دهید که اگر یادگیرنده در یادگیری مطالب درگیر باشد چقدر در عملکرد حافظه مؤثر خواهد بود ؟
67 ـ اثر تولید در یادگیری را توضیح دهید .         68 ـ حافظه‌ی عملی و حافظه‌ی کلامی را مقایسه کنید .     69 ـ انواع حافظه را نام ببرید و ارتباط آنها را با هم طبق نمودار 6 ـ 3  کتاب توضیح دهید .
70 ـ عبور از حافظه حسی به حافظه کوتاه مدت نیازمند ...................... است و عبور از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت نیازمند ........................ است .
71 ـ تقسیم بندی معروف حافظه تولونیگ در مورد حافظه بلند مدت را نام ببرید .    72 ـ حافظه رویه‌ای را توضیح دهید .     73 ـ حافظه آماده سازی ادراکی را توضیح دهید .    74 ـ حافظه معنایی را با مثال توضیح دهید .
75 ـ حافظه حوادث خاص ( رویدادی ) را توضیح دهید .   76 ـ اختلالات حافظه غالبا چگونه به وجود می‌آیند ؟با مثال توضیح دهید .    77 ـ هیپوکامپوس در کجا قرار دارد و نقش آن را در حافظه توضیح دهید .
78 ـ لوب‌های چهارگانه قشر خاکستری در حافظه چه نقشی دارند ؟    79 ـ کارکردهای گوناگون زبان را بنویسید .     80 ـ رشد یافته‌ترین و کامل‌ترین سیستم ارتباطی چه نام دارد ؟
81 ـ سه نظریه مختلف در مورد زبان را توضیح دهید .    82 ـ اشکال سیستم زبان را نام برده و چگونگی ارتباط آنها را بنویسید .     83 ـ سیستم سلسله مراتبی مراحل تحولی زبان را توضیح دهید .
84 ـ پایه و اساس زبان نوشتاری ................. است .    85 ـ سیستم موازی اشکال چهارگانه زبان را توضیح دهید .    86 ـ سیستم درونداد و برونداد زبان را توضیح دهید .    87 ـ سیستم پردازش اطلاعات را توضیح دهید .
88 ـ ارتباط بین دو انسان که شامل زبان بیانی و زبان دریافتی است طبق نمودار 7 ـ 3 توضیح دهید .        89 ـ در بخش بیانی اگر وقفه در فرآیند ارتباطی به وجود آید در گفتن و نوشتن چه آسیبی ایجاد می‌شود ؟
90 ـ در بخش دریافتی فرآیند ارتباطی آسیب می‌تواند در کجا باشد ؟       91 ـ شنیدن مهارتی پایه و اساسی است که از طریق ................... و ................... می‌تواند بهبود یابد .
92 ـ انواع شنیدن را نام برده و توضیح دهید و مثال بزنید .       93 ـ لب‌خوانی بیشتر مورد استفاده چه کسانی قرار می‌گیرد ؟ چه تأثیری در شنونده‌ها ایجاد می‌کند ؟
94 ـ مهارت‌های گفتن را بنویسید .     95 ـ یکی از شرایطی که در کمیت و کیفیت گفتار بین گوینده و شنونده اثر می‌گذارد چیست ؟ آن را با مثال توضیح دهید .
96 ـ زمینه مشترک در گفتن شامل چه چیزهایی می‌شود ؟ با مثال توضیح دهید .     97 ـ خطاهای تبدیلی را با مثال توضیح دهید .     98 ـ خطاهای شکلی را در گفتن با مثال توضیح دهید .     99 ـ پدیده نوک زبانی را توضیح دهید .
100 ـ مهارت‌های خواندن را بنویسید .   101 ـ راهکارهای مهم در کلمه خوانی چیست آنها را بنویسید .     102 ـ آواشناسی که یکی از راهکارهای کلمه خوانی است را توضیح دهید .
103 ـ کلمات دیداری که یکی از راهکارهای کلمه‌خوانی است را توضیح دهید .    104 ـ نشانه‌های متن  تحلیل ساختاری را توضیح دهید .     105 ـ پدیده تثبیت و خیرگی را توضیح دهید .
106 ـ خردمندانه‌ترین و پیچیده‌ترین موفقیتی که در سیستم زبان وجود دارد را نام ببرید .     07 ـ چرا نوشتن آخرین توانایی زبانی است که باید یادگیری شود ؟     108 ـ کفایت و مهارت در زبان نوشتاری نیازمند چیست ؟
109 ـ نویسنده برای نوشتن از چه نوع حافظه‌ای استفاده می‌کند ؟ چرا ؟    110 ـ شباهت‌های نوشتن و خواندن را بنویسید .     111 ـ در فرآیند نوشتن چه چیزی نقش اساسی دارد ؟
 112 ـ چه راهکارهایی برای بهبود نوشتن وجود دارد ؟ آنها را توضیح دهید .   113 ـ دیاگرام و نمودار گرافیکی برای چه استفاده می‌شوند ؟     114 ـ دو ناحیه اصلی زبان در قشر خاکستری مغز را نام ببرید .
115 ـ ناحیه بردکا در کجا قرار دارد ؟ و چه نقشی در تکلم دارد ؟     116 ـ ورنیکه در کجا قرار دارد ؟ و چه نقشی در زبان دارد ؟      117 ـ آسیب در ناحیه ورنیکه و بردکا چه اشکالاتی به وجود می‌آورد ؟
118 ـ تکالیف کلامی گوناگون در خواندن و شنیدن بیشتر در ........................... پردازش می‌شوند .     119 ـ در راست دست‌ها تکالیف کلامی گوناگون خواندن و شنیدن چگونه پردازش می‌شوند ؟
120 ـ چپ دست‌ها را با راست دست‌ها در رابطه با خواندن و نوشتن مقایسه کنید .         
پاسخ نمونه سؤالات آخــر فصل سوم
1 ـ لوب پس سری در قشر خاکستری مغز و تالاموس وقتی مخروط‌ها و میله‌ها در شبکیه و سلول‌های دو قطبی و گانگلیون .      2 ـ مثل دستگاه تقویت کننده یا رله در مخابرات می‌ماند .
3 ـ رنگ و جزییات را تشخیص نمی‌دهند .     4 ـ زیرا آنها را بلند قدتر نشان می‌دهد .      5 ـ نگهبانی       6 ـ متباین بودن گل رز قرمز      7 ـ توجه پراکنده     8 ـ یادگیری ارادی از یادگیری غیرارادی مؤثرتر است
9 ـ (ب) درست است زیرا با تهیه مقاله فرد در جریان یادگیری درگیر می‌شود و آنها را به حافظه می‌سپارد و عملکرد زبانی بهتری خواهد داشت .    
10 ـ عدم بین مرحله یادگیری و رندگردانی و بازیابی  ( یادآوری ) عملکرد حافظه را مشکل می‌کند .      11 ـ الف ـ 1 ـ رویه‌ای            2 ـ حوادث خاص             3 ـ معنایی
12 ـ نوشتن تجربیات و خاطرات و مکالمات و یادداشت‌های روزانه و حوادث شخصی و کمک گرفتن از دیگران و استفاده از نمودارهای گرافیکی است
 
 ۱-سلامت از نظر پزشکان به چه چیزی بستگی دارد؟نام ببرید.
2 ـ نقش پزشک نسبت به بیمار را توضیح دهید .
3 ـ امروزه مشخص شده که نیمی از مرگ ومیرها در نتیجه رفتارها و روش‌های................... است .
4 ـ علت مرگ و میر در گذشته و حال ارمقایسه کنید .
5 ـ روش‌ها غلط زندگی را با ذکر مثال توضیح دهید .
6 ـ عوامل ریسک رفتاری را با ذکر مثال توضیح دهید .
7 ـ هدف روان‌شناسی سلامت چیست ؟
8 ـ روان‌شناسان سلامت در پی یافتی چه راه‌هایی هستند ؟ چرا ؟
9 ـ الگوی مناسب رفتاری شامل چه مواردی می‌باشد ؟ با ذکر چند مثال توضیح دهید .
10 ـ ........................... شرایط مهم و اساسی برای رشد یک جامعه است .
11 ـ چرا باید جوامع به سلامت جسم و روان اعضای خود توجه کنند .
12 ـ سلامت روانی را تعریف کنید .
13 ـ فرد سازگار چه ویژگی‌هایی دارد ؟ چگونه فردی است ؟
14 ـ احساسات گسترش یافته یعنی چه ؟ و افرادی که این احساسات را دارند دارای چه ویژگی‌هایی می‌باشند ؟
15 ـ کلمه فشار از کجا گرفته شده است ؟ چرا ؟
16 ـ فشار روانی را تعریف کنید .
17 ـ آیا فشار روانی صرفا یک امر بیرونی است ؟ نوضیح دهید .
18 ـ در چه صورت فشار روانی کمتری را تجربه خواهیم کرد ؟
19 ـ سه جنبه شخصیتی که افراد را در مقابل فشار روانی آسیب پذیر و یا بالعکس مقاوم می‌سازد  را نام ببرید .
20 ـ علت بیماری عروق کرونر قلبی چیست ؟ نام ببرید .
21 ـ عامل اصلی و مهم فشار روانی چیست ؟ نام ببرید .
22 ـ آیا بین حمله‌های قلبی و اگویی از رفتار ارتباط وجود دارد ؟ چگونه ؟
23 ـ ویژگی‌های شخصی الگوی رفتاری الف را بنویسید .
24 ـ الگوی رفتاری الف و ب را مقایسه کنید .
25 ـ ویژگی‌های شخصیتی سبک شخصیتی با استقامت یا سخت رویی را توضیح دهید .
26 ـ یکی از جنبه‌های مهم فشار روانی ، میزان کنترل شخص بر فشار روانی و ادراک است .
27 ـ کسی که کنترل شخصی بر فشار روانی نداشته باشد ، دچار چه مشکلاتی می‌شود ؟
28 ـ فردی را که بر کنترل شخصی بر فشار روانی دارد را با فردی که کنترل شخصی بر فشار روانی ندارد مقایسه کنید .
29 ـ ناکامی را تعریف کنید و انواع آن را نام ببرید .
30 ـ ناکامی بیرونی و ناکامی شخصی را از لحاظ علل به وجود آمدن با هم مقایسه کنید .
31 ـ پرخاشگری یعنی چه ؟ مثال بزنید .
32 ـ واکنش معمولی در مقابل ناکامی .......................... است .
33 ـ واکنش‌های معمولی در مقابل ناکامی را نام ببرید .
34 ـ در موقعیت‌های مختلف فرد برای رسیدن به هدف چگونه با موانع برخورد می‌کند ؟ حداقل یک موقعیت را توضیح دهید .
35 ـ تعارض چیست ؟ چگونه روی می‌دهد ؟
36 ـ انواع تعارض را نام برده و توضیح دهید .
37 ط کدام نوع تعارض به سختی قابل حل شدن است ؟ چرا ؟
38 ـ کدام نوع از تعارض از فراوان‌ترین تعارض‌ها در زندگی هستند ؟ چرا ؟
39 ـ چرا واکنش در مقابل فشار روانی پیچیده و چند بعدی است ؟با ذکر مثال توضیح دهید .
40 ـ سندرم انطباق عمومی را چه کسی مطرح نموده است و چند مرحله دارد ؟ نام ببرید .
41 ـ صبق تصویر ( 3 ـ 4 ) کتاب سه مرحله‌ی سندرم انطباق عمومی را با ذکر مثال توضیح دهید .
42 ـ در مرحله هشدار واکنش بدن نسبت به عامل فشار روانی چگونه است ؟ توضیح دهید .
43 ـ در مرحله مقاومت در بدن چه تغییراتی ایجاد می‌شود ؟ توضیح دهید .
44 ـ در مرحله فرسودگی ، بدن  در چه حالتی قرار می‌گیرد ؟ و چه مشکلاتی برای فرد ایجاد می‌شود ؟ مثال ذکر کنید .
45 ـ رایج‌ترین پاسخ رفتاری در مقابل فشار رئانی پاسخ ........................ و ....................... است .
46 ـ کدام نوع از انواع پاسخ‌ها در مقابل فشارروانی تقریبا خودکار است ؟ نام ببرید .
47 ـ رفتارمقابله‌ای در مقابل فشار روانی شامل چه رفتارهایی می‌شود ؟ نام ببرید .
48 ـ در پاسخ جنگ و گریز حالت بدن چگونه می‌شود ؟
49 ـ پاسخ جنگ و گریز در مقابل فشار روانی در کوتاه مدت و بلندمدت را مقایسه کنید .
50 ـ نحوه مقابله شما با ضعف درسی ممکن است به چه صورت‌هایی باشد ؟ (موارد مختلف مقابله با این فشار روانی را بنویسید ) .
51 ـ ملاک سلامت در سلامت روانی چیست ؟ توضیح داده و مثال بزنید .
52 ـ آیا اگر کسی در زندگی هدف نداشته باشد بیمار است ؟ چرا ؟
53 ـ سه معیار برای اختلالات روانی نام ببرید .
54 ـ اختلال روانی نابه‌هنجار یعنی چه ؟ توضیح دهید .
55 ـ از دیدگاه روان‌شناسان شاخص مورد انتظار در اختلال روانی نابه‌هنجار چیست ؟ مثال ذکر کنید .
56 ـ اختلال روانی احساس ناراحتی و عذاب‌آور بودن یعنی چه ؟ توضیح دهید .
57 ـ اختلال روانی ناسازگار بودن یعنی چه ؟ با مثال توضیح دهید .
58 ـ اضطراب را تعریف کنید .
59 ـ با یک مثال مفهوم اضطراب را توضیح دهید .
60 ـ چه زمانی اضطراب به عنوان اختلال محسوب می‌شود ؟ 
61 ـ در اختلال اضطرابی چه نشانه‌هایی دیده می‌شود ؟ نام ببرید .
62 ـ انواع اختلالات اضطرابی را نام ببرید .
63 ـ اختلال هراس چه نام دارد و چگونه است ؟ آن را توضیح دهید .
64 ـ اختلال اضطرابی فراگیر و هراس را مقایسه کنید و مثال ذکر کنید .
65 ـ هراس اجتماعی چیست ؟ چه مشکلاتی برای فرد به وجود می‌آورد ؟
66 ـ انواع ترس با فوبیا را نام ببرید .
67 ـ اختلال وسواس فکری ـ عملی را با ذکر مثال توضیح دهید .
68 ـ آیا فرد وسواسی به افکار و اعمال وسواسی او آگاهی دارد یا نه ؟ چطور ؟
69 ـ اختلال فشار پس پس سانحه‌ای را با ذکر مثال توضیح دهید .
70 ـ مهم‌ترین علایم اختلال فشار پس سانحه را بنویسید .
71 ـ اختلالات خلقی را توضیح دهید و انواع آن را نام ببرید .
72 ـ اختلال خلقی تک قطبی را توضیح دهید .
73 ـ افسردگی بالینی چه نوع اختلالی است ؟ علایم آن را در فرد توضیح دهید .
74 ـ اختلال خلقی دوقطبی با دوره‌هایی از تجارب .................... و ...................... مشخص می‌شود .
75 ـ علایم دوره‌ی شیدایی را با دوره‌ی افسردگی مقایسه کنید .
76 ـ از اختلالات دوقطبی افراد دارای تجارب .................. معددند و اغلب افراد دوره‌هایی از افسردگی دارند .
77 ـ زمانی که بخواهیم از عنوان کلی برای درمان اختلالات روانی استفاده کنیم از چه واژه‌ای استفاده می‌کنیم ؟
78 ـ زمانی که واژه‌ی روان درمانی را استفاده می‌کنیم چه چیزی به ذهن شما خطور می‌کند ؟
79 ـ عناصر روان درمان‌گری را نام ببرید .
80 ـ ارتباط بین عناصر روان‌درمان‌گری چگونه به وجود می‌آید ؟
81 ـ انوع درمان را بنویسید . سه گروه بزرگ طبقه‌بندی شده از درمان را نام ببرید .
82 ـ درمان بینشی مبتنی بر بینش است و در واقع نوعی .............. است .
83 ـ درمان بینشی را توضیح دهید و انواع آن را بنویسید .
84 ـ هدف درمان مراجع ـ محوری چیست ؟
85 ـ هدف شناخت درمانی چیست ؟و بیش‌تر برای درمان چه نوع بیماری کاربرد دارد ؟
86 ـ درمان رفتاری را توضیح دهید .
87 ـ مشهورترین درمان رفتاری چه نام دارد ؟ چگونه است ؟
88 ـ رفتار درمانی برای کاهش اضطراب و به خصوص ........................ مؤثر بوده است .
89 ـ روش پزشکی زیستی ، مداخله در کنش‌ها و اعمال زیستی .................... است ؟
الف ـ درمان‌گر                       ب ـ مراجع                         ج ـ درمان                             د ـ بیمار
90 ـ درمان پزشکی زیستی از چند طریق انجام می‌گیرد ؟ فقط نام ببرید .
91 ـ در دارو درمانی از چه نوع اصلی از داروها استفاده می‌شود ؟ نام ببرید .
92 ـ روش درمان الکترو شوک برای درمان چه نوع بیماری‌هایی استفاده می‌شود ؟ چگونگی استفاده آن را توضیح دهید .
93 ـ دامنه اختلال‌های روانی شامل چه نوع بیماری‌هایی می‌شود ؟ نام ببرید .
94 ـ بیش‌ترین مراجعه‌کنندگان مشاوره ‌های خدمات روان شناختی چه کسانی هستند ؟ چرا ؟
95 ـ روان درمانی چگونه است و توسط چه اشخاصی باید انجام گیرد ؟
96 ـ دوگروه از روان‌شناسان که در مقایسه با سایر متخصصان روان‌شناسی به درمان می‌پردازند ، کدامند ؟
97 ـ افراد متخصص خدمات روان درمانی بخش مشاوره چگونه متخصصانی هستند ؟
98 ـ روان‌شناسان بالینی در مقایسه با روان‌شناسان مشاوره در چه حوزه‌ای فعالیت می‌کنند ؟
99 ـ روان‌شناسان بالینی و مشاوره برای درمان باید دارای چه تخصص‌هایی باشند ؟چگونه آن را بدست می‌آورند ؟
100 ـ روان‌پزشکان به چه کسانی گفته می‌شود ؟ آنها را با روان‌شناسان مقایسه کنید .
101 ـ مددکاران روان‌پزشکی چه کسانی هستند و دارای چه درجه‌ای هستند ؟
102 ـ کانون‌های گوناگون برای مراجعه به خدمات مشاوره‌ای و روان درمانی را نام ببرید .
103 ـ بیش‌تر کمک‌های روان‌پزشکی و روان‌شناسی از طریق خدمات و مراقبت‌های .................. ارائه می‌شود .
104 ـ مراکز عمده مشاوره‌ای و خدمات روان‌شناسی در چه سازمان‌هایی قرار دارند ؟ نام ببرید .
      پاسخ به نمونه سؤالات پایانی فصل چهارم کتاب روان‌شناسی
1 ـ طبق جدول ( 1 ـ 4 ) کتاب روان‌شناسی ، بیماری‌های دستگاه گردش خون در سال 78 امار بسیار بالایی از مرگ و فوت را به همراه داشته در مقایسه با سایر بیماری‌ها ولی تا سال 85 این آمار تقلیل یافته است یعنی در کل درصد آن در سال 78 (44/51 به 37/37 ) تقلیل یافته البته باید گفت در گروه مؤنث این آمار نسبت به گروه مذکر کمتر بوده است و در مقایسه عوامل مانند کهولت و اعتبار و عوامل دیگر اصلا در سال 78 باعث مرگ نمی‌شده ولی در سال 85 از کهولت 1768 نفر و از اعتیاد 426 نفر و از سایر عوامل دیگر هم 3448 نفر در تهران فوت شده‌اند ، در مقایسه با بیماری گردش خون و سرطان‌ها و سوابغ و مسمومیت‌ها ، خودکشی که آمار بالای مرگ و میر را دارند ، اعتیاد و کهولت و عوامل دیگر کمترین آمار منجر به فوت را داشتند و زنان در همه‌ی گروه بیماری‌ها آمار منجر به مرگ کمتر از مردان داشتند بجز در بیماری‌های خون و اعضای خون‌ساز و آن هم بخاطر شرایط سخت عادت‌های ماهانه و یا عوارض زایمان می‌تواند باشد البته آگاهی مردم و رعایت نکات بهداشتی و تغذیه و ورزش کافی در همین موارد باعث کاهش مرگ بیماری بوده است .
2 ـ نظر شخصی دانش‌آموز است و هر نظری که به خصوصیات فردی او بخورد قبول می‌کنیم .
3 ـ اضطراب امتحان علت اصلی عوامل بیرونی بوده‌اند اما نگرش ما هم بی‌تأثیر نبوده است .
4 ـ همان اضطراب امتحان را با دقت گذاشتن و مطالعه برحسب برنامه‌ریزی می‌توان فشار آن را کنترل نمود .
 
 
 
 
 
 
آرشیو نظرات
.: Weblog Themes By Pichak :.
آخرین مطالب
1392/02/12" href="http://afshin1352.blogfa.com/post/59">شان و منزلت معلم........
1392/02/01" href="http://afshin1352.blogfa.com/post/58">دلایل شاد نزیستن ایرانیان......
1391/12/28" href="http://afshin1352.blogfa.com/post/57">نوروز مبارک........
1391/10/05" href="http://afshin1352.blogfa.com/post/56">ما چگونه مردمی هستیم.........
1391/08/19" href="http://afshin1352.blogfa.com/post/55">ایرانی هستیم بهتره خودمونو بهتر بشناسیم..............
1391/07/07" href="http://afshin1352.blogfa.com/post/54">میلاد نور مبارک باد.
1391/07/03" href="http://afshin1352.blogfa.com/post/53">زنگ مدرسه.......
1391/06/26" href="http://afshin1352.blogfa.com/post/52">فایل pdfکتاب جامعه شناسی جدیدالتالیف چهارم انسانی
1391/06/20" href="http://afshin1352.blogfa.com/post/51">تغییرات کلی کتاب جامعه شناسی چهارم رشته علوم انسانی
1391/06/14" href="http://afshin1352.blogfa.com/post/50">فقر چیست؟
آرشیو مطالب
92/02/08 - 92/02/14
92/02/01 - 92/02/07
91/12/22 - 91/12/30
91/10/01 - 91/10/07
91/08/05 - 91/08/21
91/07/01 - 91/07/07
91/06/22 - 91/06/31
91/06/05 - 91/06/21
آرشیو
لینک های مفید
خرید شارژ ایرانسل
کمک درسی ششم ابتدایی
بند انداز برقی
انجمن گفتگو
الکترو اسموک
امکانات وب

دیکشنری آنلاین
پیچک
 
دنیای کد آهنگ نیک و نیکو
 
طراح قالب : پیچک | Weblog Themes By : Pichak.net
RSS Feed  |  Pichak.Net
·  دانلود فیلم
·  قالب وبلاگ
 
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۹/۱۳
علی دستانزاده

نظرات  (۱)

سلام لطفا وبلاگ دبیرستان خوارزمی را لینک کنید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی