۱۳ آذر ۹۲ ، ۰۷:۲۰
نمونه سوالات روان شناسی فصل 1
v\:* {behavior:url(#default#VML);} o\:* {behavior:url(#default#VML);} w\:* {behavior:url(#default#VML);} .shape {behavior:url(#default#VML);}
Normal 0 false false false false EN-US X-NONE AR-SA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:8.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-font-kerning:1.0pt; mso-ligatures:standard;}
X
تبلیغات
نمونه سؤالات د رس روان شناسی فصل 1 سال سوم رشته علوم انسانی
1 ـ تصور شما از روانشناس چیست ؟ 2 ـ آیا تمام فعالیت های روان شناسان را می توان در دو فعالیت ( تحلیل گری و محققی ) خلاصه کرد ؟ چرا ؟ 3 ـ فایده ی مطالعه روان شناسی چیست ؟
4 ـ گذراندن درس روان شناسی به شما چه کمکی می کند ؟ 5 ـ روان شناسی در چه سالی به عنوان یک علم تجربی شناخته شده و در پاسخ به چه سؤالی کوشش می کند ؟
6 ـ منظور از روان شناسی چیست ؟ 7 ـ روان شناسی علمی را تعریف کنید ؟ 8 ـ برای پاسخ به سؤالات مطرح شده در روان شناسی در اولین قدم باید چه کار کرد ؟ با ذکر مثال توضیح دهید .
9 ـ اولین هدف روان شناسی علمی چیست ؟ 10 ـ تفاوت توصیف پدیده ها توسط روان شناس با یک فرد عادی چیست ؟ 11 ـ هدف پیش بینی پدیده های علمی چه زمانی تحقق می یابد ؟
12 ـ پیش بینی دقیق پدیده های علم روان شناسی مستلزم چیست ؟ 13 ـ چه موقع و چگونه جایگاه و اعتبار علمی پیش بینی روان شناسی افزایش می یابد ؟با ذکر مثال توضیح دهید .
14 ـ فایده پیش بینی با درجه بالای اعتبار چیست ؟ با مثال توضیح دهید . 15 ـ کنترل پدیده های علم روان شناسی چگونه انجام می شود؟ با ذکر مثال توضیح دهید . 16 ـ روش تحقیق علمی را تعریف کنید ؟
17 ـ سه ویژگی که می توان با آن آزمون پذیری یا تجربه پذیری را به حداکثر رساند را نام ببرید ؟ 18 ـ کنترل را با ذکر مثال توضیح دهید .
19 ـ تعریف عملیاتی پدیده های روان شناسی را به عنوان یکی از ویژگی های تجربه پذیر بودن با مثال توضیح دهید . 20 ـ تکرار پذیری را به عنوان یکی از سه ویژگی آزمون پذیری توضیح دهید .
21 ـ یک نظریه علمی از طریق چند قرایند انجام می گیرد ؟ نام ببرید . 22 ـ اولین قدم در ایجاد دانش ......................... است . 23 ـ فرایند استقراء را با ذکر مثال توضیح دهید .
24 ـ ارائه نظریه علمی از طریق فرایند قیاس را با ذکر مثال توضیح دهید . 25 ـ چرا انسان را به سادگی سایر پدیده ها نمی توان مورد مطالعه قرار داد ؟
26 ـ پیچیدگی مطالعه ی انسان چه مشکلی ایجاد نموده است ؟ 27 ـ روان شناس با چه روشی می تواند مرز روانشناسی علمی و غیر علمی را مشخص سازد ؟
28 ـ موضوع روان شناسی چیست ؟ نام برده و هر کدام را توضیح دهید . 29 ـ چرا برای شناخت انسان از معرفت های گوناگون استفاده می شود ؟ توضیح داده و نام ببرید . 30 ـ رویکرد در روان شناسی را توضیح دهید .
31 ـ پنج رویکرد اصلی در روان شناسی را نام ببرید . 32 ـ رویکرد زیست شناختی چگونه به توصیف و تبیین کارکردهای روانی می پردازد ؟ مثال بزنید .
33 ـ منطقه بندی کردن کنش مغز ( آزمایش پل بردکا ) را برای اثبات رویکرد زیست شناختی توضیح دهید . 34 ـ یافته های لسلی برای اثبات رویکرد ریست شناختی را توضیح دهید .
35 ـ تحریک الکتریکی مغز چه تأثیری در رفتار دارد ؟ 36 ـ سندرم تطابق عمومی چه چیزی را مشخص می سازد ؟ 37 ـ پژوهش هانس سلیه در اثبات رویکرد زیست شناختی را توضیح دهید .
38 ـ روان کاوی چیست ؟ 39 ـ رویکرد روان کاوی در توصیف و تبیین کارکردهای روانی چه نظری دارد ؟ توضیح دهید . 40 ـ پیش فرض نظریه ی روان کاوی فروید بر چه نیرویی تأکید دارد ؟ توضیح دهید .
41 ـ مهم ترین درک ما از نظر فروید چیست ؟ 42 ـ چرا نظریه فروید جبرگرا است ؟ 43 ـ پیش فرض رویکرد رفتاری بر چه نکته ای تأکید دارد ؟ توضیح دهید .
44 ـ چرا به رویکرد رفتاری « رفتارگرا » می گویند ؟ 45 ـ هدف رفتار درمانی چیست ؟ 46 ـ روش حساسیت زدایی منظم را به عنوان دلیلی برای اثبات رویکرد رفتاری توضیح دهید .
47 ـ بیزاری درمانی برای درمان چه رفتارهایی استفاده می شود ؟ 48 ـ پس خوراند زیستی چگونه تکنیکی است ؟ 49 ـ معایب رویکرد رفتاری را توضیح دهید .
50 ـ رویکرد شناختی ذهن را به چه تشبیه نموده است ؟ چرا ؟ 51 ـ یکی از مشکلاتی که رویکرد شناختی با آن مواجه است ، چیست ؟ 52 ـ اهمیت فرایندهای میانجیگر و فرایندهای ذهنی در رویکرد شناختی را توضیح دهید .
53 ـ رویکرد شناختی به چه عاملی در توصیف تبیین رفتارها اهمیت می دهد ؟ چرا ؟ 54 ـ رویکرد شناختی رویکرد غالب در کدام حوزه های روان شناسی است ؟ نام ببرید . 55 ـ معایب رویکرد شناختی چیست ؟
56 ـ رویکرد انسان گرا بین کدام دو رویکرد قرار دارد ؟ 57 ـ مازلو رویکرد انسان گرا را چه نامیده است ؟ 58 ـ نظریه ی روان شناس انسان گرا در توصیف و تبیین رفتار انسان را توضیح دهید .
59 ـ رویکرد انسان گرا را با رویکرد رفتاری مقایسه کنید . 60 ـ چرا رویکرد انسان گرا با روش های علمی مرسوم مخالفت می کند ؟ 61 ـ پیش فرض نظریه راجرز در اثبات رویکرد انسان گرا را توضیح دهید .
62 ـ نظریه ی ابراهام مازلو در مورد سلسله مراتب نیازها را توضیح دهید . 63 ـ سلسله مراتب نیازهای ارائه شده توسط مازلو را به ترتیب از پایین تا بالا ترین سطح بنویسید .
64 ـ انتقاداتی که به رویکرد انسان گرا وارد می شود را توضیح دهید . 65 ـ سه روش تحقیق در روان شناسی علمی را نام ببرید . 66 ـ روان شناسی بر اساس چه نوع شواهدی نظریات خود را ارائه می دهد .
67 ـ روان شناسان برای یررسی فرضیه ها دست به چه فعالیت هایی می زنند ؟ 68 ـ روش مطالعه ی آزمایشی را توضیح دهید . مثال بزنید . 69 ـ متغیر مستقل و وابسته را با ذکر مثال توضیح دهید .
70 ـ مهم ترین اصل روش آزمایشی چیست ؟ آن را توضیح دهید . با ذکر مثال . 71 ـ روش آزمایشی را بطور مختصر توضیح دهید . 72 ـ چرا باید در روش آزمایشی دو گروه آزمایش و کنترل ویژگی های یکسانی داشته باشند ؟
73 ـ مهم ترین ویژگی روش آزمایشی چیست ؟ 74 ـ مزایای اصلی روش آزمایشی چیست ؟ 75 ـ در چه صورت آزمایش تکرار پذیر نخواهد بود ؟
76 ـ چرا در بیش تر مواقع بررسی ویژگی های روانی در شرایط آزمایشگاهی امکان پذیر نمی باشد ؟ مثال بزنید . 77 ـ برای بررسی فرضیه های علمی به چه نوع اطلاعاتی نیاز داریم ؟ آن ها را بنویسید .
78 ـ همبستگی را با ذکر مثال توضیح دهید . 79 ـ بیش ترین همبستگی چگونه نشان داده می شود ؟ 80 ـ مطالعه همبستگی و مطالعات آزمایشی را مقایسه کنید .
81 ـ به چه دلایلی روان شناسان ترغیب می شوند تا از روش مطالعه ی همبستگی استفاده کنند ؟ 82 ـ مشاهده ی طبیعی چیست ؟ تعریف کنید . 83 ـ مشاهده طبیعی اولین بار توسط چه گروهی معرفی شد ؟ نام برده توضیح دهید .
84 ـ روش تحقیق اندرسون چه بود و در چه رابطه ای انجام گرفت ؟ 85 ـ یکی از لوازم اصلی در مشاهده ی طبیعی ، .......................... در مشاهده است . 86 ـ مزایا و معایب روش مشاهده ی طبیعی را مقایسه کنید .
87 ـ حوزه های تحقیقی در روان شناسی را نام برده و توضیح دهید . 88 ـ حوزه های اصلی در تحقیقات بنیادی را نام برده و حوزه های کوچکتر آن را طبق جدول 9 ـ 1 مشخص نمایید . 89 ـ فواید کار در رشته روان شناسی چیست
90 ـ چگونه با اخذ مدرک کارشناسی ارشد و دکتری می توانید دامنه ی فرصت های شغلی پیش روی خودتان را گسترش دهید
نمونه سؤالات فصل 2 د رس روان شناسی سال سوم رشته علوم انسانی
1 ـ رشد را تعریف کنید . 2 ـ ابعاد رشد را نام ببرید . 3 ـ دو فرایند ............ و ........... زیر بنای تغییرات رشدی هستند . 4 ـ رسش را تعریف کنید . 5 ـ چرا ما انسان ها در جنبه های بسیاری از رشد شبیه یکدیگر هستیم ؟
6 ـ یادگیری را تعریف کنید و مثال بزنید . 7 ـ ویژگی ها و مشخصات اصلی رشد را نام ببرید . 8 ـ مرحله ای بودن و مداوم بودن فرایند رشد را توضیح دهید .
9 ـ مراحل رشد انسان در طول زندگی را از دیدگاه روان شناسان نام ببرید . طبق جدول 1 ـ 2 10 ـ توضیح دهید که رشد فرایندی کل گرا ست و جنبه های مختلف دارد .
11 ـ امروزه متخصصان رشد به چه نتیجه ای در مورد جنبه ها و ابعاد مختلف رشد رسیده اند با ذکر مثال توضیح دهید . 12 ـ انعطاف پذیری به چه معناست ؟ 13 ـ انعطاف پذیری رشد را با مثال توضیح دهید .
14 ـ انعطاف پذیری چه فایده ای دارد ؟ 15 ـ تأثیر زمینه ها و شرایط تاریخی ـ فرهنگی را بر جریان رشد توضیح دهید . 16 ـ چرا هر یک از متخصصان رشد بر یکی از جنبه های خاص از انسان توجه دارند ؟
17 ـ چرا نظریه ها و دیدگاه های متفاوتی در باره ی رشد وجود دارد ؟ 18 ـ دو نظریه رشد را فقط نام ببرید . 19 ـ کدام روان شناس بیش از دیگران در باره تفکر کودکان مطالعه کرده است ؟
20 ـ پیاژه در مطالعات خود به چه نتیجه ای در مورد فرایندهای تفکر رسیده است ؟ توضیح دهید . 21 ـ دیدگاه پیاژه در مورد هوش را توضیح دهید . 22 ـ سازگاری از دیدگاه پیاژه چند جانبه است ؟ چگونه ؟
23 ـ نتیجه ی تحقیقات پیاژه در باره ی درک کودکان در مورد مفاهیمی چون عدد و زمان و حجم و .......... چیست ؟ 24 ـ چهار دوره شناختی پیاژه را به ترتیب نام ببرید .
25 ـ دوره ی حسی ـ حرکتی از چه سنی شروع می شود و کودکان دارای چه ویژگی هایی می شوند ؟ 26 ـ دامنه ی سنی پیش عملیاتی را نوشته و ویژگی های کودکان در این مرحله را توضیح دهید .
27 ـ دوره ی عملیات عینی پیاژه در چه سنینی است و چه ویژگی هایی پیدا می کنند ؟ 28 ـ دامنه ی دوره ی عملیات ذهنی یا صوری از چه سنی شروع می شود ، ویژگی های فرد در این دوره را بنویسید .
29 ـ نظریه ی روانی ـ اجتماعی اریکسون را توضیح دهید . 30 ـ منظور از بحران در نظریه اریکسون چیست ؟ چه تأثیری بر شخصیت فرد می گذارد ؟
31 ـ به نظر اریکسون زمانی که بحران یک مرحله حل نشده باشد چه مشکلی برای فرد ایجاد می شود ؟ 32 ـ سه مرحله ی مهم از مراحل رشد روانی ـ اجتماعی اریکسون را فقط نام ببرید .
33 ـ مرحله ی اول از مراحل رشد روانی ـ اجنماعی اریکسون چه سنی است ؟ کودک دارای ویژگی هایی می باشد ؟ 34 ـ در سنین 12 تا 20 سالگی فرد با چه نوع بحرانی مواجه می شود ؟ ویژگی های فرد دراین دوره را بنویسید .
35 ـ ویژگی های دوره ی سالخوردگی فرد را بنویسید و دامنه ی سنی آن را از نظر اریکسون مشخص کنید . 36 ـ به نظر اریکسون در ایجاد بحران ها چه عواملی نقش دارند ؟
37 ـ اریکسون رشد را فقط به دوره ی کودکی و نوجوانی محدود نمی کند و معتقد است رشد ..................... ادامه دارد . 38 ـ سلول تخم چگونه تشکیل می شود ؟
39 ـ کروموزوم چیست ؟ و هر سلول تخم دارای چند کروموزوم است ؟ 40 ـ ژن چیست ؟ چه وظیفه ای دارد ؟ 41 ـ انسان دارای چند نوع سلول است ؟ نام ببرید . 42 ـ سلول های بدنی چه ویژگی هایی دارند ؟ توضیح دهید .
43 ـ سلول جنسی دارای چه ویژگی هایی می باشد ؟ توضیح دهید . 44 ـ کدام جفت از سلول ها عامل تعیین کننده ی جنسیت فرزند می باشد ؟ 45 ـ عامل تعیین کننده ی جنسیت پدر است یا مادر ؟ چگونه ؟
46 ـ منظور از فنوتیپ چیست ؟ 47 ـ منظور از ژنوتیپ چیست ؟ 48 ـ چگونه فرزند مادر و پدری که هر دو دارای رنگ چشم قهوه ای اند ، امکان این را دارد که رنگ چشم آبی داشته باشد ؟
49 ـ سه مرحله از انعقاد نطفه در رحم مادر تا تولد چند مرحله ی رشد وجود دارد ؟ نام ببرید . 50 ـ مرحله زیگوت را توضیح دهید . 51 ـ مرحله ی رویانی (هفته سوم تا هفته هشتم ) را توضیح دهید .
52 ـ مرحله جنینی را توضیح دهید . 53 ـ چه عوامل محیطی می تواند رشد قبل از تولد و فرایند تولد را دچار مشکل کند ؟ 54 ـ اگر تغذیه مادر در سه ماه آخر باروری نامناسب باشد ، چه نارسایی در جنین ایجاد می کند ؟
55 ـ نوزاد بدنیا آمده از سوءتغذیه مادر و یا مصرف داروهای شیمیایی دچار چه دشواریهایی بعد از تولد می باشد ؟ 56 ـ رابطه ی سن مادر و خطر مرگ نوزاد یا جنین طبق نمودار 1 ـ 2 را مختصرا توضیح دهید .
57 ـ دوره ی طفولیت در چه دامنه ی سنی است ؟ تغییرات رشدی در این مرحله چگونه است ؟ 58 ـ ویژگی های جسمانی دوره ی طفولیت را بنویسید .
59 ـ در دوره ی طفولیت وزن بدن کودک ....................... برابر و قد او .................... برابر می شود . 60 ـ رشد شناختی دوره ی طفولیت چه نوع توانایی هایی را برای طفل به وجود می آورد ؟
61 ـ رشد هیجانی و اجتماعی دوره ی طفولیت چه ویژگی های مثبتی را برای طفل به وجود می آورد ؟ 62 ـ دامنه ی سنی دوره ی کودکی اول را بنویسید و چگونگی تسلط کودک بر محیط را توضیح دهید .
63 ـ چرا کودکان در دوره ی کودکی اول لاغر به نظر می رسند ؟ 64 ـ رشد مغز در دوره ی کودکی اول چگونه است و چه تأثیری بر رفتار کودک دارد ؟ مثال بزنید .
65 ـ رشد شناختی کودک در دوره ی اول کودکی چگونه است و چگونه می توان راهبردهای حافظه ی کودک را افزایش داد ؟ 66 ـ مهم ترین خصوصیات شناختی در دوره ی کودکی اول .................... کودک است .
67 ـ چگونگی رشد زبان در کودکی اول را بنویسید . 68 ـ مفهوم خود در چه دوره ای از زندگی برای افراد ایجاد می شود ؟ الف ـ دوره ی طفولیت ب ـ دوره ی کودکی دوم
ج ـ دوره ی کودکی اول د ـ دوره ی نوجوانی 69 ـ رشد مفهوم خود چه نوع توانایی هایی را برای کودک به وجود می آورد ؟ توضیح دهید .
70 ـ در دوره ی کودکی اول در شکل گیری رفتار جنسی ، هم استانداردهای اجتماعی و فرهنگی و هم .......و ...... دخالت دارند . 71 ـ چرا بیماری و مرگ کودکان در دوره ی دوم کودکی کم تر از دوره های دیگر اتفاق می افتد ؟
72 ـ دامنه ی سنی دوره ی کودکی دوم از .... تا ...... سالگی است . 73 ـ ویژگی رشد دوره ی کودکی دوم در مقایسه با دوره های دیگر چگونه است ؟ 74 ـ خصوصیات رشد جسمانی دوره ی دوم کودکی را بنویسید و مثال بزنید .
75 ـ رشد تفکر کودک در دوره ی دوم آن چه توانایی هایی به او می دهد ؟ 76 ـ در دوره ی کودکی دوم از چه نوع توجه ای استفاده می شود ؟ 77 ـ راهبردهای ذخیره سازی و بازیابی اطلاعات در دوره ی کودکی دوم را بنویسید .
78 ـ افزایش ظرفیت پردازش اطلاعات چه توانایی خاصی را به کودک در دوره ی کودکی دوم می دهد ؟ مثال بزنید . 79 ـ چرا کودکان دوره ی دوم بهترین یادگیرندگان زبان دوم هستند ؟
80 ـ بهترین سن برای شروع آموزش زبان دوم چیست ؟ 81 ـ دو زبانگی در کودکان را توضیح دهید و چه نوع توانایی شناختی را در کودکان دوره ی دوم ایجاد می کند ؟
82 ـ محیط اجتماعی کودک فبل از دبستان را با محیط اجتماعی کودک دبستانی مقایسه کنید . 83 ـ دوره ی تولید و کار کدام دوره ی کودکی به حساب می آید ؟ چرا ؟ 84 ـ شناخت اجتماعی کودکی دوم را توضیح دهید .
85 ـ آگاهی کودک از توانایی و ناتوانی های خود را در دوره ی کودکی دوم با ذکر مثال توضیح دهید . 86 ـ ارتباط با گروه هم سالان در دوره ی کودکی دوم و نوجوانی را مقایسه کنید .
87 ـ معمولا سنین بین ................... تا ......................... سالگی را دوره ی نوجوانی می نامند . 88 ـ نوجوان در این دوره با چه نوع تحولاتی روبرو می شود ؟ چه مشکلاتی برای او به وجود می آید ؟
89 ـ آیا مسائل نگران کننده ی دوره ی نوجوانی به تحولات این دوره مربوط می شود ؟ چگونه ؟ 90 ـ چه نوع هورمون ها در پسران و دختران در دوره بلوغ ترشح می شود ؟
91 ـ مهم ترین تغییرات جسمانی دوره نوجوانی ........................... است . 92 ـ در دوره ی نوجوانی رشد جسمانی و ......................... به دوره کودکی پایان می دهد .
93 ـ شروع سن بلوغ می تواند بین سنین .................... تا ........................... سالگی در تغییر باشد . 94 ـ عوامل مؤثر در سن بلوغ را فقط نام ببرید .
95 ـ جنس را به عنوان یکی از عوامل مؤثر در سن بلوغ توضیح دهید . 96 ـ وراثت را توضیح دهید . 97 ـ تأثیر عوامل جغرافیایی ـ فرهنگی را بر بلوغ توضیح دهید . 98 ـ ساختمان بدن چه تأثیری بر بلوغ دارد ؟
99 ـ وضعیت تغذیه و سلامت چگونه بر بلوغ تأثیر می گذارد ؟ 00 ـ تأثیر روابط عاطفی و اجتماعی بر بلوغ را توضیح دهید . 101 ـ رشد جسمانی ناگهانی چه تغییرات ظاهری را در نوجوان به وجود می آورد ؟توضیح دهید .
102 ـ دختران در دوره ی نوجوانی در ....... سالگی و پسران در ...... سالگی بیش ترین افزایش وزن را دارند . 103 ـ آخرین قسمت های بدن که در دوره ی نوجوانی رشد می کند کدام اندام است ؟ جزییات تغییر آن را بنویسید .
104 ـ تغییرات بدنی سریع دوران بلوغ بدن نوجوان را مستلزم چه نوع تغذیه ای می کند ؟ 105 ـ وزن شش حدودا ........... برابر و اندازه ی قلب .............. برابر پیش از نوجوانی می شود .
106 ـ رشد شش و قلب چه نوع توانایی هایی را به نوجوان می دهد ؟ 107 ـ جنسی چه نوع صفاتی را در نوجوان به وجود می آورد ؟ نام ببرید . 108 ـ صفات اولیه جنسی را توضیح دهید .
109 ـ صفات ثانویه جنسی را توضیح دهید . 110 ـ تفاوت صفات اولیه ی جنسی و صفات ثانویه جنسی در چیست ؟ 111 ـ چرا در مراحل اولیه ی بلوغ احتمال باروری از سال های بعدی کم تر است ؟
112 ـ چگونگی رشد مو را به صورت صفات ثانوی جنسی توضیح دهید . 113 ـ رشد موی صورت به ویژگی های ........و .......... بستگی دارد .
114 ـ چگونگی عکس العمل نوجوان در مقابل تغییرات مهم بدنی و جنسی به چه عواملی بستگی دارد ؟ 115 ـ معایب و مزایای بلوغ زودرس و دیررس را در دختران و پسران مقایسه کنید .
116 ـ توانایی های شناختی دوره ی نوجوانی را توضیح دهید . 117 ـ توانایی فراشناختی دوره ی نوجوانی ............. است . 118 ـ نوجوان نه تنها از لحاظ کمّی دجار تحولات شناختی می شود بلکه ......نیز پیدا می کند .
119 ـ مهم ترین تحولات شناختی دوره ی نوجوانی را نام ببرید . 120 ـ تفکر فرضیه سازی را با ذکر مثال توضیح دهید . 121 ـ تفکر فرضیه سازی چه امکاناتی را برای نوجوان به وجود می آورد ؟
122 ـ استدلال قیاسی را با ذکر مثال با استدلال استقرایی دوران دبستان مقایسه کنید . 123 ـ تصور کودکان و نوجوانان در مثال دلفین ها نشان دهنده ی چه نوع تفکراتی است ؟
124 ـ بالانس وزنه ها توسط پیاژه نشان دهنده ی جه نوع تفکری است ؟ توضیح دهید . 125 ـ تفکر در باره ی خود چگونه به صورت احساسات و انگیزه های متعارض در نوجوانی بروز می کند ؟
126 ـ تفکر ....... و ........ به نوجوانان امکان می دهد که در باره ی خود وارسی و تفکر کنند . 127 ـ ویژگی های ........... و ................. گر چه خود آگاهی نوجوان را بیش تر می کند ولی خطراتی را برای او به همراه دارد .
128 ـ ویژگی شکست ناپذیری در دوره ی نوجوانی را توضیح دهید . 129 ـ ویژگی قهرمان سازی را توضیح دهید . 130 ـ سه دوره اصلی رشد استدلال اخلاقی کلبرگ را نام برده و توضیح دهید .
131 ـ رشد استدلال اخلاقی دختران و پسران را در دوران نوجوانی مقایسه کنید .
132 ـ مدارکی که در تصمیم گیری دوسویه نوجوانان (نامناسب و ضعیف و یا مناسب و صحیح) دوران نوجوانی وجود دارد را از روی نکاتی می توان فهمید ، آن ها را مختصرا توضیح دهید .
133 ـ مهم ترین ویژگی رشد روانی ـ اجتماعی دوره نوجوانی ............ و ...............است که پاسخ به سؤال مهم «من کیستم » می باشد . 134 ـ تعریف خود در دوره نوجوانی چگونه تلاشی است ؟ و چگونه به وجود می آید ؟
135 ـ در فرآیند رسیدن به خود حقیقی نوجوان دچار چه موقعیت های متضادی می شود ، مثال بزنید . 136 ـ به چه دلایلی نوجوان از خود کاذب استفاده می کند ؟ مناسب ترین راه حل کدام است ؟
137 ـ برای کسب هویت خود ، نوجوانان دست به چه تلاشی هایی می زنند . مثال بزنید . 138 ـ نقش آموزی جنسیتی چگونه به وجود می آید و از چه زمانی شروع می شود ؟
139 ـ رابطه ی نقش جنسی و کسب هویت آینده فرد را توضیح دهید . 140 ـ نوجوانانی که در آخر دوره ی نوجوانی به تعریف خود دست یافته اند ، دارای چه ویژگی هایی هستند ؟
141 ـ نوجوانانی که در پایان دوره ی نوجوانی به تعریف خود و هویت مثبت دست نیافته اند چگونه اند ؟ 142 ـ نقش والدین در تعریف خود را توضیح دهید .
143 ـ چه نوع والدینی در تعریف خود و هویت مثبت دوره ی نوجوانی کمک می کنند ؟ چگونه ؟ 144 ـ نقش هم سالان در تعریف خود را توضیح دهید .
145 ـ چرا گروه هم سالان منبع اطلاعاتی مهمی در تعریف خود هستند ؟ 146 ـ فشارهای گروهی هم سالان در سنین ..................... ــ ................... سالگی افزایش می یابد .
147 ـ نوجوانی که رفتار خود را تحت فشار های گروهی انجام می دهد چگونه است ؟
نمونـــه سؤالات درس روانشناســــی سال ســوم فصل سوم
1 ـ چند نوع فرآیند شناختی نام ببرید . 2 ـ در روانشناسی چگونه فرآیندهای شناختی هم به صورت تفکیک شده و هم به صورت به هم پیوسته پردازش میکند ؟ 3 ـ احساس را تعریف کنید .
4 ـ حواس پنجگانه از طریق چه نوع گیرندههایی به سیستم عصبی منتقل میشود ؟ نام ببرید . 5 ـ ادراک را تعریف کنید . 6 ـ مراحل ادراک بینایی را نام ببرید و توضیح دهید .
7 ـ چرا در پردازش اطلاعات سلولهای عصبی متفاوتی درگیر میشوند ؟ با ذکر مثال توضیح دهید . 8 ـ در چه بیماری شخص قادر به ارتباط برقرار کردن بین اطلاعات دریافتی فعل و تجربیات ادراکی فبلی خود نیست ؟ نام ببرید
9 ـ پایینترین و بالاترین سطح پردازش اطلاعات را نام ببرید . 10 ـ دو نوع سلول موجود در شبکیه را نام ببرید . هر یک در چه بخشی از شبکیه قرار دارند ؟ 11 ـ هر یک از سلولهای موجود در شبکیه در چه شدتی از نور فعالند ؟
12 ـ کدامیک از سلولهای موجود در شبکیه به رنگها حساسند ؟ 13 ـ اطلاعات سلولهای مخروطی و میلهای از چه سلولهایی عبور میکند و چه ویژگی دارند ؟
14 ـ سلولهای دوقطبی و گانگلیون چند نوعند و هر یک چه وضیفهای دارند ؟ 15 ـ نقش تالاموس در ادراک اطلاعات چیست ؟
16 ـ اطلاعات از تالاموس به ترتیب به چه بخشهایی از قشر خاکستری ارسال میشود ؟ و هر بخش چه وضیفهای در ادراک بینایی دارد ؟ 17 ـ قشر خاکستری در ناحیهی پس سری در قشر خاکستری به چند منطقه تقسیم میشود ؟
18 ـ با اینکه ما ادراک واحدی از شیء و فرد داریم ، چرا اطلاعات بینایی گوناگونی از شیء و فرد داریم ؟ 19 ـ نقش قشر خاکستری در ادراک را توضیح دهید ؟
20 ـ چهار لوب ( ناحیه بزرگ ) قشر خاکستری را نام برده و نقش هر یک را در ادراک نام ببرید . 21 ـ ادراک بینایی فضایی و ادراک اطلاعات پیچیدهی بینایی مانند صورت افراد هر یک در کدام لوب قشر خاکستری انجام میگیرد ؟
22 ـ لوب پیشانی در کجا قرار دارد و چه نقشی در ادراک دارد ؟ 23 ـ خطاهای ادراکی به چه دلایلی ممکن است به وجود آید ؟ نام ببرید .
24 ـ تصویر 4 ـ 3 و تصویر 5 ـ 3 در صفحه 82 کتاب هریک در ارتباط با کدام علت از علل خطاهای ادراکی است ؟ نام ببرید . 25 ـ ثبات ادراکی یعنی چه ؟ یک مثال بزنید .
26 ـ توجه را تعریف کنید ؟ انواع آن را نام ببرید . 27 ـ توجه انتخابی را تعریف کنید . 28 ـ توجه غیرانتخابی را تعریف کنید . 29 ـ ویژگیهای محرکهای توجه غیرانتخابی را نام ببرید .
30 ـ با ذکر مثال توجه غیرانتخابی و انتخابی را مقایسه کنید . 31 ـ مکالمهی دو نفر در میان همهمهی مکالمات گوناگون به چه دلایلی مهم به نظر میرسد ؟ نام ببرید .
32 ـ توجه به مکالمات دیگران به چه عواملی بستگی دارد ؟ نام ببرید . 33 ـ پیامهای گوناگون که به طور همزمان به دو گوش وارد میشود ، کدامیک از این پیامها بیشتر مورد توجه قرار میگیرد چرا ؟
34 ـ گلوگاه شناختی را تعریف کنید و مثال بزنید . 35 ـ در فرآیند دریافت اطلاعات به سیستم شناختی ما چگونه اطلاعات مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد ؟ توضیح دهید .
36 ـ با رسم نمودار 3 ـ 3 گلوگاه شناختی را در مراحل بالاتر پردازش اطلاعات توضیح دهید . 37 ـ توجه بر اساس تعداد تکلیفها ( محرکها ) از محیط چگونه تقسیمبندی میشود ؟
38 ـ توجه پراکنده را تعریف کنید و مثال بزنید . 39 ـ عوامل مؤثر بر توجه پراکنده را نام ببرید . 40 ـ تشابه دو تکلیف را با ذکر مثال توضیح دهید .
41 ـ تمرین و مهارت را به عنوان یکی از عوامل مؤثر در توجه پراکنده با ذکر مثال توضیح دهید . 42 ـ ظرفیت شناختی انسان چگونه قابل توسعه و گسترش میشود ؟ با مثال توضیح دهید .
43 ـ .................. به انسان این امکان را میدهد که راهبردهای جدیدی را برای انجام هر تکلیف بیاموزد و تداخل در انجام تکالیف را کاهش دهد . 44 ـ تمرین بیشتر چه تأثیری بر روی توجه میگذارد ؟
45 ـ دشواری تکلیف را با ذکر مثال توضیح دهید . 46 ـ از نظر نوع پردازش توجه ارادی و غیرارادی را مقایسه کنید . 47 ـ اکتساب و ثبت اطلاعات در مرحلهی اول حافظه چه نامیده میشود ؟
48 ـ حافظه را تعریف کنید . 49 ـ نظریه افلاطون را در مورد اطلاعات و حافظه بنویسید . 50 ـ افلاطون اطلاعات را به چه تشبیه نموده است ؟ 51 ـ ویلیام جیمز حافظه را به چند نوع تقسیم نموده است نام برده و مقایسه کنید .
52 ـ سه مرحله اصلی حافظه را نام برده و توضیح دهید . 53 ـ مرحله درونداد و برونداد حافظه را نام برده مقایسه کنید . 54 ـ اصول مهم در حافظه را بنویسید .
55 ـ یادگیری ارادی چرا از یادگیری غیرارادی مؤثرتر است ؟ با ذکر مثال توضیح دهید . 56 ـ یادگیری عمقی و معنایی چرا از یادگیری سطحی مؤثرتر است ؟ با ذکر مثال توضیح دهید .
57 ـ چهار سطح یادگیری را نام ببرید و از هر کدام یک مثال بزنید . 58 ـ اصل زمینه در یادگیری مطالب چه تأثیری دارد ؟ با مثال توضیح دهید . 59 ـ صحت و سرعت یادآوری یا بازیابی به چه عواملی بستگی دارد ؟
60 ـ هر یک از افراد ممکن است کلمهی شیر را چگونه یادآوری کند و این یادآوری او به چه عاملی بستگی دارد ؟ 61 ـ شرایط زمانی و مکانی اطلاعات چه تأثیری در میزان یادآوری افراد دارد ؟
62 ـ یادآوری به کمک سرنخ در یادآوری مطالب از یادآوری آزاد مؤثرتر است چرا ؟ 63 ـ بازشناسی را با یادآوری آزاد و به کمک سرنخ مقایسه کنید . 64 ـ بازشناسی را توضیح دهید .
65 ـ بازیابی آشکار و نهان را در یادآوری مطالب توضیح دهید . 66 ـ توضیح دهید که اگر یادگیرنده در یادگیری مطالب درگیر باشد چقدر در عملکرد حافظه مؤثر خواهد بود ؟
67 ـ اثر تولید در یادگیری را توضیح دهید . 68 ـ حافظهی عملی و حافظهی کلامی را مقایسه کنید . 69 ـ انواع حافظه را نام ببرید و ارتباط آنها را با هم طبق نمودار 6 ـ 3 کتاب توضیح دهید .
70 ـ عبور از حافظه حسی به حافظه کوتاه مدت نیازمند ...................... است و عبور از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت نیازمند ........................ است .
71 ـ تقسیم بندی معروف حافظه تولونیگ در مورد حافظه بلند مدت را نام ببرید . 72 ـ حافظه رویهای را توضیح دهید . 73 ـ حافظه آماده سازی ادراکی را توضیح دهید . 74 ـ حافظه معنایی را با مثال توضیح دهید .
75 ـ حافظه حوادث خاص ( رویدادی ) را توضیح دهید . 76 ـ اختلالات حافظه غالبا چگونه به وجود میآیند ؟با مثال توضیح دهید . 77 ـ هیپوکامپوس در کجا قرار دارد و نقش آن را در حافظه توضیح دهید .
78 ـ لوبهای چهارگانه قشر خاکستری در حافظه چه نقشی دارند ؟ 79 ـ کارکردهای گوناگون زبان را بنویسید . 80 ـ رشد یافتهترین و کاملترین سیستم ارتباطی چه نام دارد ؟
81 ـ سه نظریه مختلف در مورد زبان را توضیح دهید . 82 ـ اشکال سیستم زبان را نام برده و چگونگی ارتباط آنها را بنویسید . 83 ـ سیستم سلسله مراتبی مراحل تحولی زبان را توضیح دهید .
84 ـ پایه و اساس زبان نوشتاری ................. است . 85 ـ سیستم موازی اشکال چهارگانه زبان را توضیح دهید . 86 ـ سیستم درونداد و برونداد زبان را توضیح دهید . 87 ـ سیستم پردازش اطلاعات را توضیح دهید .
88 ـ ارتباط بین دو انسان که شامل زبان بیانی و زبان دریافتی است طبق نمودار 7 ـ 3 توضیح دهید . 89 ـ در بخش بیانی اگر وقفه در فرآیند ارتباطی به وجود آید در گفتن و نوشتن چه آسیبی ایجاد میشود ؟
90 ـ در بخش دریافتی فرآیند ارتباطی آسیب میتواند در کجا باشد ؟ 91 ـ شنیدن مهارتی پایه و اساسی است که از طریق ................... و ................... میتواند بهبود یابد .
92 ـ انواع شنیدن را نام برده و توضیح دهید و مثال بزنید . 93 ـ لبخوانی بیشتر مورد استفاده چه کسانی قرار میگیرد ؟ چه تأثیری در شنوندهها ایجاد میکند ؟
94 ـ مهارتهای گفتن را بنویسید . 95 ـ یکی از شرایطی که در کمیت و کیفیت گفتار بین گوینده و شنونده اثر میگذارد چیست ؟ آن را با مثال توضیح دهید .
96 ـ زمینه مشترک در گفتن شامل چه چیزهایی میشود ؟ با مثال توضیح دهید . 97 ـ خطاهای تبدیلی را با مثال توضیح دهید . 98 ـ خطاهای شکلی را در گفتن با مثال توضیح دهید . 99 ـ پدیده نوک زبانی را توضیح دهید .
100 ـ مهارتهای خواندن را بنویسید . 101 ـ راهکارهای مهم در کلمه خوانی چیست آنها را بنویسید . 102 ـ آواشناسی که یکی از راهکارهای کلمه خوانی است را توضیح دهید .
103 ـ کلمات دیداری که یکی از راهکارهای کلمهخوانی است را توضیح دهید . 104 ـ نشانههای متن تحلیل ساختاری را توضیح دهید . 105 ـ پدیده تثبیت و خیرگی را توضیح دهید .
106 ـ خردمندانهترین و پیچیدهترین موفقیتی که در سیستم زبان وجود دارد را نام ببرید . 07 ـ چرا نوشتن آخرین توانایی زبانی است که باید یادگیری شود ؟ 108 ـ کفایت و مهارت در زبان نوشتاری نیازمند چیست ؟
109 ـ نویسنده برای نوشتن از چه نوع حافظهای استفاده میکند ؟ چرا ؟ 110 ـ شباهتهای نوشتن و خواندن را بنویسید . 111 ـ در فرآیند نوشتن چه چیزی نقش اساسی دارد ؟
112 ـ چه راهکارهایی برای بهبود نوشتن وجود دارد ؟ آنها را توضیح دهید . 113 ـ دیاگرام و نمودار گرافیکی برای چه استفاده میشوند ؟ 114 ـ دو ناحیه اصلی زبان در قشر خاکستری مغز را نام ببرید .
115 ـ ناحیه بردکا در کجا قرار دارد ؟ و چه نقشی در تکلم دارد ؟ 116 ـ ورنیکه در کجا قرار دارد ؟ و چه نقشی در زبان دارد ؟ 117 ـ آسیب در ناحیه ورنیکه و بردکا چه اشکالاتی به وجود میآورد ؟
118 ـ تکالیف کلامی گوناگون در خواندن و شنیدن بیشتر در ........................... پردازش میشوند . 119 ـ در راست دستها تکالیف کلامی گوناگون خواندن و شنیدن چگونه پردازش میشوند ؟
120 ـ چپ دستها را با راست دستها در رابطه با خواندن و نوشتن مقایسه کنید .
پاسخ نمونه سؤالات آخــر فصل سوم
1 ـ لوب پس سری در قشر خاکستری مغز و تالاموس وقتی مخروطها و میلهها در شبکیه و سلولهای دو قطبی و گانگلیون . 2 ـ مثل دستگاه تقویت کننده یا رله در مخابرات میماند .
3 ـ رنگ و جزییات را تشخیص نمیدهند . 4 ـ زیرا آنها را بلند قدتر نشان میدهد . 5 ـ نگهبانی 6 ـ متباین بودن گل رز قرمز 7 ـ توجه پراکنده 8 ـ یادگیری ارادی از یادگیری غیرارادی مؤثرتر است
9 ـ (ب) درست است زیرا با تهیه مقاله فرد در جریان یادگیری درگیر میشود و آنها را به حافظه میسپارد و عملکرد زبانی بهتری خواهد داشت .
10 ـ عدم بین مرحله یادگیری و رندگردانی و بازیابی ( یادآوری ) عملکرد حافظه را مشکل میکند . 11 ـ الف ـ 1 ـ رویهای 2 ـ حوادث خاص 3 ـ معنایی
12 ـ نوشتن تجربیات و خاطرات و مکالمات و یادداشتهای روزانه و حوادث شخصی و کمک گرفتن از دیگران و استفاده از نمودارهای گرافیکی است
۱-سلامت از نظر پزشکان به چه چیزی بستگی دارد؟نام ببرید.
2 ـ نقش پزشک نسبت به بیمار را توضیح دهید .
3 ـ امروزه مشخص شده که نیمی از مرگ ومیرها در نتیجه رفتارها و روشهای................... است .
4 ـ علت مرگ و میر در گذشته و حال ارمقایسه کنید .
5 ـ روشها غلط زندگی را با ذکر مثال توضیح دهید .
6 ـ عوامل ریسک رفتاری را با ذکر مثال توضیح دهید .
7 ـ هدف روانشناسی سلامت چیست ؟
8 ـ روانشناسان سلامت در پی یافتی چه راههایی هستند ؟ چرا ؟
9 ـ الگوی مناسب رفتاری شامل چه مواردی میباشد ؟ با ذکر چند مثال توضیح دهید .
10 ـ ........................... شرایط مهم و اساسی برای رشد یک جامعه است .
11 ـ چرا باید جوامع به سلامت جسم و روان اعضای خود توجه کنند .
12 ـ سلامت روانی را تعریف کنید .
13 ـ فرد سازگار چه ویژگیهایی دارد ؟ چگونه فردی است ؟
14 ـ احساسات گسترش یافته یعنی چه ؟ و افرادی که این احساسات را دارند دارای چه ویژگیهایی میباشند ؟
15 ـ کلمه فشار از کجا گرفته شده است ؟ چرا ؟
16 ـ فشار روانی را تعریف کنید .
17 ـ آیا فشار روانی صرفا یک امر بیرونی است ؟ نوضیح دهید .
18 ـ در چه صورت فشار روانی کمتری را تجربه خواهیم کرد ؟
19 ـ سه جنبه شخصیتی که افراد را در مقابل فشار روانی آسیب پذیر و یا بالعکس مقاوم میسازد را نام ببرید .
20 ـ علت بیماری عروق کرونر قلبی چیست ؟ نام ببرید .
21 ـ عامل اصلی و مهم فشار روانی چیست ؟ نام ببرید .
22 ـ آیا بین حملههای قلبی و اگویی از رفتار ارتباط وجود دارد ؟ چگونه ؟
23 ـ ویژگیهای شخصی الگوی رفتاری الف را بنویسید .
24 ـ الگوی رفتاری الف و ب را مقایسه کنید .
25 ـ ویژگیهای شخصیتی سبک شخصیتی با استقامت یا سخت رویی را توضیح دهید .
26 ـ یکی از جنبههای مهم فشار روانی ، میزان کنترل شخص بر فشار روانی و ادراک است .
27 ـ کسی که کنترل شخصی بر فشار روانی نداشته باشد ، دچار چه مشکلاتی میشود ؟
28 ـ فردی را که بر کنترل شخصی بر فشار روانی دارد را با فردی که کنترل شخصی بر فشار روانی ندارد مقایسه کنید .
29 ـ ناکامی را تعریف کنید و انواع آن را نام ببرید .
30 ـ ناکامی بیرونی و ناکامی شخصی را از لحاظ علل به وجود آمدن با هم مقایسه کنید .
31 ـ پرخاشگری یعنی چه ؟ مثال بزنید .
32 ـ واکنش معمولی در مقابل ناکامی .......................... است .
33 ـ واکنشهای معمولی در مقابل ناکامی را نام ببرید .
34 ـ در موقعیتهای مختلف فرد برای رسیدن به هدف چگونه با موانع برخورد میکند ؟ حداقل یک موقعیت را توضیح دهید .
35 ـ تعارض چیست ؟ چگونه روی میدهد ؟
36 ـ انواع تعارض را نام برده و توضیح دهید .
37 ط کدام نوع تعارض به سختی قابل حل شدن است ؟ چرا ؟
38 ـ کدام نوع از تعارض از فراوانترین تعارضها در زندگی هستند ؟ چرا ؟
39 ـ چرا واکنش در مقابل فشار روانی پیچیده و چند بعدی است ؟با ذکر مثال توضیح دهید .
40 ـ سندرم انطباق عمومی را چه کسی مطرح نموده است و چند مرحله دارد ؟ نام ببرید .
41 ـ صبق تصویر ( 3 ـ 4 ) کتاب سه مرحلهی سندرم انطباق عمومی را با ذکر مثال توضیح دهید .
42 ـ در مرحله هشدار واکنش بدن نسبت به عامل فشار روانی چگونه است ؟ توضیح دهید .
43 ـ در مرحله مقاومت در بدن چه تغییراتی ایجاد میشود ؟ توضیح دهید .
44 ـ در مرحله فرسودگی ، بدن در چه حالتی قرار میگیرد ؟ و چه مشکلاتی برای فرد ایجاد میشود ؟ مثال ذکر کنید .
45 ـ رایجترین پاسخ رفتاری در مقابل فشار رئانی پاسخ ........................ و ....................... است .
46 ـ کدام نوع از انواع پاسخها در مقابل فشارروانی تقریبا خودکار است ؟ نام ببرید .
47 ـ رفتارمقابلهای در مقابل فشار روانی شامل چه رفتارهایی میشود ؟ نام ببرید .
48 ـ در پاسخ جنگ و گریز حالت بدن چگونه میشود ؟
49 ـ پاسخ جنگ و گریز در مقابل فشار روانی در کوتاه مدت و بلندمدت را مقایسه کنید .
50 ـ نحوه مقابله شما با ضعف درسی ممکن است به چه صورتهایی باشد ؟ (موارد مختلف مقابله با این فشار روانی را بنویسید ) .
51 ـ ملاک سلامت در سلامت روانی چیست ؟ توضیح داده و مثال بزنید .
52 ـ آیا اگر کسی در زندگی هدف نداشته باشد بیمار است ؟ چرا ؟
53 ـ سه معیار برای اختلالات روانی نام ببرید .
54 ـ اختلال روانی نابههنجار یعنی چه ؟ توضیح دهید .
55 ـ از دیدگاه روانشناسان شاخص مورد انتظار در اختلال روانی نابههنجار چیست ؟ مثال ذکر کنید .
56 ـ اختلال روانی احساس ناراحتی و عذابآور بودن یعنی چه ؟ توضیح دهید .
57 ـ اختلال روانی ناسازگار بودن یعنی چه ؟ با مثال توضیح دهید .
58 ـ اضطراب را تعریف کنید .
59 ـ با یک مثال مفهوم اضطراب را توضیح دهید .
60 ـ چه زمانی اضطراب به عنوان اختلال محسوب میشود ؟
61 ـ در اختلال اضطرابی چه نشانههایی دیده میشود ؟ نام ببرید .
62 ـ انواع اختلالات اضطرابی را نام ببرید .
63 ـ اختلال هراس چه نام دارد و چگونه است ؟ آن را توضیح دهید .
64 ـ اختلال اضطرابی فراگیر و هراس را مقایسه کنید و مثال ذکر کنید .
65 ـ هراس اجتماعی چیست ؟ چه مشکلاتی برای فرد به وجود میآورد ؟
66 ـ انواع ترس با فوبیا را نام ببرید .
67 ـ اختلال وسواس فکری ـ عملی را با ذکر مثال توضیح دهید .
68 ـ آیا فرد وسواسی به افکار و اعمال وسواسی او آگاهی دارد یا نه ؟ چطور ؟
69 ـ اختلال فشار پس پس سانحهای را با ذکر مثال توضیح دهید .
70 ـ مهمترین علایم اختلال فشار پس سانحه را بنویسید .
71 ـ اختلالات خلقی را توضیح دهید و انواع آن را نام ببرید .
72 ـ اختلال خلقی تک قطبی را توضیح دهید .
73 ـ افسردگی بالینی چه نوع اختلالی است ؟ علایم آن را در فرد توضیح دهید .
74 ـ اختلال خلقی دوقطبی با دورههایی از تجارب .................... و ...................... مشخص میشود .
75 ـ علایم دورهی شیدایی را با دورهی افسردگی مقایسه کنید .
76 ـ از اختلالات دوقطبی افراد دارای تجارب .................. معددند و اغلب افراد دورههایی از افسردگی دارند .
77 ـ زمانی که بخواهیم از عنوان کلی برای درمان اختلالات روانی استفاده کنیم از چه واژهای استفاده میکنیم ؟
78 ـ زمانی که واژهی روان درمانی را استفاده میکنیم چه چیزی به ذهن شما خطور میکند ؟
79 ـ عناصر روان درمانگری را نام ببرید .
80 ـ ارتباط بین عناصر رواندرمانگری چگونه به وجود میآید ؟
81 ـ انوع درمان را بنویسید . سه گروه بزرگ طبقهبندی شده از درمان را نام ببرید .
82 ـ درمان بینشی مبتنی بر بینش است و در واقع نوعی .............. است .
83 ـ درمان بینشی را توضیح دهید و انواع آن را بنویسید .
84 ـ هدف درمان مراجع ـ محوری چیست ؟
85 ـ هدف شناخت درمانی چیست ؟و بیشتر برای درمان چه نوع بیماری کاربرد دارد ؟
86 ـ درمان رفتاری را توضیح دهید .
87 ـ مشهورترین درمان رفتاری چه نام دارد ؟ چگونه است ؟
88 ـ رفتار درمانی برای کاهش اضطراب و به خصوص ........................ مؤثر بوده است .
89 ـ روش پزشکی زیستی ، مداخله در کنشها و اعمال زیستی .................... است ؟
الف ـ درمانگر ب ـ مراجع ج ـ درمان د ـ بیمار
90 ـ درمان پزشکی زیستی از چند طریق انجام میگیرد ؟ فقط نام ببرید .
91 ـ در دارو درمانی از چه نوع اصلی از داروها استفاده میشود ؟ نام ببرید .
92 ـ روش درمان الکترو شوک برای درمان چه نوع بیماریهایی استفاده میشود ؟ چگونگی استفاده آن را توضیح دهید .
93 ـ دامنه اختلالهای روانی شامل چه نوع بیماریهایی میشود ؟ نام ببرید .
94 ـ بیشترین مراجعهکنندگان مشاوره های خدمات روان شناختی چه کسانی هستند ؟ چرا ؟
95 ـ روان درمانی چگونه است و توسط چه اشخاصی باید انجام گیرد ؟
96 ـ دوگروه از روانشناسان که در مقایسه با سایر متخصصان روانشناسی به درمان میپردازند ، کدامند ؟
97 ـ افراد متخصص خدمات روان درمانی بخش مشاوره چگونه متخصصانی هستند ؟
98 ـ روانشناسان بالینی در مقایسه با روانشناسان مشاوره در چه حوزهای فعالیت میکنند ؟
99 ـ روانشناسان بالینی و مشاوره برای درمان باید دارای چه تخصصهایی باشند ؟چگونه آن را بدست میآورند ؟
100 ـ روانپزشکان به چه کسانی گفته میشود ؟ آنها را با روانشناسان مقایسه کنید .
101 ـ مددکاران روانپزشکی چه کسانی هستند و دارای چه درجهای هستند ؟
102 ـ کانونهای گوناگون برای مراجعه به خدمات مشاورهای و روان درمانی را نام ببرید .
103 ـ بیشتر کمکهای روانپزشکی و روانشناسی از طریق خدمات و مراقبتهای .................. ارائه میشود .
104 ـ مراکز عمده مشاورهای و خدمات روانشناسی در چه سازمانهایی قرار دارند ؟ نام ببرید .
پاسخ به نمونه سؤالات پایانی فصل چهارم کتاب روانشناسی
1 ـ طبق جدول ( 1 ـ 4 ) کتاب روانشناسی ، بیماریهای دستگاه گردش خون در سال 78 امار بسیار بالایی از مرگ و فوت را به همراه داشته در مقایسه با سایر بیماریها ولی تا سال 85 این آمار تقلیل یافته است یعنی در کل درصد آن در سال 78 (44/51 به 37/37 ) تقلیل یافته البته باید گفت در گروه مؤنث این آمار نسبت به گروه مذکر کمتر بوده است و در مقایسه عوامل مانند کهولت و اعتبار و عوامل دیگر اصلا در سال 78 باعث مرگ نمیشده ولی در سال 85 از کهولت 1768 نفر و از اعتیاد 426 نفر و از سایر عوامل دیگر هم 3448 نفر در تهران فوت شدهاند ، در مقایسه با بیماری گردش خون و سرطانها و سوابغ و مسمومیتها ، خودکشی که آمار بالای مرگ و میر را دارند ، اعتیاد و کهولت و عوامل دیگر کمترین آمار منجر به فوت را داشتند و زنان در همهی گروه بیماریها آمار منجر به مرگ کمتر از مردان داشتند بجز در بیماریهای خون و اعضای خونساز و آن هم بخاطر شرایط سخت عادتهای ماهانه و یا عوارض زایمان میتواند باشد البته آگاهی مردم و رعایت نکات بهداشتی و تغذیه و ورزش کافی در همین موارد باعث کاهش مرگ بیماری بوده است .
2 ـ نظر شخصی دانشآموز است و هر نظری که به خصوصیات فردی او بخورد قبول میکنیم .
3 ـ اضطراب امتحان علت اصلی عوامل بیرونی بودهاند اما نگرش ما هم بیتأثیر نبوده است .
4 ـ همان اضطراب امتحان را با دقت گذاشتن و مطالعه برحسب برنامهریزی میتوان فشار آن را کنترل نمود .
آرشیو نظرات
.: Weblog Themes By Pichak :.
آخرین مطالب
1392/02/12" href="http://afshin1352.blogfa.com/post/59">شان و منزلت معلم........
1392/02/01" href="http://afshin1352.blogfa.com/post/58">دلایل شاد نزیستن ایرانیان......
1391/12/28" href="http://afshin1352.blogfa.com/post/57">نوروز مبارک........
1391/10/05" href="http://afshin1352.blogfa.com/post/56">ما چگونه مردمی هستیم.........
1391/08/19" href="http://afshin1352.blogfa.com/post/55">ایرانی هستیم بهتره خودمونو بهتر بشناسیم..............
1391/07/07" href="http://afshin1352.blogfa.com/post/54">میلاد نور مبارک باد.
1391/07/03" href="http://afshin1352.blogfa.com/post/53">زنگ مدرسه.......
1391/06/26" href="http://afshin1352.blogfa.com/post/52">فایل pdfکتاب جامعه شناسی جدیدالتالیف چهارم انسانی
1391/06/20" href="http://afshin1352.blogfa.com/post/51">تغییرات کلی کتاب جامعه شناسی چهارم رشته علوم انسانی
1391/06/14" href="http://afshin1352.blogfa.com/post/50">فقر چیست؟
آرشیو مطالب
92/02/08 - 92/02/14
92/02/01 - 92/02/07
91/12/22 - 91/12/30
91/10/01 - 91/10/07
91/08/05 - 91/08/21
91/07/01 - 91/07/07
91/06/22 - 91/06/31
91/06/05 - 91/06/21
آرشیو
لینک های مفید
خرید شارژ ایرانسل
کمک درسی ششم ابتدایی
بند انداز برقی
انجمن گفتگو
الکترو اسموک
امکانات وب
دیکشنری آنلاین
پیچک
دنیای کد آهنگ نیک و نیکو
طراح قالب : پیچک | Weblog Themes By : Pichak.net
RSS Feed | Pichak.Net
· دانلود فیلم
· قالب وبلاگ
۹۲/۰۹/۱۳