گروه علوم اجتماعی-روانشناسی واقتصادزرین شهر

مطالب جامعه شناسی،اقتصادی و روان شناختی

گروه علوم اجتماعی-روانشناسی واقتصادزرین شهر

مطالب جامعه شناسی،اقتصادی و روان شناختی

این سایت متعلق به گروه علوم اجتماعی زرین شهرمی باشد
پیوندها
طبقه بندی موضوعی

۱ مطلب در آذر ۱۳۹۰ ثبت شده است

«طرح درس سالانه مطالعات اجتماعی»تهیه شده توسط گروه علوم اجتماعی زرین شهر

علی دستانزاده-فاطمه شریعتی

    قابل توجه همکاران محترم علوم اجتماعی:

لازم به توضیح است که از 3 ساعت تخصیص یافته به درس مطالعات اجتماعی در هفته، یک ساعت جهت بررسی و حل فعالیتهای گنجانده شده در مباحث کتاب می باشد.

جلسات

محتوا

صفحه

اول

بیان اهداف کتاب و ضرورت مظالعه کتاب های درسی علوم اجتماعی

1 _ شناخت محیط اجتماعی ( جوانی و تفکر مستقل_ نتایج شناخت نادرست از محیط اجتماعی _ شناخت جامعه (شناخت حاصل از زندگی _ شناخت علمی_ رابطه‌شناخت علمی و شناخت حاصل از زندگی)

 

4-2

 

دوم

2 _ شکل گیری گروه (اجتماعی بودن انسان _ تعامل اجتماعی شکل گیری «ما» _  شکل گیری گروه)

7-5

سوم

3 _ هنجارها و ارزش های اجتماع(الگوی عمل یا هنجار _ ارزش)

10-8

چهارم

4 _ رابطه‌ی گروه ها با یکدیگر(گروه ملت یا سایر گروهها)

13-11

پنجم

پرسش کلاسی درس اول تا پایان درس چهارم فصل اول

5 _ تاثیرات گروه بر فرد(شکل گیری خود آگاهی _ شکل گیری جهت گیری‌ها_ گروه و جوان)

 

16-14

ششم

6 _ آسیب های گروه (دوگانگی ارزش _ بیگانگی از جامعه _ مطلق گرایی گروهی _ تبعیت بی چون و چرا در گروه وایجاد شخصیت تابع)

21-17

هفتم

آزمون کتبی فصل اول

1 _ نظام اجتماعی(نقش اجتماعی _ انتظارات نقش)

28-25

هشتم

2 _ وابستگی متقابل نقشها(پیوند نقشها _ آرمان اجتماعی)

32-29

نهم

3 _ نظام اجتماعی (مفهوم نظام _ تعریف نظام اجتماعی _ رابطه‌ی فرد و نظام اجتماعی)

35-33

دهم

4 _ ارتباط نظامهای اجتماعی با یکدیگر(نظام اجتماعی کل _ خرده نظام _ هماهنگی و تعادل در نظام اجتماعی کل _ تعارض و عدم در نظام اجتماعی کل)

39-36

یازدهم

پرسش کلاسی اول تا پایان درس چهارم فصل دوم

5 _ نظام اجتماعی و فرد(نیاز نظام اجتماعی به فرد _ جامعه پذیری _ درونی کردن ارزشها _ کنترل اجتماعی)

 

43-40

 

دوازدهم

آزمون کتبی فصل دوم

1 - نظام خانواده(خانواده، یک نظام اجتماعی_ ملاک های تمایز گروه‌ها از یکدیگر - تفاوت خانواده با گروه‌های دیگر - خانواده به منزله یک گروه - خانواده به عنوان بک نظام اجتماعی - مجموعه و نقش زن وشوهری - مجموعه نقش پدری - مادری - فرزندی

 

50-47

 

سیزدهم

2 - خانواده و نظام اجتماعی کل( آثار و نتایج خانواده _ آثار و نتایج نامناسب خانواده _ مشکل رشد سریع جمعیت _ آثار نا‌مطلوب رشد سریع جمعیت)

55-51

چهاردهم

3 - خانواده و فرد(خانواده و شکل گیری شخصیت _ خانواده و نقش ارشادی و حمایتی _ خانواده و حمایت عاطفی _ خانواده و تحقق شخصیت مستقل _ دلیل بقا  پایداری نظام خانواده)

59-56

پانزدهم

4 - آسیب های نظام خانواده (1)(ناسازگاری زن و شوهر درخانواده - نظام اجتماعی و ناسازگاری زن و شوهر _ عدم تحقق کامل جریان اجتماعی شدن و ناسازگاری زن و شوهر _ گونه های مختلف اجتماعی شدن و ناسازگاری زن و شوهر _ عوامل عمده در تنوع جریان های اجتماعی شدن _ تغییرات سریع نظام اجتماعی تزلزل بنیان خانواده)

63-60

شانزدهم

5 - آسیب های نظام خانواده (2) (ناسازگاری فرزندان و والدین _ تغییر نقش کودکی به نوجوانی گونه های مختلف اجتماعی شدن

نظر خواهی از دانش آموزان در خصوص مسائل خانواده

65-64

 

هفدهم

1 _ نظام اقتصادی (مفهوم نظام اقتصادی_ فعالیت اقتصادی و شکل‌های مختلف آن _ رابطه‌ی اقتصادی _ قاعده‌ی مالکیت _ تعریف نظام اقتصادی)

71-69

هیجدهم

2 - اجزای نظام اقتصادی(نظام تولیدی - نظام توزیع - نظام پولی و بانکی

76-72

نوزدهم

3 _ رابطه نظام اقتصادی با عوامل و نظام های دیگر(اقتصاد ومحیط طبیعی _ اقتصاد و صنعت _ اقتصاد و نظام آموزشی _ اقتصاد و نیازهای افراد _ اقتصاد و نظام سیاسی _ اقتصاد و نظام خانواده)

 

82-77

بیستم

4 _ نظام اقتصادی و نظام اجتماعی کل ( نظام اقتصادی و تحل نظام اجتماعی کل _ نظام اقتصادی و تضاد طبقاتی _ نظام اقتصادی و رواج پول پرستی)

85-83

بیست و یکم

5 _ نظام اقتصادی و فرد(1) ( اشتغال و آثار آن بر زندگی فرد)

88-86

بیست و دوم

6 _ نظام اقتصادی و فرد(2): عوامل عمده در انتخاب شغل(علاقه استعداد _ مهارت _ خویشتن پنداری _ محیط و شرایط اجتماعی)

94-89

بیست و سوم

7 _ آسیب های نظام اقتصادی : مفهوم بیکاری _ عوامل بیکاری (رشد جمعیت _ نظام آموزشی _ ماشینی شدن «اتوماسیون» _ عدم تعادل در نظام اقتصادی _ رکود اقتصادی _ زیربنای اقتصادی)

بررسی نتایج تحقیق دانش آموزان در خصوص تورم _ گران فروشی _ مصرف گرایی _ فقر _ واسطه گری و دلالی

 

 

95-100

بیست و چهارم

ارزشیابی کتبی فصل چهارم

1 _ نظام سیاسی : مفهوم نظام سیاسی _ عوامل بر هم زننده تعادل نظام اجتماعی ( سرپیچی از قانون _ منازعات و درگیری های داخل جامعه _ بر خورد میان جوامع مختلف _ رشد جمعیت ، کمبود منابع و مشکلات اساسی دیگر)وظیفه نظام سیاسی در خصوص حفظ تعادل نظام اجتماعی _ تعریف نقش ها و نظام سیاسی

 

 

104-107

بیست و پنجم

2 _ انواع نظام سیاسی(نظام سیاسی گروه سرزمینی _ نظام خود کامه _ نظام قانونی _ مقایسه نظام خود کامه و نظام قانونی)

108-111

بیست و ششم

3 _ نظام سیاسی ایران(تفکیک دو گونه نقش در نظام سیاسی ایران _‌ نقش رهبری _‌ نقش ریاست جمهوری _ نقش نمایندگی شورای نگهبان _ شورای مجلس خبرگان _ شوراهای اسلامی شهر و روستا)

 

112-116

بیست و هفتم

4‌_ مشارکت سیاسی (فعالیت سیاسی _  شکل های مختلف مشارکت سیاسی شامل راهپیمایی و تظاهرات_  شرکت در انتخابات _ همکاری با احزاب و انجمن ها _ استفاده از رسانه ها

 

117-119

بیست و هشتم

5 _ انتخابات ( نحوه انتخاب _ مراحل انتخاب شناسائی نازدها _ تشخیص و ارزیابی _ نقش انتخابات در تعین سرنوشت فرد و جامعه)

120-123

بیست ونهم

6 _ نظام سیاسی و نظام اجتماعی دیگر(نظام سیاسی و خانواده _ تاثیر متقابل خانواده و نظام سیاسی _ نظام سیاسی و نظام آموزشی _ تاثیر متقابل نظام آموزشی و نظام سیاسی)

124-127

 

سی ام

7 _ آسیب های نظام سیاسی(عدم مشروعیت مهم ترین آسیب _ نتایج عدم مشروعیت _ انواع آسیب های نظام سیاسی)

128-131

سی و یکم

آزمون کتبی فصل پنجم _ بررسی تکالیف درخصوص فعالیت ها رفع ابهام _ توضیح در خصوص مفاهیم پیچیده اصلی

128-131


 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ آذر ۹۰ ، ۰۷:۱۳
علی دستانزاده