گروه علوم اجتماعی-روانشناسی واقتصادزرین شهر

مطالب جامعه شناسی،اقتصادی و روان شناختی

گروه علوم اجتماعی-روانشناسی واقتصادزرین شهر

مطالب جامعه شناسی،اقتصادی و روان شناختی

این سایت متعلق به گروه علوم اجتماعی زرین شهرمی باشد
پیوندها
طبقه بندی موضوعی

۵ مطلب در دی ۱۳۹۰ ثبت شده است

اهمیت اقتصادی تنگه هرمز + تصویر

اهمیت اقتصادی تنگه هرمز + تصویر
شبکه خبری رویترز با انتشار عکسی میزان بشکه‌های نفتی انتقالی از تنگه هرمز و اهمیت و نقش آن در اقتصاد جهانی را به تصویر کشید.

مشرق:تصویر ارائه‌شده توسط رویترز، به خوبی اهمیت تنگه هرمز و نقش آن در اقتصاد جهانی را نشان می‌دهد. با اینکه هنوز ایران واقعاً در واکنش به تحریم نفتی و تحریم بانک مرکزی خود دست به بستن این تنگه نزده است، اما حتی صحبت در این مورد نیز سبب شده است تا قیمت‌های نفت در جهان افزایش یابد.

همان‌طور که در تصویر مشخص است تنگه هرمز مهم‌ترین کانال انتقالی نفت به بازارهای جهانی بشمار می‌آید. از این تنگه روزانه بیش از 15.5 میلیون بشکه نفت عبور می‌کند که این آمار خود حاکی از اهمیت بسیار زیاد این تنگه و نقش آن در اقتصاد جهانی است.

با نگاهی به این تصویر می‌توان به ذخایر نفتی مختلف جهان نیز پی برد که در این میان خاورمیانه با داشتن ذخایری بیش از 750 میلیارد بشکه نفت، بزرگ‌ترین منطقه نفت‌خیز جهان به حساب می‌آید. در این میان، سهم ایران و عربستان بیشتر از دیگر کشورهای خاورمیانه است که این امر سبب شده است تا این دو کشور جزو بزرگ‌ترین کشورهای دارای منابع نفتی جهان به حساب آیند.


 
مسلماً با توجه به بحران اقتصادی‌ای که کشورهای اروپایی و آمریکا با آن دست به گریبان هستند، افزایش قیمت نفت به هیچ وجه به نفع آنها نبوده و می‌تواند تأثیر بسیار منفی‌ای بر اقتصاد متزلزل و شکننده آنها داشته باشد.

    
 
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ دی ۹۰ ، ۰۶:۲۱
علی دستانزاده

درس اول

: گستره جهان اجتماعی

کامل کنید

:صفحه 9

ردیف درون جهان اجتماعی بیرون جهان اجتماعی

؟در پاسخ قسمت دوم فعالیت

ص

11 (گستره جهان اجتماعی)نامگذاری می شود.

خانواده ،دولت ، احترام به قانون،عدالت، مدرسه، صلح ، امنیت،کارمندفلزات،خیابان رودخانه،زلزله،سیارات

گفتگو کنید

: صفحه 11

١

- قنات و ابعاد اجتماعی آن و ارتباط آن با آب و هوای فلات ایران:

در مناطق مختلف ایران ، قنات وسیله ای برای انتقال آب بوده است

. این پدیده از طریق ایجاد بعضی مشاغل، نوع ثیر داشته است. در Ĥ خاص تقسیم کار ، تعاون و همکاری برای نگهداری و ترمیم قنات ها در زندگی اجتماعی تضمن بروز بعضی درگیری ها و جنگ بین گروه های مختلف و روستا ها در رابطه با قنات ها نیز بیانگر تاثیر آن درزندگی اجتماعی می باشد.

-2

به نظر شما پدیده های مانند فلزات، دریا ها، کوهها،... به کدام جهان تعلق دارند؟جهان طبیعی یا جهان اجتماعی و یا هر دو؟ چرا؟

هر دو زیرا نظر به اینکه در جهان طبیعی شکل گرفته و مربوط به طبیعت هستند در جهان طبیعی قرار دارند و ازاین نظر که زندگی انسان را به شکل های مختلف تحت تاثیر قرار می دهند وارد جهان اجتماعی می شوند

.

:

تامل کنیدصفحه 12

٢

در چه صورتی می توان پدیده های ستون 2 را در ستون اول قرار داد؟

-1

اگر هر کدام از پدیده های ستون دوم بر زندگی اجتماعی انسانها تاثیر گذار باشد می توان آنها را در ستون اول قرار داد.

-2

آیا پدیده های گذشتگان ، آیندگان، سیاهچاله، ویروس در درون جهان اجتماعی قرار میگیرند ؟ چگونه؟
انسان ها با بررسی گذشتکان و با تفکر و توجه به آیندگان برای زندگی امروزی خود تصمیم گیری می کنند، یعنی توجه و تفکر به گذشته وآینده باعث ایجاد تغییرات در زندگی امروری می شود، لذا گذشتگان و ایندگان در درون جهان اجتماعی قرار دارند. تفکر و توجه به سیاهچاله باعث ایجاد ترس و نگرانی افراد شده و در زندگی

اجتماعی آنها تاثیر می گذارد

. اندیشیدن در مورد ویروس ها و انجام تدابیر پزشکی و اجتماعی برای مقابله با ویروس ها،باعث وارد شدن آنها به درون جهان اجتماعی می گردد.

درس دوم

: نظام اجتماعی

:

تامل کنیدصفحه ۱5

کلاس درس به مثابه یک مجموعه و نوع ارتباط در بین اجزاء؟

ردیف عناصر یا اجزاء رابطه

1

معلم تدریس می کند

2

دانش آموز تحصیل می کند

3

کتاب بیانگر محتوای تدریس در کلاس

4

مبصر برقراری هماهنگی میان کلاس و مدیریت و کنترا نظم کلاس در غیاب معلم

5

تخته سیاه ابزار کمک آموزشی جهت انتقال مطالب

:

مقایسه کنیدصفحه 17

مفاهیم سه گانه جهان اجتماعی،ساختار اجتماعی و نظام اجتماعی را در مورد خانواده بکار ببرید

.

ساختمان ورزشگاه جامعه خانواده

٣

: گفتگو کنید صفحه 19

-1

بعضی از عناصر واجزای نهادهای مانند خانواده، اقتصاد و سیاست را به خاطرآورده و درباره روابط و ساختار این اجزاء گفت و گو کنید.

روابط و

... نهاد خانواده اقتصاد سیاست عناصر و اجزا پدر،مادر،فرزند... تولید،توزیع،پولی و بانکی مقننه،مجریه،قضاییه روابط رابطه همسری، روابط برادری وخواهری ،رابطه پدر فرزندی...روابط متقابل بین بخش های تولیدی،توزیعی و....روابط متقابل بین قوای سه

گانه ساختار نحوه وجود رابطه و سلسله راتب روابط در خانواده مثلاوالدین تامین هزینه های فرزندان و تربیت آنها را به عهده دارند

. فرزندان ضمن همکاری با والدین به همدیگرنیز کمک می کنند.

نوع رابطه وترتیب چینش خرده نظام ها و نقش ها مثلا بخش تولید ، کالا ها و خدمات لازم جامعه را تولید و آن را در بین مصرف کنندگان و یا تولید کنندان دیگر پخش می کند

.

نظام پولی و بانکی انجام معاملات و پرداخت ها ودریافت ها را تسهیل می کند و

در صورت لزوم سرمایه لازم رابه صورت پول در اختیار سایربخش ها قرار می دهد

.

نوع رابطه وترتیب چینش خردهنظام ها و نقش ها از قبیل تصویب قانون و اجرای آن و

رسیدگی به شکایات

-2

ساختار و رابط بین نهاد ها را بیان کنید.

نهاد اقتصادی، نیازهای مادی نهاد های دیگر را برطرف می کند و نهاد سیاست، امنیت لازم رابرای نهاد های دیگر فراهم می نماید ، نهاد فرهنگی دانش و معرفت لازم برای نهادهای دیگرفراهم می کنند، خانواده از یک طرف نیروی کار برای نهاد های دیگر فراهم می کند و از طرف دیگر مصرف کننده ایجاد می کند

.
و بخشی از نیازهای اساسی نیروی انسانی جامعه را بر طرف می کند.

مجمومه اجزاء و عناصر ورزشگاه جهان اجتماعی

مجموعه نقش های اعضای خانواده ساختار ورزشگاه ساختار اجتماعی روابط همسری فرزندی ساختار ورزشگاه نظام اجتماعی نظام خانواده

۴

درس سوم

: فرهنگ ١

:

بیاندیشیدصفحه 22

وقتی وارد جامعه ای می شوید چگونه به مسلمان بودن و یا مسلمان نبودن آنها پی می برید؟

از روی نماد و هنجارهای فرهنگی( نوع پوشش زنان،وجود مساجد،نوع غذاها، صدای اذان، بر پایی نماز، وجود انواع امامزاده ها،شعائر مذهبی،سبک معماری ها)

از ویژگی های فرهنگی اسلامی

5 مورد را نام ببرید؟
اعتقاد به خدا، روزه گرفتن درماه رمضان، حرام بودن ربا،اعتقاد به مهدویت، اعتقاد به حجاب، اعتقادات مربوط حلال و حرام بودن بعضی غذا ها و نوشیدنی  ها، اعتقاد به رعایت حق الناس

:

گفتگو کنیدصفحه 25

یک خرده فرهنگ ضد فرهنگ نام برده دلیل ضدیت ان را تشریح کنید

.

-1

گروه هایی که شیطا ن پرستی و عرفان های کاذب را ترویج می دهند. اعتقادات این گروهها، با ارزش ها ،عقاید وهنجارهای اصلی پذیرفته شده جامعه که فرهنگ عمومی جامعه ایرانی است و در آن اعتقاد به خدا در

محوریت دارد، مخالف است،

برای مردم مزاحمت ایجاد می کنند ومزاحمت برای مردم در فرهنگ عمومی مردم ایران یک رفتار انحرافی است. لذا این گروه ها ضد فرهنگ تلقی می شوند.

تامل کنیدصفحه

26 : نهادهای فرهنگی نیازهای فرهنگی سایر نهاد ها را تامین می کنند، نهادهای دیگر چه کمکی به نهاد فرهنگی می کنند؟
نهاد اقتصادی نیازهای برای استخدام نیروی اموزشی،تجهیزات و بناهای آموزشی)برای نهادهای فرهنگی را بر طرف  می سازد و امکان تطابق آن با محیط را افزایش می دهد و سخت افزار آن را فراهم می کند، نهاد سیاست خط و مشی و اهداف و سیاست های آموزشی خود را در اختیار نهاد فرهنگی قرار می دهد و امنیت لازم برای فعالیت های فرهنگی فراهم کرده و در هدف گذاری به آن کمک می کند. نهاد اجتماعی افراد را از طریق نظام آموزشی و خانواده و...جامعه پذیر می کند و نهایتا از طریق کنترل اجتماعی خط دوم دفاعی را در برابر کجروی های اجتماعی می کشد و احساس

۵

تعلق و عاطفه ایجاد می کند و باعث یگانگی در نهاد فرهنگی می گردد

. اگر تعامل منطقی در بین نهادها وجود داشته باشد، موارد فوق امکان پذیر است.

درس چهارم

: فرهنگ ٢

تمرین کنیدصفحه

30 : در جدول زیر سه نمونه فرهنگ آرمانی که در درون فرهنگ واقعی قرار دارد وسه نمونه که دربیرون فرهنگ واقعی قرا دارد؟

فرهنگ آرمانی

بیرون فرهنگ واقعی درون فرهنگ واقعی ناپسند بودن اسراف و تبذیر استکبار ستیزی نا پسند بودن ریا،دروغ،غیبت احترام به پدر و مادر نا پسند بودن رعایت نکردن قوانین راهنمایی ورانندگی

کمک به یک نابینا برای عبور از خیابان

 نمونه از عناصر فرهنگ حق را که در اغلب جوامع حضور دارد؟
وفای به عهد، راستگویی، امنیت، دفاع از مظلوم،مقابله با ظالم، کمک به افراد محتاج، احترام به مالکیت، خیانت نکردن در امانت،عدالت،حرمت آبروی افراد

:

شناسایی کنید صفحه 35

عناصری از فرهنگ باطل که در فرهنگ آرمانی و واقعی ما وجود دارد، شناسایی کنید؟

فرهنگ باطل

فرهنگ آرمانی فرهنگ واقعی تکاثر

( مال اندوزی) تکاثر( مال اندوزی) ریا ریا قبیله گرایی قبیله گرایی پارتی بازی پارتی بازی

۶

رشوه خواری رشوه خواری

درس پنجم

: هویت

پاسخ دهیدصفحه

40 : افراد در وبلاگ خود راچگونه معرفی می کنید؟

معمولا افراد در معرفی خود به موارد زیر اشاره می کنند

. - تحصیلات و تخصص ها - سوابق علمی، هنری، پژوهشی - علایق - زمینه های فعالیت و غیره ....

تبیین کنیدصفحه

41 : ده ویژگی برای خود نوشته و نوع آن را تعیین کنید:خصوصیت اکتسابی انتسابی فردی اجتماعی ثابت متغیرایرانی

* * *مسلمان

 * * *ورزشکار

 * * *شاگرد اول

* * *صبور

* * *متولد مهر

* * *اذربایجانی

* * *خوش تیپ

 * * *هنرمند

 * * *دختر یا پسر

 * * *گفتگو کنیدصفحه 41 : دیدگاههای مختلف در مورد فراموشی انسان:

-

دین و پیامبران الهی: نسیان( فراموش کردن خود، فراموش کردن فطرت خدایی)

-

فیلسوفان: فراموشی انسانیت انسان و دوری از وجدان انسانی، سرگردانی

-

روانشناسان: خود کاذب

-

جامعه شناسان: ازخود بیگانگی

٧

نگ خود

ارید نام

رار گرفتن

ن را در

ی، دوری از فرهنبههعده داتوسط خانواده چکتر به او

زرگتر خانواده قر

تماعی انساشدن) فرهنگی

ر خانواده ب

- تربیت صحیح نواده رام فرزندان کوچن کوچکترمایت اعضای بز

و برادر بزرگتر

روانی و اجت

نفس

ن، دگرگون ش

ماعییی را که د

ید؟

ی بوسیله پدر

2- همکاری باخانسط پدر 2- احترکمک به فرزندان

پدر

2- مورد حم حترام به خواهرجسمانی ، ربه حالی شدن

ی و اجتم

ز نقش هاییم را نام ببرن هزینه زندگی

ت از والدین

2ورت گرفتن توس از والدین 2- کن معاش توسط

زوالدین

2- اح رات ابعاد جحاله (از حالیویت فردی

4:

برخی ازیف هر کدام وق: 1- تامین ف: 1- اطاعت ق: 1- مورد مشو

تامل کنید صفحه

51 : مقایسه اخلاق عیاری( اخلاق پهلوانی) ورزشکاران جهان اسلام

با اخلاق ورزشی

( اخلاق قهرمانی) جهان جدید ؟

اخلاق پهلوانی

: دستگیری از ناتوانان، کمک به فقرا، احترام به نان و نمک، امانتداری، جوانمردی ،

وفای به عهد، تواضع و فروتنی، ورزش به عنوان وسیله اخلاق قهرمانی

:برد و باخت، شهرت، ثروت، خود نمایی، تقلب، ورزش به عنوان هدف

درس هفتم

: باز تولید هویت اجتماعی

بیاندیشیدصفحه

54 : آیا شیوه های جامعه پذیری در جوامع مختلف ثابت است؟ یامتفاوت ؟ شیوه های جامعه پذیری در یک جامعه در طول زمان متغیر است. در گذشته در خیلی از جوامع تنبیه بدنی در مدارس رایج بود اما امروزه این موضوع منتفی شده است.

-

در بعضی جوامع شیوه اقناع در جامعه پذیری مسلط است اما در بعضی جوامع مجازات اولویت دارد.

-

در بعضی جوامع خانواده، نهاد مسلط در جامعه پذیری است اما در جوامع دیگر نهادهای رسمی و دولتی مسلط هستند.

-

در بعضی جوامع برگزاری مراسم گذر به دوره خاص به عنوان یک شیوه تربیتی موردتوجه است ( جشن تکلیف) .

-

در جوامع مختلف آموزش های مربوط به جنس دختر و پسر با هم متفاوت است.

در جوامع مختلف برخورد با بزهکاران ( شیوه کنترل اجتماعی) متفاوت می باشد.

گفتگو کنید صفحه

55 : در جامعه برای جذب افراد به رشته پزشکی چه کارهایی انجام می شود؟ از کجروی های اجتماعی پزشکی چند مورد را نام ببرید و راه های پیشگیری و کنترل آن را بیان کنید.

الف

: راه های جذب و تشویق:

۹-ایجاد زمینه اشتغال و بازار کار-بالا بودن شان اجتماعی در بین مردم در آمد بالا - سبک زندگی متفاوت -جایگاه ممتاز در مراجعه به ادارات و سازمان ها - جذب افراد با هوش الف: انواع کجروی :

-

حق ویزیت اضافی - پول و درآمد مقدم بر درمان تجویز داروهای پول ساز با عوارض جانبی - سستی وتنبلی در تشخیص درست بیماری - همکاری کمتر با مراکز بیمه ج- راههای پیشگیری و کنترل کجروی اجتماعی:

-

درونی کردن ارزش های انسان دوستانه در نظام آموزشی و آموزش عالی بخصوص برای دانشجویان رشته های پزشکی- جذب افراد دلسوز - به کاری گیری افراد دلسوز و متعهد به جامعه در نظام پزشکی - نظارت بر کارپزشکان از طریق مراکز رسمی و نظام پزشکی - عدم مراجعه مردم به پزشکان متخلف و پول دوست - مجازات مناسب در صورت تخلف

گفتگو کنیدصفحه

56 : مسئولیت کدام مراتب امر به معروف ونهی از منکر، همگانی است و کدام مراتب آن وظیفه نهاد ها و مراکز رسمی است.

تذکر زبانی و غیر رسمی در جمع های غیر رسمی مثل مهمانی ها، مجالس و

.... می تواند همگانی باشد، به شرطی که فرد به آنچه تذکر می دهد عامل بوده و از تاثیر گذاری تذکرش تا حدودی مطمئن باشد و باعث آبروریزی دیگران نگردد. تذکر رسمی و قانونی به عهده مراکز قانونی است به خصوص زمانی که عمل خلاف سازماندهی شده و به وسیله افراد حرفه ای انجام می شود(از قبیل مجازات روزه

خوار در ملا عام و

....).

درس هشتم

: تغییرات هویتی و تحولات اجتماعی

تبیین کنید صفحه

59 : تحرک اجتماعی گاه درون نسلی و گاه در درون دو نسل اتفاق می افتد، نمونه هایی از تحرک اجتماعی درون نسلی ومیان نسلی را بیان کنید.

به کسانی گفته می شود که همزمان زاده شده اند و معاصر یکدیگر می باشند

. :(Generation) تعریف نسل معمولا هر نسل را 20 تا 30 سال در نظر می گیرند.

١٠

بررسی تغییر موقعیت و پایگاه اجتماعی( :(Intergenerational mobility) -1 تحرک درون نسلی بالا و پایین شدن) فرد در طول زندگی در همان نسل.مثلا در یک خانواده فقیربا تعداد 5 فرزند، اگر یکی از فرزندان به موقعیت اجتماعی بالاتر از خواهران و برادرانش دست یابد به این امر تحرک درون نسلی گفته می شود.

بررسی و مقایسه تغییر موقعیت و پایگاه

:(Intergenerational mobility) -2 تحرک میان نسلی اجتماعی فرد از نسلی به نسل دیگر. مانند مقایسه تحرک اجتماعی فرزندان با پدران و پدر بزرگ ها،به صدارت رسیدن امیر کبی  فرزند کربلایی قربان آشپز

گفتگو کنیدصفحه

60 : رئیس جمهور امریکا: مردم الجزایر نیاز به دموکراسی کنترل شده دارند؟ این جمله بیانگر این است که آنها از دمکراسی هایی حمایت می کنند که مدافع منافعشان باشد و باهر حرکتی ( هر چند با رویکرد مردمی ) که در راستای اهداف کلان آنها نباشد، مخالفت می کنند، از طرف دیگر این نوع برخورد با حرکت های مردمی، نشانگر عدم اعتقاد واقعی آنها به دمکراسی است، از دمکراسی که بر اساس میل آنها باشد حمایت می کنند.

گفتگو کنید صفحه

61 : آیا هر نوع ابداع و نوآوری یا هرنوع مواجهه واقتباس ازفرهنگ های دیگر به تعارضات فرهنگی منجر می شود؟ نمونه ذکر کنید.

خیر

. الف) نمونه برای ابداع داخلی: ابداع اصطلاح مردم سالاری دینی به عنوان یک نوآوری داخلی در یک جامعه اسلامی که مبتنی بر قانون اساسی و رای مردم است نه تنها برای آن جامعه مشکل ایجاد نمی کند، بلکه می تواند ضمن حفظ فرهنگ اسلامی به حقوق مردم هم توجه کند و این در رشد و توسعه اجتماعی، فرهنگی تاثیر دارد.

ب

- نمونه برای اقتباس از فرهنگ های دیگر: طراحی و به کارگیری وبلاگ از فرهنگ های غربی شروع شده است، یک جامعه ای اسلامی می تواند با اقتباس از غرب ، از وبلاگ استفاده نماید و در جهت معرفی فرهنگ وتمدن خود فعالیت نماید. این نوع اقتباس به تعارض فرهنگی منجر نمی شود.

درس نهم

: تحولات هویتی فرهنگی

فعالیت تامل کنیدصفحه

64 : آیا هویت فرهنگی جامعه می تواند مستقل از هویت اجتماعی افراد وجود داشته باشد یا نه؟ خیر، زیرا باید افرادی باشند که به جمع و جامعه تعلق داشته باشند و فرهنگ در باورها و رفتار های آنها تجلی پیدا کند تا هویت فرهنگی جامعه شکل بگیرد. فرهنگ مربوط به شیوه زندگی جامعه است و جامعه بر اساس فرهنگ و هویت فرهنگی از دیگر جوامع متمایزمی شود.

با

(Cultural instability ) پاسخ دهید صفحه 65 : تفاوت تزلزل فرهنگی چیست؟آیا تعارض فرهنگی به تزلزل فرهنگی (Cultural conflict ) تعارض فرهنگی

منجر می شود؟

در تعارض فرهنگی تغییرات هویتی در خارج از مرزهای مقبول فرهنگی اتفاق می افتد ولی معیارهای هویت ساز فرهنگ، در مقابل آن ایستادگی می کند. اما در تزلزل فرهنگی مبادی هویت ساز فرهنگ( عقاید،ارزش ها،آرمان ها) ثبات و استقرار وحذف خود را در متن فرهنگ از دست می دهند. اگر تعارض فرهنگی دوام داشته باشد، مبادی هویت ساز و اساس فرهنگ مقاومت خود را از دست بدهند ، منجر به تزلزل فرهنگی می شود.

تحقیق کنید صفحه

66 : آثار متفکرین غربی در زمینه ی بحران دنیای متجدد و مابعد تجدد( پسا مدرن)؟ جهان متجدد: قفس آهنین( وبر) ، انسان تک ساحتی( مار کوزه) - بحران سلا ح های هسته ای و محیط زیست و گردونه ی خرد کننده( گیدنز). مسخ( کافکا) - تسلط نظام اجتماعی بر جهان زیست( هابرماس)- دوران پسا مدرن: نسبیت گرایی افراطی، هویت های مجازی، هویت های سیال، بدبینی ،بی توجهی به سنت ها

درس دهم

: از خود بیگانگی فرهنگی

گفتگو کنیدصفحه

70 : جهان غرب در قرون وسطی پس از مواجهه با فرهنگ اسلامی چه عکس العمل هایی نشان داد؟ کدام بخش فرهنگ اسلامی را نپذیرفت و کدام بخش از آن را قبول کرد؟ روحیه علم جویی، عقل گرایی، علم خواهی، دانشگاه سازی، کتاب خوانی،آلات موسیقی،شهرسازی،صنعت را از فرهنگ اسلامی گرفتند. اما اصل توحید و باورها،عقاید و ارزش های اسلامی را نپذیرفتند. درکنار آن آثار مربوط به یونان باستان، افکار و اندیشه های متفکرین اسلامی را از عربی به انگلیسی ترجمه نمودند.

نظر بدهیدصفحه

71 : به نظر شما جوامع غربزده برای دستیابی به تعامل فرهنگی باجهان غرب چه مسیری را باید بپیمایند؟

1)

شناخت ارزش های خود 2)نقد و حذف جنبه های منفی و خرافی فرهنگ خود، 3)شناخت فرهنگ غرب و نقدجنبه های منفی آن 4)شناخت نیاز های فرهنگی جامعه خودی 5) اخذ جنبه های مثبت و مناسب فرهنگ غربی بر اساس

برنامه ریزی دقیق

6)دوری از تقلید کورکورانه، طراحی راهی برای پیشرفت بر اساس مبادی فرهنگ خودی یعنی در مواجهه

با فرهنگ غرب جنبه های مثبت و مورد نیاز جامعه غرب را بگیرند و جنبه های منفی فرهنگ آنها را پس بزنند

.

۱٢پاسخ دهیدصفحه 72 :آیا معنای اول و دوم از خود بیگانگی لازم و ملزوم هم هستند؟

یا آنکه جامعه می تواند در معنای اول از خود بیگانه نباشد، درمعنای دوم بیگانه باشد؟ درصورتی که قائل به تلازم نیستید ، نمونه ای از عدم تلازم این دو معنا را ذکر کنید.خیر جامعه می تواند در معنای اول از خود بیگانه نباشد، درمعنای دوم بیگانه باشد و برعکس،خیلی از گروه ها و جوامع هستندکه فرهنگ تاریخی خود را حفظ کرده اند اما فرهنگ آنها قادر به پاسخگویی به پرسش

های اساسی آنها نیست( جوامع غربی،کاست هاو...) و لذا افراد آن جامعه دچار از خود بیگانگی شده اند. بعضی جوامع هم هستند که فرهنگ آنها جواب های منطقی به پرسش های اساسی انسان می دهد اما به خود باختگی فرهنگی وفراموشی فرهنگ تاریخی خود دچار شده اند( اکثریت کشورهای توسعه نیافته ).

درس یازدهم

: هویت ایرانی

گفتگو کنید صفحه

75 :در باره نقش مولوی، سعدی و حافظ در گسترش زبان فارسی به عنوان زبان دوم فرهنگی جهان اسلام؟

آثار این شعرا از یک طرف باعث ارتباط با گذشته و حفظ زبان فارسی شده و از طرف دیگر، اندیشه های اسلامی را درخود متجلی کرده اند

. آثار این شعرا دارای محتوای معنوی و اسلامی بوده است لذا توجه مسلمانان جهان را به خودجلب کرده و باعث گسترش زبان فارسی در مناطق مسلمان شده است. در ضمن، بعد هنری این آثار، توجه محققین غیر مسلمان را نیز به خود جلب کرده و باعث آشنایی آنها با فرهنگ معنوی اسلام، زبان و ادبیات فارسی شده است.

تحقیق کنید صفحه

76 : محتوای کتاب های غرب زدگی، فطرت، بازگشت به خویشتن، خدمات متقابل اسلام و ایران.

غرب زدگی

( جلا ال احمد): تحیر و حیرت سیاست مداران، روشنفکران در مقابل ماشین و تکنولوژی غرب و باآغوش باز به استقبال غرب رفتن.

ویژگی جامعه غرب زده

: بریده از عمق فرهنگ و سنت خود، پا در هوا است،اجتماع در هم ریخته ملغمه ای ازاقتصاد شبانی، روستایی و شهر نشینی، از نظر سیاسی خود کامه است، در عین حال بی بند و بار است، قشون بر تمام ضایا مسلط است، تضاد مدرسه و دانشگاه با سنت ها.

-

فطرت( مرتضی مطهری): تاکید بر فطرت به عنوان معیار ارزیابی فرهنگ ها انسان محصول تاریخ واجتماع نیست بلکه انسان واجد فطرت مشخصی است و فرهنگ اصیل آن است که با فطرت انسانی سازگار باشد.

١٣

- خدمات متقابل ایران و اسلام( مرتضی مطهری): اسلام و ایران خدمات مختلفی نسبت به یکدیگرداشته اند و تلفیق فرهنگ اسلامی با فرهنگ ایرانی در رشد هویت اسلامی و ایرانی نقش اساسی داشته است وباعث پیشرفت است.

-

بازگشت به خویشتن( علی شریعتی): خویشتن ملی با تاکید بر اصل توحید، عدالت و رویکرد تشیع علوی و آموزه هایی از ایران قبل از اسلام

تحلیل کنیدصفحه

77 : علت جابجایی مسئله حجاب از درون کشور های اسلامی به درون کشور هایی اروپایی؟ بعد از انقلاب اسلامی ،حجاب در غرب به عنوان نماد انقلاب اسلامی تلقی شده و لذا حساسیت ها در مقابل آن زیاد شده است، در بعضی از کشور ها از حضور زنان با حجاب در مراسم های رسمی و مراکز علمی جلوگیری می شود.عواملی چون صدور انقلاب اسلامی ،تعامل فرهنگی ،اجتماعی بین کشورهای

اسلامی و کشورهای اروپایی،مقابله فرهنگی کشورهای اسلامی با کشورهای اروپایی از عوامل جابجایی مسئله حجاب محسوب می شود

.

درس دوازدهم

: قدرت و اقتدارگفتگو کنیدصفحه 82 : راه های تاثیرگذاری بر اراده دیگران؟

1 -

اقناع( جلب اطاعت از طریق اثبات منطقی مقبول بودن) 2- تطمیع(فریب دادن به صورت آشکار)

3 -

اغوا کردن ( فریب به صورت پنهان) 4- تنبیه و مجازات( باایجاد ترس)

-5

همانند سازی از طریق عاطفه و محبت( بر انگیختن محبت طرف مقابل).

پاسخ دهیدصفحه

83 : قدرتی که با اکراه طرف مقابل انجام می شود تا چه زمانی می تواند ادامه داشته باشد؟ تا زمانی که تنبیه و ترس وجود دارد، قدرت نیز ادامه پیدا می کند، با ضعیف شدن ویا از بین رفتن ترس، تنبیه و تهدید، تبعیت نیز از بین می رود.

نظر بدهید صفحه

84 : به نظر شما آیا اگردر جامعه ای فرهنگ عمومی مردم، فرهنگی دینی باشد، قدرت نامشروع می تواند مقبولیت داشته باشد؟ دلیل بیاورید.

بلی، زیرا مشروعیت داشتن منوط به موافقت با حکم خدا است، اما مقبولیت داشتن منوط به اراده و مقبولیت انسان ها است

. چه بسا کشورهایی هستند که مردم آنها مسلمان است اما حکومت آنها سکولار است. مردم آن حکومت غیرشرعی را قبول دارند یعنی قدرت حاکم، غیر شرعی است اما مقبول مرد م است. مانند ترکیه

١۴

درس سیزدهم: نظام سیاسی

گفتگو کنید صفحه

87 : در باره پیامد های جامعه ای که در آن حکومت و سیاستی وجود نداشته باشد، گفت و گو کنید.آنارشیسم، گسترش هرج و مرج، از بین رفتن امنیت، بروزمشکلات اقتصادی، پسرفت جامعه، فروپاشی، تهاجم بیگانگان

تحقیق کنیدصفحه

88 : رابطه متقابل نظام سیاسی و نظام اقتصادی؟

الف

- تاثیر نظام سیاسی بر نظام اقتصادی: تاثیر
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ دی ۹۰ ، ۰۶:۰۹
علی دستانزاده

به نام آنکه جان را فکرت آموخت...

نام درس: جامعه شناسی (2)

مجری: اشرف السادات طباطبایی

مدت اجرا: 90 دقیقه

کلاس: سوم – ادبیات و علوم انسانی

تعداد فراگیر: 24 نفر

عنوان درس: نقش "روایت­ها" در هویت­یابی ما چیست؟

هدف

1- کلی:

 

 

2- دینی:

 

 

 

 

 

3- رفتاری:

 

 

 

 

 

4- نگرشی:

 

شناسایی نقش روایت ها در هویت یابی ما (هویت جمعی)

 

سیروا فی الارض فانظروا کیف عاقبت الظّالمین- در زمین سیر کنید تا بنگرید عاقبت ستم­کاران چگونه بوده است.

فبشر عبادی الذین یستمعون القول فیتبعون احسنه- بشارت بده بندگانی را که همه سخن­ها را شنیده و بهترین (صحیح­ترین) آن را انتخاب می­کنند.

                                                              قرآن مجید

 

فراگیر (دانش آموز) در پایان درس قادر خواهد بود:

روایت را تعریف کند. (دانش)

نقش روایت را در شناخت گذشتگان، معاصران و آیندگان توضیح دهد. (درک و فهم)

گزارشات مختلف افراد را در زمینه یک موضوع واحد با هم مقایسه کند. (قضاوت)

انواع روایت را طبقه­بندی کند. (تجزیه)

در مورد ساختگی یا واقعی بودن یک روایت اظهارنظر کند. (ترکیب)

منابع اینترنتی وتحقیقاتی درخصوص روایت را مطالعه می کند .

 

دانش­آموز در پایان درس سعی می­کند با دید باز به مسایل پیرامون خود بنگرد و سطحی­نگر نباشد.

در مورد آنچه در خصوص خود و دیگران شنیده تحقیق و تفحص کند.

به ارزش هایی که از طریق روایات از گذشتگان به او رسیده ارج نهد.

برای حفظ و تداوم این ارزش­ها جان­فشانی کند.

انتخاب

روش های تدریس:      شیوه همیاری گروهی با تکیه بر  فناوری اطلاعات اینترنتی ونمایش انواع روایات درقالب نرم افزارهای رایانه ای ،تصاویر، گزارش گروهی  درکلاس

رسانه های آموزشی:   کتاب، دانش­آموز، سایت رایانه آموزشگاه، دیتاشو،  تصاویر برگزیده دانش آموزان از  منابع اینترنتی ، سایت گروه علوم اجتماعی شهرستان شهرضا ،فیلم ،  مطالب pdf، powerpoint، felash، سایت ها ووبلاگ های   منتخب دانش آموزی در ارتباط با  روایات

مراحل اجرا

1-  ارزشیابی تشخیصی:

مقدمه: سلام و احوال­پرسی، رسیدگی به حضور و غیاب دانش­آموزان، بررسی سریع وضع روحی و جسمی دانش­آموزان.

از درس­های قبل از دانش­آموزان سوال می­شود و از 15 نفر دانش­آموز یک سوال 5 نمره­ای پرسیده می­شود.

1-      نقش موقعیت در هویت­یابی ما چیست؟

2-      چرا بعضی از هویت­ها برای فرد مهم هستند؟ مثال بزنید.

3-      منظور از ویژگی­های اصلی و بادوام هویت چیست؟

4-      رابطه گفتگو و هویت را توضیح دهید.

5-      چگونه مقایسه مبنای شناخت خود قرار می­گیرد؟

6-      تایید دیگران چه تاثیری در اثبات هویت دارد؟

7-      با ذکر یک مثال تاثیر نقش افراد جامعه را در اثبات هویت بررسی کنید.

12 دقیقه

2- کارهای مقدماتی:

1-      تقسیم­بندی دانش آموزان به گروه­های چهارنفری (عالی، خوب، متوسط، ضعیف) و نام­گذاری گروه­ها با سلیقه خودشان.

2-      شماره­گذاری اعضای هر گروه از 1 تا 4 با اتخاب خودشان.

3-      نشستن اعضای گروه دور یکدیگر.

4-      نوشتن موضوع درس و عناوین درس بر روی  صفحه دیتاشو. عناوین عمده از این قرارند:

4 دقیقه

نقش روایت­ها در هویت­یابی ما چیست؟ (موضوع اصلی)

تعریف روایت

نقش و تاثیر روایت در شناخت گذشتگان، معاصران و آیندگان

انواع مهم روایت

3- آماده سازی (زمینه سازی):

1-      ارایه گزیده برخی از مطالب روز همراه با تصاویر  که شب قبل توسط چند تن از دانش آموزان از سایت های ایسنا، آفتاب نیوز ، همشهری آنلاین ، اطلاعات ،خبرگزاری جمهوری اسلامی و... جستجو وانتخاب شده است. (توسط سرگروه  معرفی مطلب انجام می گیرد . )

2-      با توجه به این که  فیلم  سینمایی چه کسی امیراکشت؟ در هفته قبل برای تعدادی از دانش آموزان تهیه وتکثر شده ، از دانش آموزی که داوطلب می باشد خواسته می شود به صورت خلاصه داستان فیلم را در چند جمله بیان نموده ، ونتیجه گیری کند.

3-      نمایش اسلاید برای معرفی کلی درس.

4-      با پایان یافتن ارایه مفاهیم کلی، فیلم کوتاه طوفان سنجاقک (ساخته شهرام مکری) پخش می شود تا دانش آموز اندوخته های ذهنی اش را در میان حوادث فیلم مرور کند.

 

20 دقیقه

4- ارایه درس:

 

فعالیت معلم

فعالیت فراگیران

-       از دانش­آموزان خواسته می­شود که مقدمه درس  صفحه 15 را مطالعه کنند.

-       از دانش­آموزان شماره1 همه گروه­ها خواسته می­شود که قسمت روایت را تا پایان صفحه 16 مطالعه کنند.

-       از شماره­های 2 خواسته می­شود که از پاراگراف آخر صفحه 16 تا پایان پاراگراف اول صفحه18 مطالعه کنند.

-       از شماره­های 3 خواسته می­شود که از پاراگراف دوم صفحه18 تا پایان صفحه19 را مطالعه نمایند.

-       از شماره­های 4 خواسته می­شود صفحه 20 یعنی انواع مهم روایت را مطالعه کنند.

(در فرصت تعیین­شده که فراگیران مشغول خواندن قسمت­های مشخص شده هستند، فعالیت­های آنان را نظارت و کنترل می­کنیم. با پایان یافتن زمان مشخص و اطمینان از فراگیری دانش آموزان وارد مرحله بعد می­شویم.)

-  سایت گروه علوم اجتماعی واقتصاد شهرستان را باز کرده وتوسط سرور سایت رایانه ای آموزشگاه   سه مقاله در خصوص انواع روایت در زندگی روزمره ،هنرهای تجسمی وفلسفه روایت رادر سیستم های هر گروه به نمایش گذارد .

-     دانش آموزان مقدمه صفحه 15 را در سکوت کامل مطالعه می­کنند.

-     دانش­آموزان بدون صدا و با حرکات چشم قسمت­های مربوط به خود را مطالعه کرده و سعی می­کنند به صورت مفهومی یاد گرفته تا بتوانند در مرحله بعد برای شماره­های دیگر گروه توضیح دهند.

-     هر گروه  مطالبی که در خصوص انواع روایات ونقش روایت در هویت وهویت یابی دارد  ودرسایت در بخش مقالات اجتماعی قرارداده شده است را مطالعه می کند  واز مطالب مهم ان نت برداری جهت ارائه به  سایر گروه ها می کنند .

(لازم به ذکر است که متن  درس و چند مقاله موجود  در سایت گروه www.yaranesabz.ir شب قبل در خانه پیش خوانی شده­است.)

10 دقیقه

-       از شماره­های 1 خواسته می­شود گروه­های 6نفری تشکیل داده و در گوشه سمت راست بالای کلاس دورهم بنشینند.

-       شماره های 2 نیز به همین صورت و در گوشه سمت چپ کلاس دورهم می­نشینند.

-     دانش­آموزان شماره 1، 2، 3 و 4 گروه­های 6 نفره تشکیل داده، و به توضیح مفاهیم می­پردازند تا جایی که مطالب مربوط به هر شماره برای دیگر اعضای گروه تفهیم شود.

 

12 دقیقه

-       شماره­های 3 و 4 نیز به همین ترتیب و با فاصله از گروه­های دیگر دور هم جمع می­شوند.

-       سپس از چهار گروه 6نفره خواسته می­شود که قسمت­های خوانده­شده در مرحله قبل را با مثال­ها و توضیحات لازم به یکدیگر تفهیم نمایند.

 

- جمع بندی هر گروه در قالب سه  پاراگراف در صفحه wword تایپ شده یا اسلاید شده  وتوسط سرور مرکزی سایت با دیتاشو در معرض دید سایر گروه ها قرار گیرد

-       در این مرحله توسط سرور اصلی  سایت اموزشگاه مطالب تایپی هر گروه از سیستمشان دریافت شده  وبر روی تابلوی  دیتاشو به نمایش گذاشته می شود از  ان گروه تشکر به عمل  می آید که زود از سایرین به جمع بندی رسیده اندو مطلب خودرا تایپ کرده اند  ، درعین حال به  سوالات احتمالی آنان را پاسخ داده و رفع اشکال می­نماییم.

 

-       مطالب  تهیه شده  توسط هرگروه که در قالب سه اسلاید  می باشد  در یک  اسلاید کلی توسط دبیر قرار می گیرد و برای تمامی دانش آموزان  تکثیر می شود  یا به ایمیل هریک از آنها  جهت مطالعه بیشتر در منزل ارسال می شود .

-     فراگیران به گروه­های اولیه خود بازگشته و گروه­های 4 نفره را تشکیل داده  آخرین جمع بندی واصلاح مطالب خود را انجام داده  وجهت تکثیر در اختیار دبیر  قرار می دهند .

12 دقیقه

فعالیت های تکمیلی

5- جمع بندی و نتیجه گیری:

پس از اطمینان از یادگیری دانش آموزان، 4نفر از آنها انتخاب شده، که جلوی کلاس آمده و به ترتیب مباحث درس را( یافته های  گروه خود را) به صورت شفاهی درچند جمله بازگوکرده وبه سوالات احتمالی  همکلاسی های خود پاسخ دهد واز یافته های گروه خود دفاع می نماید  ودر صورتی که ابهام یا ایرادی وجود داشته باشد توسط دبیر رفع اشکال می شود . سپس یادآور می شویم که روایت ها نقش مهمی در هویت یابی ما دارند. از این رو  ما به عنوان یک ایرانی مسلمان، به مصداق این آیه شریفه از قرآن مجید که می فرماید: "فبشر عبادی الذین یستمعون القول فیتبعون احسنه"، تمامی روایت ها، قول ها، گفته ها و تحلیل هایی که در زمینه مسایل مختلف جامعه می شنویم و در راستای هویت یابی ما نقش بسزایی دارند، شنیده و در زمینه صحت و سقم آن تحقیق کرده تا بتوانیم در شناسایی خود و شناساندن خود به دیگران واقع بینانه عمل کنیم. بدین ترتیب جامعه از بحران هویت نجات یافته و جوانان می توانند با اعتماد به نفس بیشتر در جهت رشد و اعتلای جامعه گام برداشته و آینده ای بهتر را برای جامعه رقم بزنند.

8 دقیقه

6- ارزشیابی تکوینی:

از هر گروه یک نفر را صدا زده و از ایشان می خواهیم که به ترتیب به این سوالات پاسخ دهند:

1- روایت را تعریف کنید.

2- با ذکر مثال گزارشات مختلف افراد را در زمینه یک موضوع واحد با هم مقایسه کنید.

3- نقش روایت را در شناخت گذشتگان با مثال توضیح دهید.

4- انواع روایت را طبقه بندی کنید.

5- نقش روایت را در شناخت آیندگان توضیح دهید.

6- چرا با اینکه ژاپنی ها را ندیده ایم، اما می توانیم خصوصیات آنها را بیان کنیم؟

7- چند تصویر  از وقایع را  نشان داده واز داش اموز خواسته شود که نوع ان را تشخیص دهد .

8- چند سایت مرتبط با روایات رانام ببرید یا  چکیده ای از مقالات ارائه شده در  سایت را بیان کند . 

10 دقیقه

7- تعیین تکلیف:

از دانش آموزان می خواهیم که فعالیت صفحه 20 را انجام داده و به پرسش های صفحه 21 در دفتر خود پاسخ دهند و از متن درس سوال طرح کنندودر صورت ابهام ونیاز به  کسب اطلاعات بیشتر  با ایمیل دبیر  یا با مدیر سایت گروه علوم اجتماعی شهرستان تماس داشته باشند .  

1 دقیقه

8- تعیین موضوع جلسه آینده:

از دانش آموزان می خواهیم که درس را برای جلسه آینده خوب مطالعه کرده و درس بعد کتاب را به نام " بهتر است خود را با کدام ویژگی ها تعریف کنیم؟" پیش خوانی کنند.

1 دقیقه

 

 

 

زندگی صحنه یکتای هنرمندی ماست

هرکسی نغمه خود خواند و از صحنه رود

صحنه پیوسته به جاست

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ دی ۹۰ ، ۰۶:۰۱
علی دستانزاده
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ دی ۹۰ ، ۰۵:۵۸
علی دستانزاده

درس اول : کنش انسانی

 

 1 . کنش انسانی را تعریف کنید ؟

 2 . انواع کنش انسانی را نام ببرید ؟

3 . مهم ترین ویژگی های کنش انسان را نام ببرید ؟

4 . ویژگی" ارادی بودن" را در کنش انسانی توضیح دهید ؟

5 . ویژگی" آگاهانه بودن" را در کنش انسان توضیح دهید ؟

6 .کنش انسانی باتوجه به ....که براساس آن شکل می گیرد و... که دنبال می کند دارای معنای خاصی است 7 . پیامدهای کنش انسانی را نام ببرید ؟ 

8 . پیامد " ارادی بودن " کنش انسانی را با ذکر یک نمونه توضیح دهید ؟

9 . پیامد " طبیعی - غیرارادی بودن " کنش انسانی را با ذکر یک نمونه توضیح دهید ؟

 

درس دوم : علوم انسانی

1 . منظور از علوم انسانی چیست ؟

2 . تفاوت علوم انسانی و علوم طبیعی در چیست ؟

3 . علم متافیزیک (فلسفه) چه تفوتی با علوم طبیعی دارد ؟

4 . تفاوت فلسفه و علوم انسانی در چیست ؟

5 . فلسفه جزو کدام یک از علوم طبیعی با علو انسانی می باشد ؟

6 . قانون علیت را توضیح دهید ؟

7 . چرا فلسفه جزو علوم انسانی و علوم طبیعی نیست ؟

 

                         درس سوم : اهمیت علوم انسانی

 

1 . کدام یک از علوم طبیعی یا علوم انسانی اهمیت بیش تری دارد ؟

2 . یکی از ملاک و معیارهای مقایسه ی علوم طبیعی و علوم انسانی را بنویسید و توضیح دهید برچه اساس از این معیار استفاده می شود ؟

3 . فایده های علوم طبیعی را نام ببرید ؟

4 . چرا به علوم طبیعی (( علوم ابزاری )) می گویند ؟

5 . فواید علوم انسانی را بنویسید ؟

6 . معیار و ملاک آینده ی شغلی را .......... تعیین می کمند و با تغییر ........ نیز تغییر ژیدا می کند ؟

7 . علوم انسانی چون به فهم معانی کنش های انسانی می پردازد .......... نامیده می شود و چون به انتقاد از کنش های ناپسند آدمیان می پردازند .......... نیز نامیده می شوند .

8 . با ذکر دلیل بنویسید چرا اهمیت علوم انسانی از علوم طبیعی بیش تر است ؟

9 . چرا به علوم انسانی، علوم تفهمی می گویند ؟

10 . منظور از علوم انتقادی چیست ؟

11 . رابطه ی علوم طبیعی و علوم انسانی را تحلیل کنید ؟

12 . اگر علوم انسانی دچار مشکل شوند، چه اتفاقی می افتد ؟

                        

درس چهارم : کنش اجتماعی

 1 . منظور از " کنش اجتماعی "  چیست ؟

2 .  ...............  نخستین پدیده ی اجتماعی است ؟

3 . منظور از " پدیده های اجتماعی " چیست ؟

4 . چند نمونه از پدیده های اجتماعی را نام ببرید ؟

5 . نخستین پدیده ی اجتماعی چیست و چرا به عنوان نخستین پدیده در نظر گرفته شده است ؟ با مثال

6 . آیا میان پدیده های اجتماعی رابطه ای وجود دارد ؟

7 . هماهنگی و عدم هماهنگی پدیده های خرد اجتماعی چه تاثیری بر نظام اجتماعی دارد ؟

8 . کنش نابهنجار را تعریف کنید ؟

9 . هنجار و ارزش های اجتماعی را تعریف کنید ؟

10 . اگر .......... نباشد هیچ هنجاری شکل نمی گیرد و هیچ یک از آرمان های اجتماعی محقق نمی شوند ؟

 

درس پنجم : علوم اجتماعی

 

1 . منظور از علوم اجتماعی چیست ؟

2 . چرا علوم اجتماعی همه ی فواید علوم انسانی را دارا است ؟

3 . فواید علوم اجتماعی را بنویسید ؟

4 . علوم اجتماعی را با علوم طبیعی مقایسه کنید ؟

5 . شاخه های مختلف جامعه شناسی را توضیح دهید ؟

6 . رشته های پیرامون پدیده های اجتماعی و مرتبط با علوم اجتماعی را نام ببرید و از آن میان دو گزینه را توضیح دهید ؟

7 . علوم اجتماعی به چه چیزی فرصت واکنش و موضع گیری اجتماعی مناسب و صحیح را برای دانشمند فراهم می آورد؟

8 . هر علمی از جهات مختلف مانند ........ و ............. و ........... با علوم دیگر تمایز دارد .

9 . دانش هایی را نام ببرید که پیرامون پدیده های اجتماعی کل شکل گرفته اند ؟

10 . منظور از " جامعه شناسی خرد " چیست ؟

11 . منظور از " جامعه شناسی کلان " چیست ؟

 

 

درس ششم : تاریخچه جامعه شناسی

 

1 . ویژگی های جامعه شناسی " پوزیتویستی " را بنویسید ؟

2 . اثبات گرایی یا پوزیتویسم را توضیح دهید ؟

3 . موضوع – روش و هدف جامعه شناسی اثبات گرا را به اختصار بنویسید ؟

4 . .......... بنیان گذار اثبات گرایی یا پوزیتویسم می باشد که دانش ............ را با تاثیر از علوم طبیعی تاسیس کرد و سپس نام آن را به ..........  تغییر داد ؟  

5 . روش اثبات گرایی را توضیح دهید  ؟

6 . روش جامعه شناسی " تفهمی " مبتنی بر چه خصوصیاتی است ؟

7 . روش جامعه شناسی " انتقادی " را توضیح دهید ؟

8 . بنیان گذار جامعه شناسی تفهمی چه کسی بود ؟ و مهم ترین مشخصه ی این نوع جامعه شناسی چیست ؟

9 . موضوع جامعه شناسی تفهمی چیست ؟

10 . چرا جامعه شناسی ماکس وبر را " جامعه شناسی تفهمی " نام نهادند ؟

11 . روش جامعه شناسی ماکس وبر چگونه بود ؟ ژ

12 . هدف جامعه شناسی تفهمی چیست ؟

13 . چه عواملی باعث پدیدآیی جامعه شناسی انتقادی شد ؟

14 . موضوع جامعه شناسی انتقادی چیست ؟

15 . هدف جامعه شناسی " انتقادی " چیست ؟

16 . چرا جامعه شناسی انتقادی ، جامعه شناسی تفهمی و پوزیتویستی را محافظه کارانه می داند ؟

17 . فهم پدیده های اجتماعی برای پیش بینی و کنترل از اهداف کدام جامعه شناسی (اثباتی-تفهمی وانتقادی) محسوب می شود ؟

18 . در کدام یک از انواع جامعه شناسی سه گانه (اثباتی-تفهمی وانتقادی) ، هدف داوری ارزشی است ؟

 

 

درس هفتم : پیشینه ی علوم اجتماعی در یونان و  جهان اسلام

 

1 . اندیشمندان یونانی و اسلامی ، علوم را بر اساس موضوع به چند دسته تقسیم می کنند ؟

2 . در نظر پیشینیان ، علم به چه نامی به کار می رفت و چند دسته بود ؟ توضیح دهید .

3 . منظور از فلسفه ی نظری و فلسفه ی عملی چیست ؟  

4 . فلسفه یا علوم نظری به چند بخش تقسیم می شود ؟ بنویسید .

5 . علوم عملی ( علوم انسانی ) به چند بخش تقسیم می شود ؟ بنویسید ؟

6 . متفکران مسلمان ، عقل را به چند بخش تقسیم می کنند ؟

7 . منظور از عقل نظری چیست ؟

8 . منظور از عقل عملی چیست ؟

9 . عقل عملی از دیدگاه علامه طباطبایی به چه چیزی اطلاق می شود و نتیجه ی آن دارای چند ویژگی است ؟

10 . چرا فارابی علم اجتماعی را ، علم تدبیر مدن می نامد ؟

11 . پدیده های اجتماعی چه تفاوتی با سایر موجودات دارند و چگونه به وجود می آیند ؟

12 . از دیدگاه علامه طباطبایی منظور از " اعتباریات " چیست ؟  

13 . ویژگی های اعتباریات را بنویسید ؟

14 . شناخت احکام ارزشی در کدام یک از تقسیم بندی های دوگانه ی عقل ( نظری و عملی ) جای می گیرد ؟

 

درس هشتم : جهان اجتماعی و جهان طبیعی

 

1 . ویژگی های موجودات زنده را بنویسید ؟

2 . تمایزات و تشابهات جهان اجتماعی را با موجودات زنده مقایسه نمایید ؟

3 . جهان اجتماعی شبیه چه بازی است ؟ نمونه بیاورید .

4 . تفاوت جهان اجتماعی با موجودات زنده در این است که جهان اجتماعی ، پدیده ای ........... و ............ است ولی موجود زنده  پدیده ای ............ است .

5 . فرهنگ را تعریف کنید ؟

6 . جهان اجتماعی چگونه تداوم می یابد ؟

7 . هر جامعه چگونه می تواند به باز تولید خود بپردازد ؟

8 . جهان اجتماعی چگونه فرو می ریزد ؟

9 . فرهنگ از طریق  .......... از نسلی به نسل دیگر منتقل نمی شود بلکه به وسیله ی .......... و ............ انتقال می یابد .

 

درس نهم : اجزاء و لایه های جهان اجتماعی

 

 

1 . پدیده های اجتماعی براساس اندازه و دامنه به پیوستاری میان ........... و ............. بودن قرار می گیرند و از منظر محسوس بودن و میزان آن در پیوستاری بین ........... و ..........   است .

2 . اجزای جهان اجتماعی بر چه اساسی تقسیم می شوند ؟

3 . تقسیم جهان اجتماعی بر اساس نظام به چه معناست ؟

4 . تقسیم جهان اجتماعی براساس اندازه و دامنه ( خرد – کلان ) به چه معناست ؟

5 . تقسیم بندی جهان اجتماعی براساس ذهنی و عینی بودن به چه معناست ؟

6 . آیا اجزاء و بخش های مختلف جهان اجتماعی دارای اهمیتی یکسان هستند ؟ چرا ؟

7 . منظور از لایه های جهان اجتماعی چیست و به چند دسته تقسیم می شوند ؟

8 . نماد به چه معناست ؟

9 . سطحی ترین لایه های اجتماعی کدام اند ؟

10 . عمیق ترین لایه های اجتماعی کدام اند ؟

11 . تفاوت لایه های سطحی و لایه های عمیق و بنیادین جهان اجتماعی در چیست ؟

12 . کاربرد نماد در چیست ؟

13 .  ............. و ................. در لایه های عمیق قرار می گیرند و بر آرمان ها و ارزش های اجتماعی تاثیر می گذارند .

14 . زبان گفتاری و نوشتاری جزو کدام یک از لایه های جهان اجتماعی محسوب می شوند ؟

15 . نمادها در چه صورت منجر به تغییر در جهان اجتماعی می شوند ؟

 

درس دهم : انواع جهان اجتماعی

1 . آیا جهان اجتماعی همه ی انسان ها یک شکل واحد دارد ؟ توضیح دهید .

2 . چرا جهان اجتماعی سایر موجودات ( به غیر انسان ) یک شکل دارد ؟

3 . چرا جهان اجتماعی انسان ها  متنوع و مختلف است ؟

4 . دلیل تفاوت همکاری اعضا و اجزای جهان اجتماعی با موجودات دیگر چیست ؟

5 . تغییرات جهان اجتماعی چند نوع اند؟ نام ببرید .

6 . توحید و یکتاپرستی .................. جهان اسلام محسوب می شود .

7 . ............. هر فرهنگ در حکم بنیان ها و سنگرهای اصلی آن فرهنگ است .

8 . چه تفاوت هایی می تواند یک جهان اجتماعی را به جهان اجتماعی دیگر تبدیل کند ؟

9 . چه نوع تفاوت هایی درون یک جهان اجتماعی واحدباقی خواهد ماندو باعث تبدیل به جهان اجتماعی دیگرنمی شوند ؟

10 عناصر محوری جهان اسلام کدام اند ؟

درس یازدهم : پیامدهای جهان اجتماعی

 

1 . آیا جهان اجتماعی وابسته به اعتبار ماست و ماهر گونه که بخواهیم می توانیم آن را با اعتبار و عمل خود بسازیم ؟

2 . منظور از الزامات و پیامدهای جهان اجتماعی چیست ؟ چند نمونه بنویسید .

3 . جهان اجتماعی گذشتگان و الزامات و پیامدهای آن چه تاثیری بر ما دارد ؟

4 . آیا ما مجبور به پذیرش جهان اجتماعی گذشتگان هستیم ؟

5 . ساختن یک جهان اجتماعی جدید چگونه امکان پذیر است ؟

6 . در چه صورتی الزام ها و پیامدهای یک جهان اجتماعی باقی می ماند یا تغییر می کند ؟

7 . آیاپیامدها و آثار ضروری اعتبارات اجتماعی ، محدود کننده ی انسان است یا این که فرصت های جدیدی برای انسان پدید می آورد ؟

8 . تا چه زمانی یک جهان اجتماعی پابرجاست ؟

9 . با تغییر جهان اجتماعی ، الزام ها چه تغییری می کنند ؟

10 . آیا رابطه ی فرصت ها و محدودیت هایی که در جهان اجتماعی پدید می آید ، می تواند منجر به ظهور جامعه ای کامل و ایده آل گردد ؟ توضیح دهید .

11 . چگونه می توان براساس پیامدها و نتایج جهان های اجتماعی و آرمان ها و ارزش های آن ها داوری کرد ؟

12 . ویژگی های برجسته ی جهان متجدد از نظر ماکس وبر چیست ؟

13 . مفاهیم " کنش عقلانی معطوف به هدف و قفس آهنین " را توضیح دهید ؟

14 . منظور از رویکرد دنیوی و این جهانی ، جهان متجدد چیست ؟

 15 . " افسون زدایی جهان متجدد " به چه معناست ؟

16 . منظور از " عقلانیت ابزاری " چیست ؟

17 . غلبه ی کنش های عقلانی معطوف به هدف در جهان متجدد به چه معناست ؟

18 . منظور از " عقلانیت ذاتی " چیست ؟

19 . قفس آهنین جهان متجدد به چه معناست ؟

20 . مراد از عقلانیت ابزاری ..............  است .

 

درس دوازدهم : جهان های اجتماعی

1 . دیدگاه تک خطی درباره ی جوامع چه نظراتی دارد ؟

2 . حرکت طولی جوامع بشری به چند مقطع تقسیم می شود ؟ بنویسید .

3 . چرا برخی اندیشمندان معتقدند که جهان های اجتماعی در عرض هم اند ؟

4 . جهان های اجتماعی متفاوت را از نظر روابط فرهنگی بررسی کنید ؟

5 . به چه فرهنگی ، سالم و فعال گفته می شود ؟

6 . منظور از فرهنگ دنیوی یا فرهنگ سکولار چیست ؟

7 . ویژگی های فرهنگ معنوی یا جهان معنوی را بنویسید ؟

8 . انواع جامعه ی مقدس و معنوی را بنویسید ؟

9 . تفاوت جوامع در حرکت طولی آن ها و تقسیم آن ها را توضیح دهید ؟

10 . فرهنگ و تمدن ها براساس چه چیزی متحول می شوند و آیا این مسیر یکسان است ؟

11 . تفاوت فرهنگ سکولار و فرهنگ معنوی را توضیح دهید ؟

12 . ملاک صدق و کذب بودن عقاید ، ارزش و آرمان ها ، جهان اجتماعی بشر را به دو قسم ......... و ........... تقسیم کرد 13 . شکل گیری فرهنگ اساطیری در یک جامعه حاصل چیست ؟

 

 درس سیزدهم : شناخت اجتماعی

 

1 . گسترده ترین و عام ترین شناخت اجتماعی ، چه نوع شناختی است ؟

2 . افراد در چه هنگامی متوجه شناخت عمومی می شوند ؟ نمونه بیاورید .

3 . شناخت عمومی چه نوع شناختی است و چگونه حاصل می شود ؟

4 . ویژگی های شناخت علمی در مقایسه با شناخت عمومی چیست ؟

5 . تاثیرات شناخت علمی بر شناخت عمومی را بنویسید ؟

6 . تاثیرات شناخت عمومی بر شناخت علمی را بنویسید ؟

7 . ........... فهمی است که در اثر زندگی اجتماعی و استفاده از اندوخته معرفتی جامعه حاصل می شود ؟

8 .  رشد فرهنگ و کشف حقیقت از تاثیرات شناخت .................. بر شناخت .................. می باشد .

 

درس چهاردهم : انواع شناخت علمی

 

1 . آیا جوامع مختلف ، همه ی علوم را می پذیرند ؟

2 . منبع شناخت حسی .............. و منبع شناخت عقلی ............ و ....................... می باشد .

3 . اگر شناخت عمومی با بخشی از شناخت علمی مخالف باشد چه شرایطی ایجاد می شود ؟

4 . شناخت حسی و شناخت شهودی و شناخت عقلی را مقایسه نمایید ؟

5 . روش  شناخت شهودی ......... و روش شناخت عقلی ........................ است .

6 . ابزار شناخت شهودی ................... است .

7 . منظور از " استدلال تجربی" و " استدلال غیر تجربی یا تجریدی " چیست .

8 . انسان چند نوع شناخت شهودی دارد ؟بنویسید .

درس پانزدهم : شناخت اجتماعی تجربی

 

1 . در قرن نوزدهم به چه علمی " معرفت " گفته می شود ؟

2 . ...................... معتقد بود شناختی را که از راه حس و تجربه به دست نیامده باشد ، شناخت علمی نیست .

3 . رویکرد صرفا حسی و تجربی با چند نوع آسیب رو به رو است ؟ توضیح دهید .

4 . جامعه شناسان انتقادی برای رفع کاستی های علم حسی و جامعه شناسی تجربی از ............... استفاده کردند .

5 . محدود کردن معنای علم به علم تجربی از چه زمانی آغاز شد ؟

6 . دلیل فرهنگی و اجتماعی فراگیری و گسترش تعریف حسی از علم چیست ؟

7 . دیدگاه های اگوست کنت را به عنوان یک جامعه شناس " حس گرا " بنویسید ؟

8 . غلبه ی دیدگاه " حس گرایانه " چه شرایطی را ایجاد کرد ؟

9 . علت مورد انتقاد قرار گرفتن دیدگاه حس گرایانه از سوی جامعه شناسان دیگر چیست ؟

10 . سه آسیب مهمی که رویکرد صرفا" حسی و تجربی برای علوم اجتماعی ایجاد کرد را بنویسید ؟

11 . جامعه شناسان انتقادی برای خارج کردن علوم اجتماعی از محدودیت هایی که جامعه شناسان تجربی گرفتار آن شده بود چه کردند ؟

12 . مشکل دیدگاه انتقادگرایان چیست ؟

13 . شناختی که جامعه شناسان انتقادی برای رفع محدودیت های روش تجربی از آن استفاده کردند ....... نامیده می شود .

 

درس شانزدهم :  شناخت اجتماعی عقلی

 

1 . تعریف عقل در معانی عام را با ویژگی های آن بنویسید ؟

2 . عقل در معنای عام با چه عبارات دیگری به کار برده می شود ؟

3 . چرا رویکرد عقلی ، آسیب های رویکرد تجربی را ندارد ؟

4 . آسیب مهم رویکرد عقلی چیست ؟

5 . عقل در معنای خاص به چه معناست ؟

6 . عقل در معنای خاص بر چند نوع است ؟ نام ببرید .

7 . منظور از علوم اجتماعی عقلی چیست ؟

8 . از علوم اجتماعی عقلی در چه جوامعی استفاده می شود ؟ نمونه بیاورید .

9 . بر چه اساسی می توان گفت که در جهان اسلام و بخش هایی از جامعه ی یونان از علوم اجتماعی عقلی ، نشانه هایی وجود داشته است ؟

10 . در چه جوامعی ، علوم اجتماعی عقلی راه ندارد ؟

11 . نقاط قوت و توان مندی های رویکرد عقلی علم اجتماعی را فهرست کنید .

12 . آسیب مهم رویکرد عقلی علم اجتماعی در چه شرایطی رخ می دهد ؟

13 . نمونه هایی از شناخت اجتماعی عقلی را بنویسید ؟ 

 

درس هفدهم : شناخت اجتماعی شهودی

 

1 . جهان معنوی به دو نوع ................ و .................  تقسیم می شود ؟

2 . ویژگی های انسان جهان اساطیری را بنویسید ؟

3 . جهان اسطوره ای را توضیح دهید ؟

4 . در جهان اساطیری ، شناخت عمومی یا .................. که میراث تاریخی و فرهنگی گذشتگان است ، مورد توجه است .  

5 . چرا در جهان اساطیری ، عقل تجربی و ابزاری ارزشی ندارد ؟

6 . در جهان توحیدی ، .................. بزرگ ترین آیت و نشانه ی خداوند است و نخستین مخلوق خداوند در این جهان ............  می باشد .

7 . جهان توحیدی را با چه اعتقادات و آرمان هایی ترسیم می کنند ؟

8  . چرا اعتقاد به توحید مانع از این می شود که دیگر موجودات مستقل از علم،قدرت، اراده و صفات دیگر خداوند باشند ؟

9 . جایگاه " عقل " در جهان توحیدی را بنویسید ؟

10 . شناخت وحیانی انبیاء چه تأثیری در جامعه دارد ؟

11 . منظور از " علم لدنی " چیست ؟

12 . رابطه ی شناخت وحیانی با شناخت علمی را بنویسید ؟

13 . رابطه ی شناخت وحیانی را با شهودهای شیطانی و شناخت عمومی بنویسید ؟

 

درس هیجدهم : شناخت اجتماعی قرآن

 

1 . جهانی را که قرآن برای انسان ترسیم می کند، جهان ........... است .

2 . جهانی را که قرآن برای انسان ترسیم می کند ، چگونه جهانی است ؟

3 . دیدگاه قرآن را درباره ی علوم مختلف تشریح کنید ؟

4 . از منظر قرآن ، شناخت اجتماعی چگونه به دست می آید ؟

5 . چرا قرآن کریم برخی دانش ها را از طریق وحی به انسان می آموزد ؟

6 . چرا شناخت اجتماعی قرآن ، ابعاد ارزشی ، هنجاری و انتقادی نیز دارد ؟

7 . ویژگی هایی که قرآن برای جامعه ی انسانی ترسیم می کند را فهرست کنید ؟

8 . منظور از سنت های الهی چیست ؟

9 . آیا سنت های الهی تغییر می کنند ؟

10 . سه مورد از سنت های الهی که در قرآن بیان شده اند را بنویسید ؟

11 . منظور از سنت ظهور و سقوط امت ها چیست ؟

12 . سنت ارسال رسل را تشریح کنید ؟

13 . آیه ی ( لکل امه الرسول ) ، اشاره به به سنت ...................  دارد .

14 . کتب سنت های تاریخی و سنت های اجتماعی در قرآن را چه کسانی تالیف کرده اند .

 

 باتشکر ازگروه علوم اجتماعی خوزستان

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ دی ۹۰ ، ۰۵:۲۶
علی دستانزاده